Direktlänk till inlägg 29 maj 2012

VAD GÖRA ?

Av judi - 29 maj 2012 08:45

Hjälp ?

Jag har varit hos tandhygienisten som gav mig tips om hur jag skall borsta tänderna om jag inte kan det  så skall jag ha hjälp av en assistent ...Jag passade på att hälsa på på min gamla arbets plas samtidigt ...smärtsamt

vad skall jag ta mig till 

Jag blir inte bättre utan..bara sämre så när jag får frågan hur mår du så säger jag som vanligt men det är ju inte sant utan man kan ju konstatera att jag fortfarande kan gå.. 

 

 
 
Ingen bild

Ida

29 maj 2012 13:14

Har missat dina blogposter några dagar för jag har jobbat och datorn har fått vila lite. Vackra sånger du hittar. Så bra att du delar med dig av dem. Musik säger mer än ord oftast och sammanfattar saker som är svåra att uttrycka.
Fattar inte riktigt varför denna oförstående omgivning och ovilja att lyssna och hitta lösningar. Det kan väl inte vara så svårt att samla ihop berörda parter en dag och resonera om dina behov. Vårdplanering kallar vi det ibland när vi inte skall köra egna race hos patienten utan koordinera ihop oss så det blir mindre strul + helst samma personer som kommer till pat. så de vet vad som gäller. Det måste finnas vilja och engagemang och finns inte det då blir det ungefär som Vaddårå? Likgiltighet är lika stor bov som ren och skär ondska. Har du kontakt med nån vettig kurator? Eller DSK? Nån med lite vilja.

judi

29 maj 2012 15:02

Alltså?? det är kuratorn i als teamet som är vettig men hon är i Göteborg och hon vet inte vilka jag har kontakt med i primärvården i min hemkommun inte heller vilka kontakter ag har i kommunen och på lasarettet i min hemstad det blir rätt många personer till sist den som vet är jag själv ..

 
Ingen bild

Ida

30 maj 2012 11:05

Det skulle finnas en form av vårdkoordinator för patienterna som kunde hålla samman personalen och uppgifterna som skall utföras. En "sambandscentral" som har all din information och kan vara din förlängda arm. Nytt yrke att uppfinna för den som har kraft och energi att starta eget kanske.

judi

30 maj 2012 19:44

Ja detta är något som sjuksköterska facket har diskuterat ett nytt yrke en samordnare för den som är svårt sjuk med många vårdkontakter den ligger för oss i framtiden och det ligger i tiden både för privata initiativ och för landstingen att agera kring ..

 
Ingen bild

Ida

2 juni 2012 10:54

Du som kan skriva ... lägg fram ett förslag till landsstingspolitikerna eller varför inte till regeringen.Jag tror inte dom har särskilt bra kunskap om det här.

judi

2 juni 2012 17:07

Ja vi inom NHR med ALS funderar på en skrivelse till politikerna ..hur den skall se ut vet vi inte ännu ??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards