Alla inlägg under september 2011

Av judi - 14 september 2011 06:45

Det blev ett JA

Mitt liv går ut på att aldrig ge upp jag kommer att få åka på rehabilitering

till Valjeviken


Det finns något som heter korttids vistelse för personer som har beviljats assistans enligt LSS


Detta är tydligen något som kommunen inte kan neka

För mig är detta något helt okänt det enda jag kände till var Landstingets rehabilitering

och att man kan söka fonder för sin rehabilitering men KORTIDS VISTELSE

helt nytt


Jag tackar och bockar och ser framemot en bra vistelse

Måste ändå få säga ett par saker om detta förfarings sätt


Att om jag hade haft en sammanhållen rehabilitering så hade jag kunnat slappna av och planera min rehabilitering ,men som det är nu så kan jag bara söka och hoppas varje gång att det blir beviljat antigen hos Landstinget eller hos kommunen eller att jag får några fondmedel ,och det är ju inte så man vill leva när man har en svår sjukdom som ALS utan lugn och ro samt planering och en sammanhållen rehabilitering det är vad jag saknar


Så du som har ALS ge aldrig upp sök svar på alla dina frågor och kräv vård

orkar du inte själv så se till att någon annan kämpar för dig och din rätt

för det är vad man får göra kämpa för sin rätt

inget levereras automatiskt och allt är tillfälligheter om man får reda på saker som är till fördel rent ekonomiskt

som ex informationen om ATT Kommunen kan bevilja korttids vistelse den är ju till för alla med LSS

och det undrar jag om alla med assistans känner till

Det skulle vara roligt om ni som läser detta ger mig kommentarer om detta med att kommunen beviljar medel för rehab

Av judi - 13 september 2011 06:45

Här kommer ytterligare en artikel om cellernas ämnesomsättning och om vad är som ger sjukdommar bland annat ALS.

 

Variationer i cellernas ämnesomsättning kan kopplas till olika sjukdomar.

Olika sjukdomar kan avslöjas när kemiska data analyseras matematiskt. Då går det att kartlägga skillnader i cellernas sätt att tillvarata näringsämnen. Det visar kemisten Pär Jonsson i en doktorsavhandling vid Umeå universitet.

När kroppens celler bryter ner näringsämnen förpassas överflödiga byggstenar, metaboliter, ut ur cellerna. Halterna av dessa restprodukter påverkas bland annat av vårt hälsotillstånd. Det sker på ett högst specifikt sätt som kan liknas vid att varje sjukdom lämnar ett unikt fingeravtryck i metabolitsammansättningen.



Läs mer här

http://www.fof.se/tidning/2006/4/cellernas-matrester-speglar-var-halsa

ALS
Av judi - 12 september 2011 09:45

Tänk att allt skulle vara så krångligt jag sitter och väntar på besked angående min rehabilitering


Allt har gått snett

Trots att jag sökte före Midsommar så har jag fortfarande inte fått någon som är intresserad att betala


FÖRST sökte jag anslag hos Sjuksköterskornas kamrat förening  nej och nej det fick jag inte

sedan sökte jag hos Landstinget men nej och Nej det går ju inte för sig

det får man bara vart 2-3 tredje år

och nu då jo det var en sådant information som jag tydligen inte skulle få men fick av misstag Att jag har rätt till

kortids vistelse via Kommunen eftersom jag har beviljats LSS

visste ni det ?? inte jag


Det var helt nytt Kommunen kan gå in och betala rehabilitering men det är inget dom annonserar precis nähä det handlar ju om pengar

och om jag inte får detta av kommunen ja då kan jag gå till Förvaltningsdomstolen ?


Nyheter ..Nyheter hela tiden

Tycker ni att jag är sarkastisk Vet ni min assistent sa att jag kan inte förstå varför skall det vara så svårt för dig

och få behandling du som har en så svår sjukdom som ALS  dom borde vara lite mer aktsam om dig

Du behövs ju för dina barn du har ju 2st minder åriga att ta hand om

 

Konstigt att när man bryter en handled eller annat då skall det rehabiliteras till förbannelse men om man får en svår sjukdom är det tvärtom

ett jävla kämpande om rättigheter

Av judi - 11 september 2011 06:45

MIN GUD med AINBUSK


Det handlar om att leva och om att finnas till
varför all min oro blir kvar här inuti
därute blåser vinden kallt
därute har jag sökt dig överallt
Ja du vet där vägen leder tlll ett hav
precis där invid krönet, där husen står på rad
i det tredje, det med sprucket tak
i det högra fönstret, där sitter jag
Min Gud, var finns du nu
jag undrar bara var, säg var finns du
så kom, kan jag få ro
i mitt sinne kom, kom ge mej mod
Så svara nu, om du är Gud
jag vill veta, hör du mej nu


så svara mej, säg att du är där
om du letar, se finns jag här
Timmen den är sen snart, är nu, igår
och tiden sen imorgon, säg finns vi då
Kan du säga mej hur man gör
hjälp mig att leva, svara om du hör
Min Gud, var finns du nu
jag undrar bara var, säg var finns du
så kom, kan jag få ro
i mitt sinne kom, kom ge mej mod
Ge mej ett svar, om Gud du är
ja, jag vill veta, om du finns där
så svara mej nu, och säg att du är där
om du letar, se finns jag här


Av judi - 9 september 2011 06:45

Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) möjliggör för människor med omfattande funktionshinder att leva sitt liv som andra. Lagen är en rättighetslag vilket betyder att man kan kräva de rättigheter som står i lagen, även i domstol. LSS ger speciella rättigheter till särskild hjälp.

Enligt LSS så är det kommunen och Försäkringskassan har ansvaret för personlig assistans. Är du i behov av högst 20 timmar i veckan är det kommunen som beslutar om ersättningen. Har du ett hjälpbehov som är mer än 20 timmar kan Försäkringskassan besluta om assistansersättning som är enligt LASS
 

LSS är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga funktionshinder goda levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de får. Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra.


Läs mer här


http://www.socialstyrelsen.se/regelverk/lagarochforordningar/lagenomstodochservicetillvissa

Av judi - 8 september 2011 06:45

Denna hösten har inte något  revolutionerande nyheter med sig.

jag kämpar på för min sak ensam som en DON Quixote mot alla väderkvarnarna

Det var någon som sa ,att det är kanske därför som du mår så bra för att du kämpar ??

Jag tänkte själv när jag hörde det att jag hade nog mått mycket bättre om jag legat på en playa och lapat sol och varit på en rehab -anläggning

Just nu verkar det att vara en ouppnåelig dröm för mig att få rehabilitering  .

Jag tänkte att om man skulle skriva till alla dom som har Miljon avtal med löner i Landstinget Alltså lön /arvode på skattepengar

att dom kunde ge ett bidrag till mig så vore det väl inte mer än rättvist …

ELLER ?

För det som alltid förvånar mig vad är det dessa människor politiker

gör som är värt en miljon i lön per år och att även andra tycker så ..ger kompisen ett fett avgångsvederlag och även

sig själv jag tycker det är en intressant fråga vem är det som bestämmer hur mycket ett arbete är värt ?

Visst jag har en dödlig sjukdom så jag producerar väl inget längre

Är det därför jag inte får någon rehab längre ?

Jag har arbetat över 30 år i regionen anställdes 1977 Gett järnet och nu sitter

jag här med min ALS och är förbannad på den sjukvård som jag en gång representerade 

Att den inte förmår mer Att den inte kan erbjuda mig det jag behöver

 

Av judi - 7 september 2011 06:45

Hösten har tagit grepp om naturen ordentligt det har regnat sedan igår det är visst ett litet uppehåll idag

Helgen var fin mycket varm hann dock inte med att njuta av det så mycket

Jag var och shoppade  kläder ,och det måste man ju också få göra Det var ett uppdämt behov eftersom jag har ändrats i kroppen och blivit

lite tyngre och det kan man ju bli när man är så pass orörlig som jag Det blev en riktig långrunda i affärer .


Jag fick så förskräckligt ont i benen riktigt träningsvärk

Jaa jag kan gå ännu .och det är jag glad för det känns riktigt bra att kunna använda sina ben än.

Känns väldigt skakigt att tänka framåt och försöka sätta sig in i tanken när jag inte kan gå längre .

Ja för så kan det bli att jag blir helt rullstolsbunden USCH Förskräckliga tanke ...Bort ...bort ..

från mitt huvud  . Jag har mått rätt så bra psykiskt den sista tiden så det får inte komma in några oros moln i huvudet

eller ändra sig för mycket i kroppen

Jag har inte haft några mardrömmar den sista månaden och det känns ju schönt

Av judi - 6 september 2011 06:45

Den vetenskapliga litteraturen innehåller ett stort antal studier och utredningar på farmakologiska och biokemiska åtgärder


Vinpocetine, inklusive antioxidant effekter, klimakteriet, antiulcer aktivitet och fosfodiesteras-1-hämning. Vinpocetine är mest känd för sin nervskyddande effekter. Men det finns begränsade kliniska studier för att stödja användningen av Vinpocetine för många av dessa potentiella användningsområden.


Den vetenskapliga litteraturen innehåller ett stort antal studier och utredningar på farmakologiska och biokemiska åtgärder Vinpocetine. De olika system av åtgärder som inkluderar: 1) effekter på hjärnans cirkulation och syre nyttjande utan förändringar i den systemiska cirkulationen, 2) ökad tolerans av hjärnan till vaskulära hypoxi och ischemi, 3) antikonvulsiva, 4) fosfodiesteras-1-hämning, och 5) sänkning av blodets viskositet och hämning av aggregering av trombocyter


LÄS MER HÄR


http://www.drugs.com/npp/vinpocetine.html


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards