Alla inlägg under december 2011

Av judi - 21 december 2011 06:45

Nu är det så kallade rullstolsgaraget färdigt

F-N .vilket dåligt arbete som dom har gjort !!

jag var inne och kikade och såg då att det var felskurna takplattor stora glipor i taket


Tyvärr ringde jag om detta till byggarbetarna

dagen efter kom man hit och satte upp 2 lister som döljer glipan


Dess utom har man satt upp gipsskivor på väggarna

haha hur många hål tror du det blir när man krockar med dom väggarna  ??

när man kör in en EL-Rulle??

men att isoleringen hänger utanför panelen det tänker jag inte ringa om utan jag tar hit damen som betalar för kalaset

så får hon se hur det blev vad jag vet så kostade det  att isolera förrådet

så dåligt gjort arbete .


Jag har fått en x-tra bred dörr och när den var klart uppsatt så säger byggarna att låskolven får du stå för själv !!

Jaha men nu är det så att jag kan inte hålla upp dörren själv och köra in EL-Rullen knappt öppna en dörr med vanlig nyckel!!

låter det konstigt med att man har ökar handstyrkan ?

men nu är det så att det är finmotoriken som inte fungerar och så är det något helt annat

att kunna öppna dörren med en nyckel än att trycka handstyrka ..

det säger inget om hur nerverna fungerar eller hur kopplingarna till händerna fungerar ...

Av judi - 20 december 2011 06:45

Sista gången på arbetsterapeuten den 19/12 MED HANDTRÄNING

jag har gått 2 gånger i veckan i höst och ökat min handstyrka om

man räknar från den tiden i Februari som jag gjorde handtrycks testet


Vad? stark du är ?Ja, säger jag hur skulle mina händer ha fungerat om jag inte tränat ..?

Jag stod i kö 1 ÅR för att få träna händerna nu har jag förbättrat min styrka i händerna


Jag vill så gärna fortsätta med handträning även nästa år

men som det ser ut nu så  finns inga garantier för att jag får göra det .


Kanske det blir en egenvårdsgrupp ..

Jag har svårt med att få gjort träning hemma det är jag för bekväm för ,krävs mycket disciplin...

 

På något sätt så är det befriande att få komma ut ur huset så länge jag kan det och få träna

samtidigt som jag tränar händerna kör jag balansträning och bålträning .

i samma hus på sjukgymnastik mottagningen...

Av judi - 19 december 2011 06:45

Nu har jag varit utan bil i en vecka allt började en Torsdag

Jag satt bara och såg hur en annan bil bara backade mot  mig på den sidan jag satt..

SHIT så onödigt före Jul..


Det är inte bara jag som är skrot utan min bil också och att ta sig fram med Färdtjänst är

inte alltid så lätt …


För om man skall ut och handla med assistent så gäller det att ha koll på avtalen man har

på färdtjänst skall jag betala för assistentens åktur också eller vem står för den kostnaden?


Jag hamnar i situationer hela tiden ...som jag upplever är helt onödiga...

Som leder till  diskussion mellan assistent och mig ..som tyckte att det inte var hennes sak att

betala sin del !

svårt att alltid tänka på färdtjänst avtalen när man skall ut och handla mat..


Att ,vara beroende av avtal och att inte få ta med mer än 2  kassar per person ???

Med den påföljden att det blev en del telefon-samtal till kommunens olika myndighets personer

VILKET HAR HAFT EFFEKT


Man skall besluta idag att om man är ute och åker med assistans så skall assistenten

bara uppge en KOD till Taxi chauffören som sedan debiterar kommunen ..

 

Av judi - 18 december 2011 10:37

Writer: ANDERSSON, BENNY/ULVAEUS, BJORN

I have a dream, a song to sing
To help me cope with anything
If you see the wonder of a fairy tale
You can take the future even if you fail
I believe in angels
Something good in everything I see
I believe in angels
When I know the time is right for me
I'll cross the stream, I have a dream

I have a dream, a fantasy
To help me through reality
And my destination makes it worth the while
Pushing through the darkness still another mile
I believe in angels
Something good in everything I see
I believe in angels
When I know the time is right for me
I'll cross the stream, I have a dream
I'll cross the stream, I have a dream

I have a dream, a song to sing
To help me cope with anything
If you see the wonder of a fairy tale
You can take the future even if you fail
I believe in angels
Something good in everything I see
I believe in angels
When I know the time is right for me
I'll cross the stream, I have a dream
I'll cross the stream, I have a dream


Med Westlife


Av judi - 18 december 2011 06:45

I dessa Jul tider passar det med en liknelse från bibeln hur det är att leva med ALS ..


En berättelse om en man som blivit överfallen av rövare en liknelse som Jesus berättade

Då mannen blivit överfallen av rövare mellan Jerusalem och Jeriko, lät rövarna honom ligga halvdöd.


En förbipasserande präst noterade mannen, och vek därvid åt sidan och gick förbi.

En samarier (i äldre översättningar samarit) fick se mannen, och fylldes av medlidande

Samariern skötte om mannens sår, och tog honom till ett värdshus, där samariern betalade för mannens vistelse


Den barmhärtige samariern skulle i Jesu berättelse symbolisera ens nästa, vid tillämpning av

sentensen "älska din nästa som dig själv".


Med sin liknelse utmanade Jesus de fördomar som var vanliga. Den vanliga tolkningen av lagen

om att älska sin nästa (eller medmänniska) som sig själv bland judarna var att den bara skulle tillämpas på andra judar.


När Jesus fick frågan om vem som var deras nästa, ville frågeställarna antagligen få en definition på vilka som inbegreps i den kategorin.


Med sitt svar visade han att en i deras ögon föraktad samarier kunde visa sig vara en bättre medmänniska än präst eller en levit som hade ett högt anseende. Han frågade också: "Vem av de här tre visade sig vara mannens nästa?" och fick svaret: "Den som hjälpte honom.", vilket antyder att de inte ville säga rakt ut att en samarier var deras nästa.

Denna berättelse är upphovet till ordet hemsamarit, en yrkesgrupp som också hjälper behövande.

 

Vad vill jag ha sagt med denna liknelse ?


Jo att ALS har överfallit mig och stulit mina kroppsfunktioner ifrån mig och att jag är beroende av andra människors välvilja


precis som prästen i berättelsen som Jesus berättade om. Så kan det stå människor på min tröskel och neka mig hjälp trots att dom är utsända från kommunen

och har betalt för att hjälpa mig men vägrar , och dessutom hävdar att det finns  lagar och regler hur man skall bete sig när man hjälper människor .

och slå på mig med deras lagar och få mig att känna mig än mera hjälplös …

och utsatt ,för att inte tala om ifall  jag skulle råkar ringa till fel person och be om hjälp så kan jag bli hänvisad vidare

och även få höra  från kommunens olika tjänstemän att det är på ditt eget ansvar att ordna...

 

Så jag ber en bön till Gud att det finns en barmhärtig samarit vid min sida när jag är total förlamad

Av judi - 17 december 2011 06:45

Tar du den du älskar för given och inte visar uppmärksamhet så dör den ut .vågar du inte visa vem du är och dina känslor så har du ingen kontakt med din partner allt rinner ut i sanden och blir till en öken som du inte kan gå i för du törstar efter vatten,,letar efter en oas en källa att dricka ur


WESTLIFE THE ROSE

Av judi - 16 december 2011 06:45

Kärleken är som sanningen

ibland så avslöjar den något som smärtar.


Kärleken lämnar spår i ditt liv ,vissa ger dig ärr som aldrig läker

kärleken är som en eld om den är sann så värmer den ditt innersta ,

rum .


Men om den är lika sann som sanningen så borde den inte smärta

och bränna ner ditt hus och bara lämna aska


så varför är det så att man sällan ser när sann kärlek uppstår

men alltid kommer ihåg när sanningen upptäcks


så kom ihåg en gammal anekdot


att låta en groda kyssa dig är dumt

men att låta dig luras av en kyss är ännu dummare


Vid pennan Marjo



Love Hurts med Nazareth


Av judi - 15 december 2011 06:45

IF WE NEVER MEET AGAIN

med Elvis Presley


Soon we'll come to the end of life's journey
And perhaps we'll never meet anymore
Till we gather in heaven's bright city
Far away on that beautiful shore


If we never meet again this side of heaven
As we struggle through this world and its strife
There's another meeting place somewhere in heaven
By the side of the river of life


Where the charming roses bloom forever and ever
And where separations come no more
If we never meet again this side of heaven
I will meet you on that beautiful shore



LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards