Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

ATT SÖRJA ALS

Av judi - 5 maj 2011 06:45

 

Jag har tagit upp det tidigare att det är en sorg att förlora förmågan att kunna

bestämma över sin egen kropp  att bli förlamad i sina armar och ben

fången i sin egen kropp


Sorgen är inte bara min utan även dom som står mig nära sörjer också

sorgen har olika faser och det kan också vara så att man stannar olika tid i dom



olika faserna samtidigt som man inte följer en strikt mall utan man kan hoppa fram och tillbaka i dom olika faserna


Det tar tid att acceptera verkligheten i ALS och göra sig redo att acceptera det fullt ut ,och att lära sig och leva med det 


Varje person kommer att uppleva denna resan på ett psykiskt plan och göra en individuell resa

med en tidsplan för den enskilda och med olika grader av intensitet.


Ibland uppträder stadier av sorg – chock, ilska, köpslående, depression, godkännande – i olika ordning eller ett stadie  återkommer flera gånger.



Den som är vårdgivare måste ha tålamod om det är deras anhöriga och familjemedlemmar som går igenom dessa smärtsamma känslor.



De anhöriga upplever sina egna förluster, utöver dem som påverkar personen med ALS.


De har mindre tid för andra familjemedlemmar och säkerligen mindre tid för sig själva.

vardagslivet kan vara  fysiskt krävande och leda till eller förvärra, andra fysiska problem eller sjukdom.



ALS blir ofta familjens ekonomiska prioritet, överskuggar drömmar om ett nytt hem,

särskilda semester eller en bekväm pensionering, att inte tala om vanliga lyx som film eller nya kläder.



Många anhöriga måste ge upp jobb eller karriärer där de har arbetat hårt för att nå en position



Med oväntade förändringar i karriär, föräldraskap, hälsa och ekonomiska planer,

är det ibland så att den som vårdar en anhörig så vänds  livet  upp och ned och omdefinieras.



Djup sorg är naturligt. Tänk aldrig att du inte är tillräckligt starkt eller inte har rätt att  känna vad du känner.



Låt känslorna komma. gråt ut  dina  förluster.


Först när smärtan är erkänd kan du som anhörig/ vårdgivare fullt ut fokusera på att vårda


Och för dig med ALS när du fullt ut har accepterat sjukdomen kan du lösa dina vardags problem konstruktivt


 

ALS
 
 
Spanaren

Spanaren

5 maj 2011 10:33

Ja att leva ut sina känslor är viktigt! Det skulle nästa vara ett måste att lära sig ;.)

Tack för att du är den du är/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

5 maj 2011 10:52

Tack för din uppmuntran det värmer
Kramiz

 
Åsamamman

Åsamamman

5 maj 2011 18:44

Acceptera....
Vet inte om jag kan det.
Jag följer ingen mall alls...
TOTAL OREDA , just nu !
Varje gång någon slags jämnvikt inställer sig inträffar nåt nytt...
Jag har inte ALS, är lungsjuk....
Men tankarna, känslorna dom är
LIKASAMMA.
Sonens uttryck...

http://moppegalen.blogg.se

judi

6 maj 2011 10:38

Nej en sjukdom är ju en ovälkommen gäst det jag tänker är att acceptera på ett psykologiskt plan att ja jag har denna sjukdomen och den ser ut så här jag behöver inte tycka om den inte heller tycka att det är bra utan att det räcker att man säger jag har fått en sjukdom som heter ...
och att det påverkar mig så här ...
acceptans på det planet och utifrån det sedan vad kan jag göra för att ha en dräglig tillvaro för mig själv och för mina anhöriga ?

ps det åtgår så mycket energi att bekämpa en sjukdom
skall då oxå bekämpa att man inte vill acceptera att man faktiskt är sjuk Jaa då går det ytterligare energi på det oxå
hoppas du förstår vad jag menar
ha det bra du kan
Kramiz

 
Åsamamman

Åsamamman

5 maj 2011 18:46

"INSNÖAD" blir man också.....

http://moppegalen.blogg.se

judi

6 maj 2011 10:43

Visst ibland fastnar man i tänket om döden och sjukdommar och allt blir tungt
enligt den uppgift jaghar fått så skall assistenten oxå bidraga med att man kan gå ut lite på fika dra i en lite så att man ite blir sittandes hemma och blir insnöad
jag vet nu inte i skrivandets stund
hur din sjukdom hindrar dig i din vardag önskar dock dig en
god Helg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards