Alla inlägg under december 2011

Av judi - 7 december 2011 06:45

Nu har den xtra breda dörren till förrådet kommit och EL-Rullen får sitt garage ,

så assistenten och jag fick bråttom att tömma förrådet ut med alla trädgårdsmöblerna

som nu ligger på min uteplats undan i ett hju det går...

egentligen skulle alla trädgårdsmöbler stått uppe i garaget ..


Men där hamna dom inte när jag inte va med i höstas och styrde upp det hela

Du skall väl inte ha en EL -rulle nu i vinter ?

Näähää ,nä jag kanske kan gå lite till ...


Men nu har jag kommit i ett läge där jag inte orkar att gå så mycket ..

MÅSTE spara på mina krafter..

Jag var på loppis i Lördags ...så tröttsamt..

men kul samtidigt


När vi hamna i en kassa kö som var lite lång  så utav en händelse fråga damen

som stod före min särbo  ifall det gick att köpa en julbelysning på kredit ?

jo ,svara han men inte i denna kön för hon som står i kassan är så vrång så det är nog bäst att du tar den andra kön


Vips så var det en mindre i kön ..

Lika så gjorde en annan dam som hörde disskussionen om den vrånga damen i kassan


Ja det blev lite kul i med skratt i kön för inte va damen i kassan vrång inte utan det var bara de att kön var för lång och då får man ju hitta på saker för att korta ner kön.

Av judi - 6 december 2011 06:45

Jag åkte taxi med min assistent till och från min träning i Torsdags

resan till träningen gick helt smärtfritt.


När jag skulle åka hem så satt det en dam i framsättet så jag frågade Taxi chaffisen

vem av oss som skulle gå av först , damen fram eller jag ? varpå damen tilltala taxi chaffisen och säger något ohörbart för oss i baksättet


Med den påföljden att han fräser till damen fram "Att du går av när jag säger till dig " Det blev tyst i bilen , vi ser att den lilla damen fram skakar till är hon sjuk tro eller vad är det som händer ?  


Chaffisen kör fram till skolans bibliotek och mumlar för sig själv "att vet i fan om jag har kommit rätt, men vadå ! man får väl chansa "


Varpå han tar den enbenta damen i framsätet , och sätter henne i en rullstol och kör  fram henne uti korridoren sätter fart på rullstolen så att rullstolen riktigt rullar långt bort i änden av korridoren ….

vi sitert i bilens  baksäte och ser på samt undrar  och säger till varandra att kanske hon skulle till Service huset en bit längre bort på samma torg .

Detta blev dock inte sagt högt till chaffisen ,för vi visste ju inte vart damen skulle


Så färden fortsätter mot hemmet tror jag ,det rasslar och piper till framme hos chaffisen som  får ett nytt utrop på en ny körning


så vi passerar mitt hem ,och jag påtalar detta att jag bor här! kan du vara snäll och stanna !

chaffisen svarar med att du! du får allt se till och  läsa avtalen med allt vad som gäller när man  åker Sjukresa..

åter igen tystnad.vi åker ut ur stan ut på landet..

till en liten by med små hus på rad med fina gran häckar ,chaffisen kommenterar " fan inte finns det några husnummer heller "under tiden noterar jag att det luktar avgaser i baksätet vilket jag påtalar

svaret från chaffisen "Det vet jag inte något om "


Vi hissar ner fönstren i baksätet för att få frisk luft då ser assistenten en dam som står och vinkar .

och säger detta till chaffisen som tvär vänder och håller på att krocka ...iiii

tvärnit så jag glider på sned i baksätet  .


Så kliver en lång och ståtlig äldre  dam in i bilen och säger att jag vinka allt

ja ja säger chaffisen "då måste du ha vinkat smått för, jag såg dig inte "


Jaha ? säger  den långa ståtliga damen ,eller berodde det kanske  på att jag har häcken fram ?


vid det laget kunde varken jag eller assistenten hålla oss för skratt ,,asgarv i baksätet ..

själv låg jag ner i baksätet för att jag inte riktigt kunde hålla balansen i det ryckiga körningen och så fick jag inte upp vindrutan bak den hade hakat sig

och assistenten försökte sträcka sig över mig  medans vi båda skrattade sönder magmusklerna



Åter igen så känner jag avgaslukt och säger detta till chaffisen som nonchalant och med en uppgiven röst säger


Okej.okej bilen skall på besiktning nästa vecka..


Väl inne på min avfarts väg frågar chaffisen om han skall köra ändan fram genom bommen  ?


Nej tack .svarar jag


Varpå jag får ett sammanbitet

"Det var bra det"


Jag känner bara att jag  behöver frisk luft ..asgarv..

Av judi - 5 december 2011 06:45

Är detta början till ett nytt liv ? ger denna typ av forskningen  hopp om en ev.behandling för oss med ALS ?


Fredrik Edin, civilingenjör och doktorand vid institutionen för kirurgiska vetenskaper, Akademiska sjukhuset i Uppsala, har fått mänskliga stamceller att bilda nervceller av samma typ som våra hörselnerver.


läs mer här


http://www.dagensmedicin.se/riksstamman/har-vaxer-nya-nervceller/

Av judi - 4 december 2011 06:30

2 andra advent

Hallelulja med Peter Jöback

 



Nu sover stan nu sover land och överallt står snön i brand
inatt kan inget kväva eller kuva.
Och stjärnorna dom blänker matt på himlen som en hemlig skatt
i det tysta hörs ett dämpat
Hallelulja
Hallelulja,Hallelulja, Hallelulja,Hallelulja

Nu sover sorg och vredesmod men saknaden och hjältemod
och bitterhet får sova med det djupa
Nu sover dom som önskar tid med dom som tror på evigt liv
och änglaspelen klämtar Hallelulja.
Hallelulja,Hallelulja, Hallelulja,Hallelulja


Nu drömmer vi i vintertrakt om lågorna som håller vakt
och om en plats som kan få hjärtat att jubla
De drömmer om hur allt ska bli när farorna har gått förbi
Vi vaggas av ett stilla Hallelulja
Hallelulja,Hallelulja, Hallelulja,Hallelulja


Nu brinner ljus i mörka rum, nu blundar tvivlet för en stund
och om sanningen ska fram så får du ljuga
Nu blundar dom som jagar tröst och dom som redan släckt sin törst
och från andetagen flyr ett Hallelulja
Hallelulja,Hallelulja, Hallelulja,Hallelulja,
Hallelulja, Hallelulja, Hallelulja, Hallelulja.....
Hallelulja.. åhh.. Hallelulja, Hallelulja, Hallelulja,Hallelulja.


nu råder lugn och julefrid, snart nog tar nåt annat vid
men här får morgondagens skuggor inte ruva.
nu sjunger kanske nån för mig och kanske sjunger nån för dig
ett sprucket men ett hoppfullt Hallelulja.
Hallelulja, Hallelulja, Hallelulja, Hallelulja, Hallelulja, Hallelulja
Hallelulja, Hallelulja.........



More lyrics: http://www.lyricsmode.com/lyrics/p/peter...r_jback/#share


Av judi - 3 december 2011 06:45

Idag känner jag för att gnälla

Jag är trött och sliten skulle behöva min EL-Rullstol Jag får ont när jag går blir så trött somnade efter badet igår eftermiddag


Jag provade ut EL-rullen i våras jag har inte fått hem den ännu

Enligt arbetsterapeuten skall  förrådet (garaget till EL-Rullen ) vara isolerat först det dröjer jag har inte sett röken av någon hantverkare ..


Det tar 2 veckor för att få beställt hem en special dörr det har gått 2 veckor ..snart jul  det blir andra advent..


.Måste ringa och efterhöra 

1.Samtal till arbetsterapeuten

2.Bostadsanpassningdamen

3.Snickerifirman

4.Remissen till logopeden har inte kommit jag har svårt att prata behöver hjälp med detta ..

måste ringa stöta på om detta oxå

 

Behöver även hjälp med mer bostads anpassning kan inte stå vid diskbänken och diska ..

5+6.ordna med en skiss rita ett förslag skaffa underlag för hur det skall se ut

svårt att gå i trappor ..måste ha en trapp hiss

7+8.Måste skriva ansökningarna själv.. En Separat exemplar för varje rum och åtgärd

 

Fel på faktureringen av larmet.måste ordna det..

 

9.skaffa fram underlaget specifikation kostar 99kr xtra

fixa med kuvert skriva brev och ordna med porto .och skicka allt detta till damen som har hand om Larmet..

 

10.Det är jul snart ..skall pyntas ..köpa julklappar ..jul maten.vilket jag tycker är roligt i vanliga fall..

Just nu känns det inte  kul..

 

11.Så var det här med beslutet från kommun om assistansen vad den får utföra .

snöröjningen? gräsklippning ?.


Skall jag börja med att överklaga det beslutet ?

Jag har 3 veckor på mig....måste skriva själv

höger hand fungerar dåligt..

 

Och så fick jag frågan vad gör du på dagarna nu när du är sjuk??

Av judi - 2 december 2011 06:45

Ni som såg programmet Fråga Doktorn i måndags ?

Vad tyckte ni ?


själv tyckte jag att det var mycket nedslående man dör i koldioxid förgiftning

och att det finns inget att göra Men DR han har fått massor av pengar till forskning

Jo låter Bra


Jag ! är jag negativ ? Nej visst inte bara ledsen ,

för att jag inte kommer att hinna få hjälp med någon form av behandling innan det är för sent...



Han tog hoppet ifrån mig....


denna länk fins kvar till den 28/december

http://svtplay.se/v/2619585/fraga_doktorn/del_13_av_16?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2619585/sb,p102775,1,f,-1



Av judi - 1 december 2011 06:45

Så nu har jag fåt mitt beslut ….

angående fler assistans timmar …

40 timmar i veckan...Måndag till Fredag

men ingen gräsklippning och ingen snöröjning skall ingå i detta

denna tjänsten med assistans är helt kostnadsfri från kommunen …

Jag tackar ..

Jag har ansökt om både hjälp med snöröjning och gräsklippning....

Men fått ett avslag på detta ..

Jag bara undrar om ifall det blir lika mycket snö som förra året hur assistenterna skall ta sig in till mig ?

och om jag kommer ut ur huset ??

dom uppgifter i hushållet som är dom tyngsta ex ta ut mattor ,gräsklippning ,snöröjning ..tapesera och måla ..

bära in och skruva ihop möbler vilket jag gjorde själv förr när jag var frisk ..

Dom arbetsuppgifterna får inte assistenter utföra ..

för dessa anses vara ensam arbete för att få assistans skall man vara med i utförandet av en uppgift..

OCH DÅ UNDRAR JAG HUR BLIR DET NÄR MAN ÄR HELT FÖRLAMAD?

Får man ingen hjälp alls då eller ja kanske ättestupa eller något vård hem ..

Jag har en sjukdom som tar kraften ifrån mig men att stångas emot myndigheter och deras

beslut tar musten ur mig

JAG BLIR SÅ TRÖTT...

Måste kämpa måste orka för mina barns skull..

 

Men hon som utredde sa något konstigt att kan inte dina flickor skotta snön ?? 14 år   assistenten skall ha en säker arbetsplats ??

Men i beslutet har hon skrivit att dom utökade timmarna grundar sig på att jag har minderåriga barn ??

Jag blir så jävla trött på all skit prat ...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards