Alla inlägg den 28 april 2012

Av judi - 28 april 2012 06:15

När min assistent  skulle beställa sjukresa åt mig  till Sahlgrenska sjukhuset till nästa vecka så ifråga satte man 

detta efter det att jag varit ute och åkt själv i bilen på söndag natt med Njurstenen 

I fall jag behövde assistans i bilen..


Logiken är självklar. Har du ALS får du kan du aldrig vara ensam Man tyckte att jag skulle åkt ambulans

Nu från nu och framåt så måste jag ha ett läkarintyg på att jag behöver en assistent med i bilen


Att jag är en myndig person för övrigt är det ingen som ifråga setter men kan man åka Taxi ensam med njursten och ALS

Ja då plötsligt klarar man allt Jätte bra va kul..

P.s det tar 10 minuter till akuten från mitt hem i min hemstad


Men till Sahlgrenska lassarettet med samåkning kan det ta 2.5 timme i taxi för detta måste jag ha läkarintyg

Jag försöker att förklara att jag har assistans 45 timmar i veckan som avlastar mig eftersom jag har en sjukdom som ger muskelsvaghet (ALS)

Man ifråga setter ifall jag behöver assistans i bilen ..


Den sekulariserade vården har sagt sitt ...


Assistans det är inte vår avdelning det är inget vi ansvarar för fick jag till svar


Utan du måste vara specifik över exat vad för sorts hjälp kan du behöva i bilen och man gjorde det väldigt tydligt att det var sjukresor endast sjukresor och inget annat vi skulle prata om 


Jag svarar samma som när jag åker Färdtjänst ...


DET ANSVAR VI INTE FÖR (fick jag till svar)

Jag försökte förklara min synpunkt och att man borde ha en Helhets bild på sjukdoms bilden och att jag har en assistent som arbetar hos mig dagligen på schema

och är med för att underlätta i olika situationer


Man visade ingen som helst förståelse för detta utan ställde frågan åter igen

När du åker sjukresa vad för sorts hjälp i bilen kan du tänkas behöva HJÄLP MED DÅ ???


Med denna fråga så skall jag kunna förutse alla upptänkliga situationer som kan uppstå i bilen

Som ex.vis när Taxi -chauffören tvärnitar och jag faller åt sidan så kan jag inte ta mig upp i bilen själv .Jag kan inte betala själv inte knäppa knappar ex om det blir varmt i bilen och jackan skall knäppas upp och stängas detta kan inte chauffören utföra ,etc ...


sanslöst tycker jag att behöva hamna i detta läge och behöva förklara allt detta


ständigt ifråga satt som den värsta brottsling att hela tiden behöva bevisa och


förklara och bli bedömd av andra människor


ATT LEVA PÅ ANDRA MÄNNISKORS VILlKOR OCH BEDÖMNINGAR

 

 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards