Direktlänk till inlägg 7 juli 2012

ENSAMHET

Av judi - 7 juli 2012 06:30

Jag är så ensam. Jag har ingen jag kan ringa. Jag sitter och tittar på telefonen, men den ringer inte. Jag har massor med vänner, men ingen hör av sig. Själv vet jag inte vem jag vågar slå en signal till. Tänk om jag stör?

 

Det är knappast en slump att sms och textmeddelanden ökar, medan röstsamtalen minskar. Skrivna meddelanden inkräktar inte alls lika mycket på integriteten som prat. Det är lättare att skriva hej på någons Facebookvägg än att ringa upp personen och säga det. Och visst, kanske förlorar vi något när vi håller varandra på avstånd på det här sättet – men samtidigt tar vi delvis kål på ensamheten.



Där ensamhet förr ofta handlade om isolering, handlar den nu om exkludering. I dag behöver ingen sitta och glo på sin telefon i tystnad. När som helst går det att följa ett samtalsflöde, där människor diskuterar och interagerar. Men samtidigt har antalet tillfällen då man kan känna sig bortvald och ignorerad ökat dramatiskt. Bara för att det går att betrakta ett samtal, behöver det ju inte betyda att man välkomnas in i det.

 



Anna-Lena Löfgren -Regniga Natt

 
 
Ingen bild

Ingela

7 juli 2012 20:23

Om ensamhet och sjukdom... jag tror många människor är rädda för den som är svårt sjuk, att såra, att säga fel saker, att störa, att göra ledsen. Att inte kunna hjälpa. Därför undvikandet. Jag vet för jag har varit sådan, jag var så rädd för att göra fel, och undvek därför kontakt. Tragiskt. Det fanns också någon form av skuldkänslor, att jag var frisk när den andre var sjuk. Jag tror att den som är sjuk, om denne orkar, kanske kan skapa en öppenhet och kommunikation kring dessa frågor. En vän till mig, svårt sjuk, har bibehållit kontakten med sina vänner. Han pratar om sin oro och sorg men också om sina förhoppningar om bot, och ger på det sättet sina vänner också hopp och tro, vilket inte ger sjukdomen samma tyngd. Det krävs mycket av min sjuka vän, först att bära sitt eget elände sen att hålla vännerna ovanför ytan, men han får mycket tillbaka. Kram Ingela

judi

8 juli 2012 17:48

Jo man kommer till en viss punkt där man måste resonera så att jag måste bjuda till själv och det är så oavsett jag är frisk eller sjuk vänskap är ett givande och tagande en av mina gamla arbetskamrater bad om ursäkt för att hon beklagade sig över sina sjukdomar som hon bär på just nu och sa att vad klagar jag över du har det värre Men jag måste svara henne att just nu har jag det inte "värre"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards