Alla inlägg under januari 2012

Av judi - 3 januari 2012 06:45

Min ordinarie assistent är sjuk   


och nu har jag inte heller hennes vikarie   


återstår att se hur mycket kraft jag måste lägga på att lära upp en ny   


Det blir fel i schemat hon kommer sent  


och allt skall jag visa henne


det blir inte hon som hjälper mig så mycket som jag vill   de första dagarna


  Alla är vi bara människor


Av judi - 2 januari 2012 06:45

Hur är det egentligen att vara sjuk i ett land som har en grund tanke om att systemet /samhället tar hand om oss när vi blir sjuka och behöver hjälp och stöd med att se  till våra grundläggande behov ?


Vi har hört om skandalerna i äldre vården Mycket inom vården handlar om

pengar VÅRA skatte pengar , jag har ofta funderat över alla privata vårdgivare hur dom kan gå med vinst

när det alltid talas om förlust när Landstinget staten har styrt vården


Vad är skillnaden ?

Ja en sak kan vi konstatera och är säkert helt överens om oavsett vilket parti vi tillhör

att man har dragit ner på personal styrkan antalet personer som bedriver vård .För att kunna hålla budget ...


Det i sig självt säger för den som är kunnig i matte , att självklart hinner inte personalen med alla arbetsuppgifter

som man utförde tidigare när man var fler antal personer


En annan sak som jag funderat på är finns det  skatte tekniska orsaker  för utländska vårdgivare att etablera sig i Sverige ?


Ett argument som ofta framförts är att det blir kortare beslutsväg när det är privat och mindre företag ..


Alltså mindre administratörer ..Ja det låter bra frågan är vad händer när privata vårdgivarna blir lika stora som en del landstingen är idag ?


Det skall bli intressant att se hur man har tänkt i framtiden när det gäller sjukvården

i Sverige


Sedan har ju just det här med vård i hemmet ökat i form av assistans och anhörig vård


Det jag kan konstatera själv är att personalen som ger hjälp med det praktiska i livet med hygien och annan typ av vård

kan aldrig ersätta en anhörigs kontakt ..

sedan tycker inte jag  personligen att man som anhörig skall sköta svårt sjuka make eller makar eller föräldrar

gör man det så förlorar man något i ursprungsrelationen

och blir en vårdgivare och vårdtagare ..fast till en billigare penning om man sköter en förälder  (assistans ersättning )och får ersättning från kommunen

Av judi - 1 januari 2012 12:51

Det gamla året avslutades med pompa och ståt..

nyårsraketerna exploderade från 24,00 till 20 minuter över ,ett fantastiskt skådespel


Det gamla året fick ett värdigt slut kvällens föreställning  var en höjd punkt Revyn med Tre Ess

i Trollhättans kultur hus som drivs av vår egen Jonas Torrestad


Tack för detta trevliga och underhållande evenemang jag fick  många goda skratt

och somnade med ett leende på läpparna ,


Om jag nu skall summera året som gått så har det varit  många tunga besked för mig


min ALS -diagnos

min ena dotters struma -sjukdom

"morfars" cancer

slagsmål mellan X-et och kärleken (Tingsrätten)

så pass mycket strul att kärleken sa "Nu drar Jag"


OCH , slut med den gamla arbetsplatsen som blir privata 2012

och var hamnar jag då??


Jo kvar i VG-Regionen men vem vill ha mig på sin lönelista ?

INGEN ! och inte kan man säga upp mig för att jag är långtidssjukskriven  !


Ja framtiden är osäker !


Men en sak vet jag säkert att om?


Alla Doktorer skrev TRE ESS på recept så skulle många fler människor  somna med ett leende på läpparna ..så med dessa avslutande rader till alla som läser min sida önskar jag god fortsättning på det nya året 2012


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards