Alla inlägg under juni 2012

Av judi - 16 juni 2012 06:30

När solen tittar fram så är det inte lika intressant att sitta framför Datan  

idag har varit en strålande dag mycket varmare än tidigare i veckan då man kunde tro att hösten har tagit åter sitt grepp om vår sommar men idag har den tittat fram . 

SOLEN :: så härligt . 

nätterna blir också lite senare med att just sitta inne för fotboll är kul det är vi 3 jag och flickorna som tittar på detta  

min lillebror som är på besök somnade ifrån alltihopa .. 

mamma och hennes man orkar inte heller med sena fotbolls kvällar 2 matcher per kväll det blir vrål tittande på fotboll 

Av judi - 15 juni 2012 06:30

Neurosjukvården i Sverige kännetecknas av en stor brist på neurologer, långa väntetider och stora regionala skillnader. Bostadsorten avgör i många fall vilken neurosjukvård du får, både akut och på längre sikt.


Om dagens underdimensionerade neurosjukvård inte rustas upp, riskerar många som lever med en neurologisk sjukdom eller skada att slås ut från arbetsmarknaden, drabbas av livslånga funktionsnedsättningar och dö en för tidig död. Dessutom riskerar den neurologiska kompetensen att helt försvinna i vissa landsting.


Läs mer här

http://www.nhr.se/opinion/arkiv/spelet-om-meurosjukvarden/

Av judi - 14 juni 2012 06:30

Det centrala i det som nu föreslås är dels lämplighetskontroll av företag som vill ta på sig att organisera personlig assistans, dels utökade inspektionsmöjligheter, för Social- styrelsen, för Försäkringskassan och för kommunerna. Det handlar alltså både om att den vård som ges är medicinskt riktig och välmotiverad och om att pengarna går till verkliga behov och prestationer.


Läs mer här

http://ekuriren.se/ledareasikter/ledare/1.1462105-missbruk-och-fusk-ska-beivras


Skriv vad ni tycker om detta med mera kontroll på assistansen och deras anordnare jag har en hel del åsikter om assistans som jag har skrivit om i min blogg särskilt i höstas .


Själv tycker jag att det är svårt med att bedömma en människa första gången

Det kommer efter hand Man ser ett mönster i hur folk agerar inte bara vad de säger ...

Av judi - 13 juni 2012 06:30

Som det inte hade räckt med att jag blev påkörd i förra veckan av en EL-Rulle  

så gick jag  och ramlade hemma . 

Fredag kväll jag hade just gjort mig iordning med kläder fest klädd inför student kalaset.. 

Som jag var bjuden till .. 


Jag slappade i tanken bara ett ögonblick och tittade jag bort när jag gick med min rullator och vipps så låg jag på golvet  

det var en datasladd som hade lagt sig under mattan och jag tittade inte vart jag satte foten och den lilla ojämnheten gjorde att jag ramlade  

slog i armarna som är blå och även ena foten och  vaden... 


Men skam den som ger sig mina flickor lyfte upp mig och vi gick till festen som var ca 20 meter från hemmet ..nästgårds.. 

vid halv tio tiden på kvällen så hade foten och fotleden svullnat så pass mycket att jag inte kunde stå på foten överhuvudtaget   


Mina flickor hämtade transport rullstolen och just då i samma ögonblick som jag satte mig i den så öppnades himlens portar  

Vi blev dränkta , som om vi hade duschat … 

väl hemma fick jag tag i en tubigrip på underbenet och foten och satt upp foten i högläge 1 dygn gick och jag kunde inte stå på foten alls.. 

Så på söndag kväll började jag att kunna stå lite på foten … 

Måndag nästan normalt .. 

men det är skrämmande att bli så hjälplös att jag inte kan ställa mig upp själv ifall jag ramlar och  tänk om jag  

bryter mig eller får skador i huvudet  

Skrämmande ... 

 

Av judi - 12 juni 2012 06:30

När jag var i Valjeviken så blev jag påkörd bakifrån  

av en kvinna som satt i en EL-rullstol och som har haft en stroke hon har även påverkan på synen  

så hennes synfält var borta till hälften så hon såg ju inte vart hon körde och där gick jag med mina stavar och pang så låg jag där pladask  

på magen knäna slog i först mest höger knä OHH det gjorde ordentligt ont ..jag fick hjälp med att komma upp och nästa dag fick jag tejpa knäna  så att dom blev lite stadigare sedan blev det att sitta mycket i EL-Rullen resten av tiden..och med det sparade jag på krafterna . 






Valjeviken är alltid lika kul och trevligt .. 



Men jag märkte att jag inte orkar med och resa mycket med så korta intervaller Måndag till Onsdag 720 kilometer 


Det blev mycket sitta i bussen som i sig är väldigt  jobbigt …. 

Vi åkte även en rundtur på Listerlandet... 

och så sittandet i EL-Rullen ... 

El-Rullen i sig har inget nackstöd så jag fick inte sitta i den under färden  

utan den blev nerpackad i bagage utrymmet.... 

knäna återhämtade sig snabbt ..   

Av judi - 11 juni 2012 17:50

Jag fick till sist en total hårddisk krasch  

detta har jag låtit installera om allt från början en bytt till en helt ny hårddisk 

jag trixade mig fram de 2 sista veckorna men så en dag  

Kunde jag inte öppna datorn alls... 


Idag har jag hämtat den 1800kr fattigare... 

det är ett beroende med dator   .. 


Vi är 3 i familjen ...så det får bara inte krångla men vad är väl det jämfört med en helt ny dator  

den kostar minst 7..tusen kronor eller mer om man skall ha en värsting .. 

Jag har suttit och uppdaterat mig med alla mejl... och facebook.. 


Nu ligger jag efter med bloggen också  

Men  jag har även varit på resa i Valjeviken vilket var väldigt trevligt... 

väl hemma så var jag jättepigg på Torsdag  


Först på Fredag morgon kom allt över mig ..helt slut huvudvärk och helt slut i kroppen .. 

Jag orkar inte lika mycket längre..

Av judi - 7 juni 2012 05:30

Hemkommen från SPA resan på valjeviken  

trött nöjd och med mycket upplevelser med mig i bagaget  

och nya vänner som man kan fortsätta att ha kontakt med  

Allt fungera bra tills jag skulle boka om färdtjänsten till en tidigare tid då blev det tvärstopp Nej här finns ingen bokning nej den är avbokad Nej den bussen  kan ni inte boka för er själva så här på en Helgdag vi ringer tillbaka sa dom på färdtjänst ...vilket dom inte gjorde ...Så vi klev av bussen vid Bike på 45,an   

och jag tog El-rullen hem och assistenten tog väskorna i en taxi separat hem  

sedan när vi väl var hemma ringer färdtjänst och säger att dom kunde erbjuda en bil om ca en 1 timme   

det svåraste tycker jag var att dom ville inte kännas vid bokningen jag gjort  ...så imorgon ..skall jag göra en avvikelse rapport om att färdtjänsten inte fungerar.. 

 

Av judi - 6 juni 2012 06:30

EN HYLLNING TILL DIG SVERIGE 



Never knew I could feel like this
Like I've never seen the sky before
Want to vanish inside your kiss
Every day I love you more and more
Listen to my heart, can you hear it sings
Come back to me, and forgive everything
Seasons may change, winter to spring
But I love you until the end of time

[Chorus:]
Come what may
Come what may
I will love you until my dying day


Suddenly the world seems such a perfect place
Suddenly it moves with such a perfect grace
Suddenly my life doesn't seem such a waste
It all revolves around you
And there's no mountain too high
No river too wide
Sing out this song and I'll be there by your side
Storm clouds may gather
And stars may collide
But I love you until the end of time


[Chorus]


Oh, come what may, come what may
I will love you, I will love you
Suddenly the world seems such a perfect place


[Chorus]


DEN SVENSKA NATIONALSÅNGEN 


Text: Richard Dybeck, 1844 vers 1+2 vers 3+4 louise Ahlen 1910

Musik: Folkmelodi från Västmanland


Till skillnad från många andra nationalsånger har detta musikverk aldrig officiellt, genom politiska beslut, antagits som nationalsång. Status som nationalsång vilar alltså helt på traditionen.Gammal folkvisa som återfinns såväl i Västmanland som i Jämtland och i svenskbygderna i Finland
 
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,


Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.


Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.


Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden,
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.


Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära. 
din fana, högt den bragderika bära. 



Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden. 
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden. 




Läs mer här 

http://www.dugamladufria.se/songs/se/


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards