Direktlänk till inlägg 16 april 2011

ATT BLI GAMMAL

Av judi - 16 april 2011 06:45

 

Utan tvekan så tänker jag många gånger hur gammal jag kommer att bli

kommer jag att uppleva mina barns student 18 år

Lever jag 5 år eller 10 år ?


Om man har ALS så vet man aldrig hur gammal man blir

bara att livet blir kortare för mig än det kunde blivit utan ALS


Jag måste erkänna att jag  har fuskat lite ringde till en spågubbe i Luleå Signar Lidman  han sa att du blir mycket gammal


Ja det är klart att han säger så vad skulle han annars säga men han har varit så träffsäker förut


Jag kommer ihåg när jag ringde till honom första gången Juli 2002


så fråga han mig ifall jag var gift Ja sa jag

då säger Han helt tvär säkert


-innan detta året( 2002) är slut så är du skild


Jag skratta lite åt hans påstående lite osäkert  han lät så säker

Och så sa han

-

kom ihåg skriv inte på någon gemensam äktenskapsskillnad utan sök själv.


Allt detta gick i glömska tills jag var skild (som i spådomen vid årets slut )


och hade sökt gemensam äktenskaps skillnad ,vilket inte blev bra för mig .


Detta och lite till som han påstått om mig har stämt

därför

vill jag tro på att  jag lever länge

   


Eller skall jag ta till ny vetenskap


läs detta inslag

 

Gul färg kan förlänga livet


Drömmen om ett längre och friskare liv kan vara inom räckhåll.

Den mikroskopiska masken C. elegans kan vara nyckeln –


forskare har lyckats förlänga livet på den lille krabaten med 60 procent.


Medicinen? Vanligt färgmedel


Hon är doktorand vid Karolinska institutet och en del av det forskarteam på amerikanska Buck-institutet

som fått fram de häpnadsväckande resultaten.


Genom att mata maskarna med Tioflavin T och curcumin,

ämnen besläktade med det gula färgmedlet i curry och gurkmeja


har man inte bara lyckats förlänga livet, utan också höja livskvaliteten hos maskarna avsevärt


De manipulerade maskarna betedde sig helt enkelt osedvanligt piggt för sin ålderDen normala livslängden för masken C. elegans är mellan 20 och 25 dagar. Men i Buck-institutets försök lyckades man få maskarna att nå den för sådana organismer ansenliga åldern 30–35 dagar

   

Det är alltid sådan här vetenskap som gjör att man undrar ifall det hela är ett april skämt är det någon som vet ? 

 
 
Spanaren

Spanaren

16 april 2011 09:21

Så klart att du ska klä dig i soliga färger, låta solens gula färg få lysa för dig på olika ställen i ditt hem. Äta färgrik mat och så vidare.
Visst har färgerna en betydelse!

Sedan så ska du göra som du gör nu, leva i nuet och inte ta ut framtiden i förväg.

Ha en solig dag/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

16 april 2011 10:37

Tack kram
och ha enbra helg

 
Åsamamman

Åsamamman

16 april 2011 12:42

Jag har haft tur.
Jag har fått se mina barn ta studenten, Även om den sista var genom videokamerans lins.
Jag har haft ynnesten:
Att få lära mina barn, cyckla, åka utför, vandra i skogen, plocka svamp och bär, fiska och övningsköra inför körkortet.
Idag är jag kökscoatch "från" sängen.....
Till deras inte alltid ohöljda glädje...
Men Mamma, ja ja ....
*
Låt oss bejaka det gula.
Tur det är påsk nu. Låt oss frossa i gult...
Kan inte bli annat än bättre,
Aprilskämt eller ej.
Ha en underbart gyllene helg !

http://moppegalen.blogg.se

judi

16 april 2011 16:20

Ja tack skall frossa i det gula inför påsken

 
skrivmoster

skrivmoster

16 april 2011 20:28

Gult är SOL och ljus! Och Påsk!!
Vi får ta vara på livet varje dag och jag tror på, att våra dagar är utstakade... Hoppas på ett långt liv gör vi nog alla.
Ta hand om dig och ha en fin helg! Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

judi

17 april 2011 11:03

Tackdet samma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards