Alla inlägg under mars 2012

Av judi - 16 mars 2012 06:45

Du säger att du saknar mig!

du vill att vi skall vara vänner !

men det var du som gick ?

lämnade mig...

när jag behövde dig som mest

jag har gråtit för din skull så nu säger jag

 

Gråt inga tårar

Thorleifs


Åååh...


Gråt inga tårar mer för min skull,
för du menar ingenting med det ändå .
Och be mig inte att jag skall förlåta,
För du menar ingenting med det ändå.


Dina steg har jag förlåtit, förut men inte mer.
Även jag har ofta gråtit för din skull men nu jag vet.


Åååh...


Gråt inga tårar mer för min skull,
för du menar ingenting med det ändå.
Och be mig inte att jag skall förlåta,
För du menar ingenting med det ändå.


Åååh...


(saxophone solo)


Dina steg har jag förlåtit, förut men inte mer.
Även jag har ofta gråtit för din skull men nu jag vet.


Åååh...


Gråt inga tårar mer för min skull,
för du menar ingenting med det ändå.
Och be mig inte att jag skall förlåta,
För du menar ingenting med det ändå.


För du menar ingenting med det ändå.





Marie 7 år om livet


Om man inte vill vara gift längre,för att mannen

kanske var dummare än man trodde, så kan man

skiljas som vänner.


Citat från boken tanter lägger inte ägg

skriven av Mark Levengood och Unni lindell


Tårar



Om mina tårar var pärlor,så skulle jag vara rik

klä dig med juveler ,och diamanter

Ge dig ett hav med ädelstenar.

 

Min längtan

min önskan

min håg

till en fjärran stjärna jag sänder


När jag blickar mot himlens stjärnbeströdda valv

en strimma av hopp och tro i mitt bröst

det tänder,min älskade.

När jag ser in stjärnans strålglans

Vid pennan Marjo




Av judi - 15 mars 2012 06:30

Smärta är en av de minst erkända symptom hos människor som har ALS.

Mer än 60 procent av människor som lever med ALS  upplever betydande smärta, med varierande intensitet och etiologi.


Neuropatisk smärta: som uppstår som en direkt följd av en skada eller sjukdom som påverkar det somatosensoriska systemet, som är ett resulterar av  spänningar i muskler vilket upplevs som brännande smärta , domningar och /eller hugg  smärtor.


Nociceptive smärta: djupa smärta, lokaliserade till en punkt som vid skada, ger i huvudsak molande smärta eller stelhet.


De olika typerna  av smärta för människor som lever med ALS varierar, och behandlingar måste anpassas till den underliggande källan för smärta:


En gemensam orsak till  smärta härstammar från förlusten av subkutan vävnad (både av fett och muskler), som är det djupaste lagret av skal som skyddar kroppen och skyddar organ och ben. Detta kan orsaka betydande smärta i skelletmuskler eller på grund av tryck på nerver från ökad komprimering.

Orörlighet leder ofta djupa värkande smärtor, vanligen i de nedre extremiteterna.

Spasticitet är en del av sjukdommen hos människor som lever med ALS vilket kan orsaka långfingret-muskel och rak-muskel spasms, skapa betydande del av smärta.


Läs mer här

http://www.hospitalnews.com/pain-management-in-patients-with-als/

Av judi - 14 mars 2012 06:15

Du sa aldrig farväl

Du sa nu "drar jag"

jag hade missuppfattat

ditt "nu drar jag"


Du ringer och hör , att allt är väl

att inget fattas mig

ditt dåliga samvete , spelar dig ett spratt

du drog när jag behövde dig mest

men du sa  aldrig Farväl  


Du ringer och berättar om ditt liv

frågar ibland hur jag mår ?

vad som händer i mitt liv

men du sa aldrig Farväl

nej,nej du

sa aldrig Farväl

vi är ju vänner

och du sa aldrig Farväl

Vid pennan Marjo


Bon Jovi - Never Say Goodbye



As I sit in this smokey room
The night about to end
I pass my time with strangers
But this bottle's my only friend


Remember when we used to park
On Butler Street out in the dark
Remember when we lost the keys
And you lost more than that in my backseat baby


Remember how we used to talk
About busting out - we'd break their hearts
Together - forever


Never say goodbye, never say goodbye
You and me and my old friends
Hoping it would never end
Say goodbye, never say goodbye
Holdin' on - we got to try
Holdin' on to never say goodbye


Remember days of skipping school
Racing cars and being cool
With a six pack and the radio
We didn't need no place to go


Remember at the prom that night
You and me we had a fight
But the band they played our favorite song
And I held you in my arms so strong


We danced so close
We danced so slow
And I swore I'd never let you go
Together - forever


Never say goodbye, never say goodbye
You and me and my old friends
Hoping it would never end
Say goodbye, never say goodbye
Holdin' on - we got to try
Holdin' on to never say goodbye


I guess you'd say we used to talk
About busting out
We'd break their hearts
Together - forever


Never say goodbye, never say goodbye
You and me and my old friends
Hoping it would never end
Say goodbye, never say goodbye
Holdin' on - we got to try
Holdin' on to never say goodbye
yeah yeah



Av judi - 13 mars 2012 06:30

I tried to make you happy
Lord knows I tried so hard to be
What you hoped that I would be
I gave you what you wanted
God couldn't give you what you need
You wanted more from me
Than I could ever be
You wanted heart and soul
But you didn't know, baby


Wild, wild is the wind
That takes me away from you
Cold is the night without your love
To see me through
Wild, wild is the wind
That blows through my heart


Wild is the wind,
Wild is the wind
You got to understand, baby
Wild is the wind


You need someone to hold you
Somebody to be there night and day
Someone to kiss your fears away
I just went on pretending
Too weak, too proud, too tough to say
I couldn't be the one
To make your dreams come true
That's why I had to run
Though I needed you, baby


Wild, wild is the wind
That takes me away from you
Cold is the night without your love
To see me through, baby
Wild, wild is the wind
That blows through my heart tonight
That tears us apart


Wild is the wind,
Wild is the wind
You got to understand, baby
Wild is the wind


[Solo]


Maybe a better man
Would live and die for you
Baby, a better man would
Never say goodbye to you


Wild, wild is the wind
That takes me away from you
Cold is the night without your love
To see me through, baby
Wild, wild is the wind
That blows through my heart tonight
That tears us apart


Wild is the wind,
Wild is the wind
You got to understand, baby
Wild is the wind



Bon Jovi -Wild is the Wind



Av judi - 12 mars 2012 06:30

Dexpramipexole är en ny, oralt administrerad förening under utveckling av Biogen Idec för behandling av ALS

Den har visat sig ha nervskyddande egenskaper i flera in vitro och in vivo studier och kan påverka  genom att öka effektiviteten i mitokondrierna, den energiproducerande delen av kroppens celler.


I en fas II-studie uppnådde dexpramipexole sitt primära mål att utvärdera säkerhet och tolerabilitet. Föreningen visade också en trend mot dosrelaterad uppbromsning av funktionell nedgång och en trend mot förlängd överlevnad vid den högsta dosen på 150 mg två gånger dagligen.

För mer information om denna studie 

Av judi - 11 mars 2012 06:45

AMAZING GRACE

 

 

Amazing Grace, how sweet the sound,
That saved a wretch like me....
I once was lost but now am found,
Was blind, but now, I see.

T'was Grace that taught...
my heart to fear.
And Grace, my fears relieved.
How precious did that Grace appear...
the hour I first believed.

Through many dangers, toils and snares...
we have already come.
T'was Grace that brought us safe thus far...
and Grace will lead us home.

The Lord has promised good to me...
His word my hope secures.
He will my shield and portion be...
as long as life endures.

When we've been here ten thousand years...
bright shining as the sun.
We've no less days to sing God's praise...
then when we've first begun.

Amazing Grace, how sweet the sound,
That saved a wretch like me....
I once was lost but now am found,
Was blind, but now, I see.



Svensk Text psalm 231



Oändlig nåd mig Herren gav,
Och än i dag mig ger.
Jag kommit hem, jag vilsen var,
Var blind, men nu jag ser.

Guds nåd, jag skälvde inför den,
Men sedan gav den ro,
Och aldrig var den större än
Den dag jag kom till tro.

Jag kom ur tvivel, mörka djup,
Ur van- makt och ur skam.
Den nåd som bar mig intill
Nu skall bära ända fram.

Guds löften ger vår längtan svar,
Som klippan är hans ord.
Ej bättre sköld och skydd jag
Har i himmel och på jord.



Av judi - 10 mars 2012 06:30

Diagnostiska markörer är en stor utmaning för alla som kommer i kontakt med  ALS


För patienter är tiden mellan den första tecknet av funktionella förluster (symptom) och innan diagnosen bekräftas av läkare  förutom de psykologiska konsekvenserna av osäkerhet för den enskilde en svår tid som också påverkar den sjukes  familjer och omgivning samt ett stress moment för DR


Forskare anser idag att tiden det idag tar från första symptomet till Diagnos genomsnitt 18 månader att denna  tid är en förlorad möjlighet till att bromsa sjukdomen


Om man kan hitta ett provtagningsmetod ett sätt att finna Sjukdomsmarkörer antingen föreningar som lätt kan mätas i blod, eller i cerebrospinalvätska, eller vävnads biopsi, eller icke-invasiva (utanför kroppen) mätningar av nervsystemet med  Tekniks apparatur  så kunde man sätta in en behandling tidigare än fallet är nu


Utveckling och forskning  behövs verkligen för att kunna sätta en snabb och säker diagnos

Så det är av ytterst stor vikt att hitta ev . markörer för sjukdomsförloppet

för att tillgängliga mediciner som finns i studier  kan tillhandahållas och sättas in så tidigt som möjligt


för att man på ett mera säkert sätt skall kunna avgöra effekten på de behandlingar som testas i kliniska prövningar och för att bästa möjlig effekt skall nås av mediciner .

 

För att utveckla diagnostiska markörer för ALS

ALS Kanada finansierar forskningen

 

Av judi - 9 mars 2012 06:45

Jag har nu fått mina El-dörrar installerade och förrådet till

el-rullstolens garage mitt förråd  blev isolerad före JUL .


Men  jag har ännu inte fått hem den utprovade EL-Rullstolen det blir snart exakt 1 år sedan jag provade ut den

Inget är som väntans tider …


Jag har även ansökt om ytterligare assistans timmar varannan helg när jag inte har flickorna

5 timmar lördag och 5 timmar söndag, för hjälp med personlig hygien

I det skall även ingå fritids aktiviteter..

Julbord och konserter ..samt annat trevligt som smyckesparty


I underlaget står att jag tidigare varit aktiv och dansat och tränat mycket

Ser verkligen framemot all Fritidsaktivitet...


Tänk och kunna ta El-rullen ut på stan och ta sig en Öl eller cider

Tror ni det blir av eller ???


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards