Alla inlägg under juni 2011

Av judi - 13 juni 2011 06:45

Hosta


Försvagad buk och hals muskler i ALS minska förmågan att hosta.


När en person med ALS inte kan hosta upp slem och inandade partiklar kan dessa åka ner i  lungorna,

där de kan orsaka irritation och infektion. Försvagade svälj muskler gör att även att risken för att få mat och vätska i lungorna mer sannolikt,

som kan irritera lungorna och bronker.


Detta kan leda till lunginflammation eller akut kvävning.

Om du med ALS har en sänkt  förmåga att hosta och inte räcker till att få upp sekret från svalg, lungor och luftstrupe,


kan du lära dig manuell eller mekanisk  hostteknik . När det är svårt att hosta och dina muskler är  försvagade

, är det viktigt att få hjälp med att hålla dina

lungor rena


HOST  HJÄLP


Det enklaste sättet är att placera händer eller armar över personens mage,

strax under revbenen och under membranet, medan han eller hon ligger ned eller sitter.


Efter de tar en eller två djupa andetag, trycka ned i och uppåt mot revbenen samtidigt som personen hostar.


Detta kommer att tvinga luften från lungorna att snabbare  att pressa ut sekret . Ha något till hands för att torka upp slem eller använd en

bärbar suganordning tillgängliga för att samla alla slem som  hostas upp.


Detta görs bäst på tom mage. Om personen med ALS får illamående eller kräks under processen, försök mildare trycka.

Om man noterar en ökning av slemmet  eller andra förändringar i slemmet ex.vis annan färg  kan ty det tyda  på luftvägsinfektion samt behov av läkarvård.


OBS: Låt en kunnig person demonstrera dessa tekniker så kan du vara säker att utföra dem korrekt.

Om personen med ALS har några obehag eller negativa reaktioner , rådfråga terapeut eller läkare.


För mekaniska stöd,  kan en hostmaskin  en insufflatorn-exsufflator , är en väldigt praktisk och effektiv enhet.


En mask sätts över mun, och maskinen blåser in luft i lungorna, sedan vänder flödet, simulerar hosta.


Efter antingen en manuell eller mekanisk hjälp hosta,

kan du behöva använda en bärbar suganordning att avlägsna sekret från munnen genom ett litet rör.


Du kan också prova

Slemlösande - receptbelagda läkemedel som tunnar sekret, vilket gör det lättare att hosta och rensa sekret

ALS
Av judi - 12 juni 2011 06:45

  Ordet pingst härstammar från det grekiska ordet Πεντηκοστή, vilket betyder den femtionde. Den femtionde syftar på att 50 dagar förflutit sedan påsk . Pingsten betecknas ofta som "kyrkans födelsedag", eftersom det var då som jesu  lärjungar började att organisera en församling och missionera I kyrkoåret innebär pingsten påsktidens avslutning

Pingst,kristen högtid som firar att den heliga Ande gav sig tillkänna för apostlarna i Jerusalem

Av judi - 11 juni 2011 06:45

Indikation för ventilator med munstycke eller mask när FEV

= mängden utandningsluft har minskat med mer än 50 % av det förväntade eller ifall man har svåra besvär med andningen Inte alla ALS patienter kan andvända  en ventilator man bör alltid pröva det individuellt

Behandlingen har bäst effekt om man har spinal ALS eller PMA

med tidig påverkan av andningsfunktionen och om bulbära symtom inte är för uttalade.

 LÄS MER HÄR

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1054


Eftersom andfåddheten sällan beror på syrebrist utan på att koldioxidhalten i kroppen stiger ska syrgasbehandling bara ges om syrebrist är påvisad.


Tidigt i sjukdomsförloppet kan känslan av andfåddhet motverkas med andningsövningar, som genomförs flera gånger dagligen. Som exempel kan nämnas andning mot motstånd, vilket enkelt kan göras genom att blåsa i en vattenflaska (PEP-flaska).


Ibland behövs morfin i små doser för att få bort andfåddhetskänslan. Morfin kan också vara ångestdämpande. Ventilator/respirator med ansiktsmask är en annan möjlighet till behandling, som kan ges i hemmet från några timmar varje dag till under hela dygnet.

I mycket sällsynta fall kan det bli aktuellt med respiratorbehandling via en öppning på halsen in till luftstrupen (trakeostomi). Livet kan då förlängas, men sjukdomen fortskrider tills de flesta muskler är drabbade.


LÄS MER HÄR

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/amyotrofisklateralskleros

ALS
Av judi - 10 juni 2011 06:45

Var vaksam på  förändringar i andningen , som kan utvecklas mycket långsamt.


Skenbar trötthet, depression eller sömnproblem  är ofta  förknippade med att man utvecklat en svaghet i  luftvägarna .


Symtom på andningsorganen muskelsvaghet och kronisk underventilation inkluderar:


allmän trötthet, dåsighet, letargi

sömnstörningar såsom mardrömmar, nattlig skräck, sömnapné (avbryts andningen under sömn) eller plötsligt uppvaknande

morgon huvudvärk

sömnighet under dagtid

förvirring, desorientering, ångest

dålig aptit, viktminskning

överdriven gäspningar eller hicka

mer ansträngd andning, särskilt i liggande ställning

snabba, grunda andetag med ökad hjärtfrekvens

försvagad eller mjukare röst, att tala i korta fraser, oförmåga att sjunga eller skrika

svårighet att hosta eller harkla sig  (försvagade buk och hals muskler också bidra till detta)

 


Något av dessa symtom, ses regelbundet, ska rapporteras till ALS läkare.


Obs: Personer med ALS brukar inte visa den typ av  ansträngd andning som man har i samband med överansträngning.


Enkla sätt att minimera andningsproblem


Viktigast är att undvika att utsätta sig för  någon typ av förkylning, influensa eller virus.



Med svagare andningsorgan blir det inte lättare att  bekämpa infektioner.) Detta kan leda till  lunginflammation och problem med  andningsorganen



Om personen har haft problem eller visat svaghet med sina  andningsorganen


undvika nära kontakt med någon som är sjuk eller som har utsatts för någon med en smittsam sjukdom. Det är också viktigt att vårdgivare skydda sig mot förkylning och influensa - och inga kramar och kyssar med din älskade om du har en förkylning.



Höj sängens huvudända medan personen ligger ner, antingen vaken eller sov. Du kan köpa eller hyra en justerbar sjukhussäng


eller se om det finns någon tillgänglig från hjälpmedelscentralen



Placera fler fläktar i huset för att hålla luften cirkulerande och fräsch.


Rekommenderar också att man som vårdgivare och ALS Patient vaccinerar sig mot lunginflammation och influensa



Öka intaget av vätska, så länge personen inte har problem med att svälja


Som assistent eller vårdgivare Hjälp den sjuke med andningsövningar som ordinerats av sjukgymnast/talpedagog eller läkare .



Om du är förkyld kan man använda  munskydd


Fråga om läkemedel såsom slemlösande, som hjälper människor att hosta upp sekret från luftvägarna lättare.


I vissa fall kan en läkare rekommendera bronkdilaterare, som öppnar upp bronker.



Vissa läkemedel kan ha en negativ effekt på lungfunktion och kan kopplas till andra med färre respiratoriska biverkningar.


Överväg att börja med PEGG  en inmatningssond  för att minska risken för att aspirerande mat i lungorna


ALS
Av judi - 9 juni 2011 06:45

Djur skall inte lida det är en allmän uppfattning men en människa skall man rädda och uppehålla livet till förbannelse

Tänk efter hur långt måste det gå innan människan får döds hjälp läs här om DR DÖD

  

Kevorkian blev världsberömd i slutet av 1990-talet när han dömdes till fängelse för mord. Han hade gett en dödlig dos läkmedel till en patient som led av obotlig ALS.


http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=157445


Men i Holland är det inte mord utan du får hjälp med att dö det finns lagar som reglerar dödshälpen i Holland


Fler får aktiv hjälp att dö– Det beror troligen på att läkarna inte är säkra på att de agerar inom lagen, eller om de skulle komma att åtalas, säger Roeline Pasman, forskare vid EMGO Institute for health and care research i Amsterdam, till Världen idag.
Institutet publicerade 2007 den senaste stora studien av hur landets snart tio år gamla eutanasilag efterlevs. Lagen tillåter läkare att på vissa villkor hjälpa patienter med ett "outhärdligt svårt lidande" att dö. Bland annat måste patienten ha gett sitt medgivande.

läs mer här

 http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=6380&Itemid=98

Av judi - 8 juni 2011 06:45

Hur skall jag nu förhålla mig till livet ?


Min ALS har stannat upp enligt alla vetare , jag har precis gått över gränsen , accepterat att jag har ALS och att jag kanske lever 5 år till

och hittat en ny rytm i  livet och så skall jag börja tänka på nytt igen att mitt liv inte är slut om 5 år


Eller skall jag tänka och planera ytterligare 10 år eller kanske 7 år

Tja, skall man tro mina anhöriga så har jag blivit bättre


Men jag tycker inte det själv grepp förmågan i händerna är sämre

Tänker åter  igen tänk om jag kan börja arbeta igen ?


Men det är väl kanske ändå och ta i kanske ?


Jag får nya frågetecken när min omgivning säger att jag har blivit bättre i min sjukdom .


Men nu då ?? om jag blivit bättre eller allt har stannat upp

Jaa jag har faktiskt varit på gym och det gjorde inte alls ont att träna

Kanske jag lever mer än 5 år


Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan och börjar fantisera om livet och planera en ny framtid


Jag blir osäker på om jag skall söka sjukersättning eller skall jag vara fortsatt sjukskriven

Skall jag söka sjukersättning måste  det göras detta året de 3 bästa åren av de 5 sista

som skall ligga som grund för en sjukersättning går man sjukskriven länge så sjunker ersättningsnivån för sjukersättningen

att överhuvudtaget tänka hur länge lever jag är rätt absurt


Men man prioriterar olika beroende på hur länge man tror att man lever

vad som är viktigt i livet


Tänker då just nu om att satsa sista pengarna på en resa eller spara till flickorna går ut sitt gymnasium om 5 år

statistiskt sätt är jag död då 

Skall jag satsa på en ny gräsklippare eller köpa en begagnad jag skall ju ändå dö om ca 3 år

90 % lever i ca 5 år jag har varit sjuk i 2 år


Det är rätt korkat att slösa pengar på en ny gräsklippare ,ifall man inte lever mer än 3 år

Pengar tänker ni det är väl ändå inte viktigt

tjaa jag är ensam försörjare


Det är ingen som tar över och tänker efter åt mig  Jag måste planera och tänka ut dessa saker oavsett i vilket skick jag befinner mig.

Av judi - 7 juni 2011 09:58

I dag skall jag till sjukgymnastiken

sitter här och väntar på min assistent


Min sjukgymnast tycker att jag har blivit bättre mera stabil

bättre balans mina barn tycker också att jag har blivit bättre

så även min särbo själv upplever jag en försämring med balansen


Det som har blivit bättre det är smärtan jag har inte ont längre när jag tränar

och så har jag ju fått min assistent som avlastar hela huset blev städat förra veckan

så det här med Rilutek det äter jag 50 mg x2 dagligen

efter en månad kunde jag sluta med smärtstillande Alvedon


Det skall ju ha en bromsande effekt på min ALS

och vad mera jo jag går dagligen med stavar och hör och häpna jag har fått muskler på mina över armar

Där är mina muskler fortfarande intakta dom har inte brutits ner

det som jag själv tycker är svårare är när jag hamnar i en för låg soffa

då är det svårt att komma upp ur den


Jag vet inte själv vad det är att min omgivning tycker att jag blivit bättre

Visserligen har jag gått upp i vikt vilket inte var fallet tidigare


Är det deras önskan att jag skall bli bättre eller är det medicin effekten

Själv upplever jag inte någon större förändring mer än just på smärtan

och det är väl avgörande för att kunna vara med andra i olika aktiviteter


Vi har åska här ute på västkusten regnigt och bedrövligt hela helgen har dock varit solig

fortsatt bra dag till er som läser denna sidan

mer om Rilutek läs här


http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19960610000013&DocTypeID=6

 
Av judi - 6 juni 2011 06:45

Sveriges nationaldag, även svenska flaggans dag, firas den 6 juni  varje år och är sedan 2005 en helgdag i Sverige  Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523  Även 1809 och 1974 års regeringsformer  utfärdades den 6 juni.

Tidigare firades 6 juni som svenska flaggans dag och det var först 1983 dagen fick status som nationaldag . Sedan 1996 är nationaldagen även en salutdag, och fr.o.m 2005 är nationaldagen även en helgdag.


  



LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards