Alla inlägg under mars 2012

Av judi - 8 mars 2012 06:45

Här om dagen fick jag veta att en person jag känner i min bekantskapskrets  har Canser i bukspottkörteln sänder en tanke och funderar vad är meningen ?? ....



I was walking around, just a face in the crowd
Trying to keep myself out of the rain
Saw a vagabond king wear a Styrofoam crown
Wondered if I might end up the same
There's a man out on the corner
Singing old songs about change
Everybody's got their cross to bare, these days


She came looking for some shelter with a suitcase full of dreams
To a motel room on the boulevard
I guess she's trying to be James Dean
She's seen all the disciples and all the wanna be's
No one wants to be themselves these days
Still there's nothing to hold on to but these days


These days the stars seem out of reach
These days there ain't a ladder on the streets
Oh no, no, no
These days are fast, nothing lasts in this graceless age
There ain't nobody left but us these days


Jimmy shoes busted both his legs, trying to learn to fly
From a second story window, he just jumped and closed his eyes
His momma said he was crazy, he said "Momma, I've got to try
Don't you know that all my heroes died
And I guess, I'd rather die than fa-fa-fade away, yeah"


These days the stars seem out of reach, yeah
But these days there ain't a ladder on the streets
Oh no, no, no
These days are fast, love don't lasts in this graceless age
Even innocence has caught the midnight train
And there ain't nobody left but us these days


I know Rome's still burning
Though the times have changed
This world kept turning round and round and round and round
These days


These days the stars seem out of reach, yeah
But these days there ain't a ladder on these streets
Oh no, no, no
These days are fast, love don't lasts in this graceless age
Even innocence has caught the midnight train
And there ain't nobody left but us these days


These days the stars seem out of reach, yeah
These days there ain't a ladder on these streets
Oh no, no, no
These days are fast, nothing lasts
There ain't no time to waste
There ain't nobody left to take the blame
Oh no, no, no
Oh no, no, no, these days
There ain't nobody left but us these days

Av judi - 7 mars 2012 06:00

Varför detta är viktigt
 

Obotligt sjuka människor med mycket att förlora vill ha tillgång till vad som finns tillgängligt

på marknaden Mediciner som har visat sig vara säkra i läkemedels studier och har snabb effekt . Vi tror att dessa  fas 2 läkemedel är säkra och effektiva .


såsom dexpramipexole och NP001, samt behandlingar med  tamoxifen, Dessa bör göras tillgängliga för oss på grund av  humanitära skäl nu.


Gå med oss i vår begäran om  compassionate use Läkemedel för ALS-patienter nu !

Om du vill ytterligare information eller om du vill hjälpa till med att skicka e-post: edjohnson@alumni.duke.edu Vi behöver många fler som att ansluter sig till oss.

Vänligen maila oss för mer information: treat.us.now @ gmail.com


Tack,

Med vänliga hälsningar,

Barbara, Diane, Ed, Larry, Laura, Sharon, Ted


 http://www.change.org/petitions/corporate-citizens-fda-executives-neurologists-authorize-and-make-available-compassionate-use-drugs-for-als-patients-now


Gå in på denna länken och skriv på även om du bor i sverige så kan du påverka behandlingen av ALS


läs mer på Facebook sidan och dela detta med dina vänner i hela världen


http://www.facebook.com/#!/treat.us.now



Av judi - 6 mars 2012 06:45

Många örter och kryddor faller inom kategorin kraftfulla anti-inflammatorisk mat  eftersom de är rika på fytokemikalier. ,


Forskare från University i Michigan har hittat, till exempel att basilikas anti-inflammatorisk effekt  är att jämföra med ibuprofen, naproxen och acetylsalicylsyra.


Varför är anti-inflammatoriska livsmedel viktiga för god hälsa?.


Eftersom inflammation misstänks spela en nyckelroll i hjärtsjukdomar, cancer, åderförkalkning, artrit, astma, allergier och mycket mer.


Så varför inte krydda med  dessa kraftfulla helande örter och kryddor på din mat?. Här är de 12 anti-inflammatoriska örterna och kryddorna.


Ingefära

Gurkmeja

Svartpeppar

Kanel

Rosmarin

Basilika

KARDEMUMMA

Gräslök

Coriander

Kryddnejlika

Vitlök

Persilja


Örter arbeta anti inflammatoriskt i ett mångfacetterat holistiskt och balanserat sätt utan biverkningar som läkemedel har

MAT
Av judi - 5 mars 2012 06:00

Jag har fått en förskräcklig förkylning som suger musten ur mig

känner mig riktigt låg


Skulle varit hos  Logopeden idag

Måste nog ställa in det hela men så som jag har väntat för att få komma dit


Så det känns inte som att jag vill avboka  heller!!


Mitt tal är påverkat sedan tidigare på grund av ALS och nu när jag är förkyld hes som en kråka så kan jag inte prata alls


Känns ändå viktigt att ta den första kontakten..men så är det denna förbannade förkylning

som ger ytterligare försening


Jag behöver ha en någon form av hjälp med talet pågrund av min ALS

Av judi - 4 mars 2012 06:45

Bred dina vida vingar,
O Jesus, över mig,
Och låt mig stilla vila
I ve och väl hos dig.
Bli du min ro, min starkhet,
Min visdom och mitt råd,
Och låt mig alla dagar
Få leva av din nåd.

Förlåt mig alla synder
Mig rena i ditt blod.
Giv mig ett heligt sinne,
En vilja ny och god.
Tag i din vård och hägnad
Oss alla, stora, små.
Och låt i frid oss åter
Till nattens vila gå!


Av judi - 3 mars 2012 06:45

ALS kännetecknas av en degenerering av nervceller som kontrollerar muskelaktivitet.

Genom att studera ryggmärgen  hos avlidna personer med  ALS,


Har Dr Julien team upptäckt en överproduktion av ett protein som kallas TDP-43 i nerv vävnader

Detta protein kan spela en viktig roll: när det gäller det inflammatoriska svar som ökar sårbarheten

hos nervceller och känsligheten för  giftiga molekyler som cirkulerar i kroppen.


Teamet testar en hämmare som skulle kunna leda till utveckling av läkemedel för att

minska denna inflammation och delvis återställa den neuromuskulära funktionen.



Läs mer här


http://www.als.ca/en/news/research/als-research-summary

 

Av judi - 2 mars 2012 06:45

Att vara med på ALS träffarna i Göteborg är alltid lika intressant

Igår handlade det om assitans och vad som gäller för olika regler beroende på vem som anordnar assistansen

vad jag har förstått så är det bara en sak som framkommer mer och mer tydligt

nämligen att om man skall ha alla arbetsuppgifter utförda som jag

utförde själv när jag var frisk så måste jag bli egenföretagare eller gå med i ett kooperativ


Det är dock tryggare för den som är anställd som assistent att vara anställd i kommunen

låter jag ett privat företag sköta min assitans så skall dom gå med vinst 

Har jag behov som överstiger 20 timmar personlig vård .i veckan så träder

Försäkringskassan in ..


Dock kan jag ta mina beviljade timmar till ett privat företag ..Eller starta eget företag men då måste man kunna mycket om företagande

Låter tryggt för mig att man kan välja ..


Jag har för närvarande 40 timmar assistans i veckan och skall nu få detta utökat till 50 timmar förhoppningsvis

så att det gäller även helger..

Av judi - 1 mars 2012 06:45

Havtorn - en vitaminbomb med nyttiga fettsyror
Havtorn är ett nyttigt bär med syrlig smak. Havtorn är bra för hela kroppen och studier visar att bären kan hjälpa mot såväl fetma, högt kolesterol, cancer som leverskador.
 

Det som är unikt med havtorn är att de innehåller

omegafetter. Havtorn är troligen det enda bäret som innehåller fettsyrorna omega 3, 6, 7 och 9. Havtornbär är tillsammans med macadamianötter ensamma om att innehålla omega 7 i naturlig form. Omega 7 är viktig för en väl fungerande kropp och särskilt för cellmembran och tarmar


Utöver de nyttiga fettsyrorna innehåller havtorn mängder med antioxidanter och vitaminer som A, C, E, K och B-vitaminer, även B12 och folsyra. Antioxidanterna består bland annat av karotenoider, flavonoider, fenoler, fytosteroler och polyfenoler.


Läs mer här

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=1300&tem=3

MAT

LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards