Direktlänk till inlägg 3 april 2011

DIAGNOS ALS

Av judi - 3 april 2011 06:45


  


Nu har jag fått min etikett ALS


på något sätt så känns det befriande att utredningen är slut

men det jag inte kan acceptera är att när jag frågade

doktorn kan det vara ALS ? så sa han nää ,vi avvaktar visst kan det vara det men i vissa fall är det så att man måste

se tiden an på hur allt utvecklas vi måste utesluta alla behandlingsbara sjukdomar först !

När jag var hos Neurologen första gången Augusti 2009

så fick jag en remiss till sjukgymnastiken och ett besked på att vi ses om 6 månader igen

så får vi se om det hela har gått över eller om du har försämrats

Döm om min förvåning NÄR DR Neurologen titta på mig och sa att

Jaa dina besvär kan bero på ålder och eller inaktivitet

Jag hade just berättat för Dr  att jag motionsbuggar och

tycker om att träna men att det gör så förbannat ont i vänster ben som känns att det  brinner upp för mig

när jag tränar samt att jag har fått en försvagning i vänster ben och i mina händer .

Bad om smärtstillande för att kunna träna men fick inte detta

Utan den käcka doktorn sa ingen diagnos ingen behandling

 

Det blev en lång höst 2009  med många långa samtal med gråt och ömsom hot

 om att anmäla till hälso och sjukvårdsnämnden innan alla prover blev tagna med Magnet röntgen och ryggmärgsprov samt rtg på nervsystemet

och så nu sist men inte minst blodprovet som bekräftade genförändringen som spiken i kistan

alla dessa prover fick jag tigga mig till på mitt eget initiativ

Mycket energi krävande process att känna sin kropp som hela tiden försvagas

och inte veta vad det beror på och samtidigt tjata sig till all utredning

så alla ni som har era sjukhus på nära håll eller bor i en storstad är lyckligt lottade

Det gäller att veta vad som dr skall utföra för utredning och stå på sig för sin rätt

 

så om du får domningar i händer eller fötter vänta inte för länge med att söka doktorn

och se till och få riktig utredning  behandling i tidigt skede


 

 
 
Ingen bild

http://troublme.bloggplatsen.se

3 april 2011 20:37

Det kanske står nånstans, men vad är ALS?

judi

3 april 2011 22:09

det är en sjukdom som gör att alla muskler slutar att fungera sakta men säkert blir man förlamad

 
Ingen bild

Erik

1 december 2012 13:36

Domningar och stickningar är inte ALS symtom

judi

1 december 2012 16:54

Hos mig började allt med att fingrarna domnade och domningar i fötter förutom att jag snubblade och tappade saker samt smärta och påverkan på känseln, värme /kyla känseln är sämre och påverkat även påverkan på hjärtmuskeln som gick ner till 42-48 slag i minuten Min första DR tolkade detta som MS men någon MS hittades inte sedan efter att kom till Göteborg och jag talat med en Neurolog och forskare DR Lennart Persson i ALS -Teamet ,sa han att visst det påverkar inte bara det/ på motorneuron nervsystemet även på sensoriska nervsystemet speciellt i början av sjukdomen Även Forskaren Peter Andersen som jag har pratat med personligen bekräftade att det inte endast påverkar de klassiska motorneuron nervsystemet utan även det autonoma nervsystemet ,hjärta ,blåsa Man skall komma ihåg att ALS inte är en och samma sjukdom utan det finns olika typer av ALS vilket börjar på olika sätt hos olika personer Men visst den vanligaste orsaken till domningar i fötter är B12 brist nu var det dess värre inte fallet hos mig Därför denna rek. från min sida att man skall kolla upp vad som händer i kroppen ifall fötterna domnar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards