Direktlänk till inlägg 19 mars 2011

ALS TEAM

Av judi - 19 mars 2011 14:15

Vad är ett als team ?

 

 

ALS-teamen består av arbetsterapeut, dietist, kurator, logoped, läkare,

 

 

tandläkare, psykolog, sjukgymnast och sjuksköterska, som ger behandling,

 

 

rådgivning och stöd samt provar ut hjälpmedel.

 

Eftersom behoven hela tiden förändras är det mycket viktigt med en god framförhållning,

 

 

planering och individualisering.

 

 

För att vården ska bli så bra som möjligt

 

behövs regelbunden kontakt med både ALS-teamet och

primärvården.

 

 

 

På flera orter finns också särskilda team för avancerad hemsjukvård, som samverkar med ALS-teamet på sjukhuset,

primärvården och kommunens hemtjänst och gör det möjligt

 

 

att få vård i hemmet även i ett sent skede av sjukdomen. Hospice eller sjukhem är andra möjligheter

 

 

ovanstående hämtat från socialstyrelsens sida

 

 

Visst låter det bra !

 

 

Men då skall ni veta att

 

 

detta finns inte i min hemstad närmaste Als team finns i

 

Göteborg lite långt för kurators konatkt

 

 

säkert oxå i Stockholm och i Umeå den som läser här kan

 

fylla på om ni vet fler ställen det finns als team

 

 

 

 

Bor man i en stad där det inte finns ett ALS

 

Team får man vara sin egen samordare och se till att

 

man får den vård som behövs

 

 

KÄMPA SÅ DET STÅR härliga till för att få hjälp

 

 

Man måste ha mycket go i sig för att få hjälp med alla

 

ovanstående bitar och övertyga varje enskild instans om sitt

 

vårdbehov Ja bevisa att man är sjuk helt enkelt

 

 

 

Någon har frågat mig om vad jag gör på dagarna nu när jag

 

inte arbetar ?

 

 

Jo vet ni jag ringer runt till alla ovanstående som

 

socialstyrelsen har rekommenderat skall finnas till för mig i ett Team

 

och samordnar mitt vårdbehov

 

ÖHH hur blev detta nu inte skall du göra det själv !

 

 

Jo det måste jag

 

det

 

FINNS INGET TEAM I MIN HEMSTAD

ALS
 
 
Maria

Maria

19 mars 2011 18:16

Ja, det är verkligen ett heltidsjobb att vara sjuk!

http://www.yesboxalright.blogg.se

judi

20 mars 2011 08:59

Det tar mycket energi från det lilla energi som man har kvar

 
Ingen bild

sussie

1 juli 2011 10:19

Vet ju inte vars du bor,men i Skövde ska det finnas ett team...

judi

1 juli 2011 13:56

Tack jag har efter det jag skrev inslaget fått komma till ALS teamet i Göteborg det är jag nöjd med även om det är långt dit

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards