Alla inlägg under oktober 2012

Av judi - 19 oktober 2012 06:30

Som funktionshindrad är jag bedrövad över vad som sker med vår gemensamma välfärd så här lätt är det att lura till sig pengar när jag pratade med kommunen om hur jag ville ha mitt bad och dusch utrymme ändrat vilket jag har rätt till enligt lag att få bidrag för så sa damen som håller i pengaran att det är "skattebetalarnas pengar " Men här verkar det vara fritt fram , tydligen bara du skapar ett företag så fins det nästan noll kontroll Det är tur att man har börjat med dessa kontroller tyvärr så skadar det oss som behöver hjälpen 

                              


Miljardfusket med pengar som ska gå till en av samhällets mest utsatta grupper är betydligt värre än man tidigare trott.

Misstänkt människohandel och grov kriminalitet med internationella kopplingar är några av Försäkrings­kassans fynd i den stora granskning som görs. Hundra­tals personer riskerar nu åtal.

– Inte ens i min vildaste fantasi hade jag trott att vi skulle se denna sörja som vi nu hittar under de stenar som vi vänder på, säger Svante Borg, som är ansvarig för kontrollen som Försäkringskassan gör av företag som ordnar personliga assistenter till brukare.

 

läs mer här

http://www.dn.se/ekonomi/ligor-lurar-till-sig-miljardbelopp

Av judi - 18 oktober 2012 06:30

Kan Vaccination Stoppa SOD proteinets toxiska effekter? 

Forskning Webinar September 17, 2012 

Värd: ALS Association chefsforskare Lucie Bruijn, Ph.D 

Gästtalare: Janice Robertson, Ph.D 

 

Vilken är den bästa strategin för behandling av ALS som  orsakas av mutationer i SOD1-genen?  

Svaret kan vara immunisering, stimulera kroppens eget immunförsvar att rensa ut skadliga proteiner.  

Det  är den strategi som förs fram av Janice Robertson, Ph.D., docent vid  University of Toronto, Kanada, som förklarade sin forskning i en färsk  webbseminarium sponsras av ALS Association. 

 

Emellertid förefaller SOD1 mutationen inte orsaka ALS genom förlust av proteinets normala funktion.  

Istället  har det förändrade proteinet fått en ny form och ett nytt, giftig  funktion

 

Kan Vaccination Stoppa SOD proteinets toxiska effekter? 

 

Felveckning är nyckeln till SOD proteinets toxiska effekter 

Liksom  alla proteiner så har  SOD-proteinet bildats först som en lång sträng, och  sedan försiktigt hopvikt i sin aktiva form, som bestämmer dess funktion.

 

När genen är muterad, kan proteinet inte längre veckas normalt, och därför inte längre fungerar normalt. 

"Dr Robertson  har bidragit med att fokusera på SOD1 och avslöja viktiga ledtrådar till  behandling ", säger Lucie Bruijn, Ph.D., Chief Scientist av ALS  Association, som stod värd för webinar. Dr Robertson tackade Föreningen för det stöd hon fått i sin forskning både tidigt i sin karriär, och fortsatt tills vidare . 

"Proteiner är beroende av  deras form för att bestämma deras funktion,

 

" Dr Robertson sa. "Den nya, felveckade , formen kan orsaka interaktioner som inte bör förekomma. Vi tror att detta sker i ALS. Dessa onormala interaktioner är sannolikt den bakom liggande  orsaken till sjukdomen. " 

Det är fortfarande inte klart vad de nya interaktionerna  är och det kan finnas flera. Men  vad som verkar vara klart, enligt  Dr Robertson , är att de mutationer som orsakar  ALS är att den stör en viktig egenskap av SOD proteinmolekylen, förmågan att  binda till en annan SOD proteinmolekyl att göra en så kallad  "homo-dimer."

 

Utan denna förmåga, bildar det mutanta proteiner som  aggregat eller klumpar av protein inuti cellen. Dessa aggregat kan själva vara giftiga. 

 

Störningar  i homo-dimeren kan vara roten av problemet, men det kan också vara  akilleshälen som gör proteinet sårbar för en terapeutisk immuniserings  strategi.  

 

För att förstå varför det är viktigt att veta något om hur antikroppar skyddar kroppen mot främmande inkräktare. Antikroppar känner igen formen av främmande proteiner, och binder till sig dem. 

 

Immunisering mot giftiga SOD har visat sig ha effekt i djurstudier 

immunisering utnyttjar denna naturliga systemet. En vaccination är en injektion med en 

främmande protein, som stimulerar immunförsvaret att göra antikroppar mot det. 

Genom att använda den del av molekylen i vaccinet, stimulerar hon immunsystemet att 

antikropparna  specifikt mot det felveckade SOD, utan att påverka de friska  

normala delar av SOD-proteinet. Detta gör att det blir en normal SOD protein kvar. 

 

(Vaccinerade) djur bibehöll sina motoriska förmåga längre  och under längre tid. 

Behandling fördröjde sjukdomens debut och djuren levde längre. Deras motoriska nervceller var 

bevarade , och mätningar av muterade SOD protein visar att det hade minskat, precis som 

förväntas. 

 

Det  är inte klart om samma behandling kan vara användbar hos personer med  ALS som inte bär SOD1 mutationer, och vars sjukdom beror på andra  faktorer.  

 

Det  finns vissa belägg för att även normala SOD kan spela en giftig roll  när sjukdomen börjar, men Dr Robertson ännu inte övertygad om detta är  så.

 

"Men det är fortfarande värt att undersöka, även om det bara leder till  att behandla 2% av patienterna med SOD1 mutationen", sade hon. och ifall  behandlingen blir  fördelaktig hos denna kategori av  patienter, så har vi lärt oss  förstå på  cellnivå exakt vilka förändringar som  är i ALS så kommer detta  sannolikt att gynna alla  människor med ALS.

 

Läs här

http://www.alsa.org/assets/pdfs/robertson-sod1-9-17-12.pdf

Av judi - 17 oktober 2012 06:30

Ett av mina Favorit program är Skavlan .Han plockar ihop människor med olika livsöden och som sedan i programmet i själva samtalet visar sig att ha en gemensam nämnare  en gemensam röd trådsom väver ihop alla människors olika öden igår var det hur illa kan man bli behandlad av massmediaeller varför blir kända personer folkskygga ..Eller var det alla känner den som har kronan i fickan  

 

Jag tror att jag missade den röda tråden i Lördags  kväll  

 

I vart fall så  var Camilla Henemark med och berättade att hon bor i ett stödboende ,fantastiskt hon får vård hon sa också att myntet har två sidor och nu vänder även hon ett blad i sin bok  

som bland annat handlar om hennes liv och om en del av hennes alla KK   

 

Vår tryckfrihet ger rätten att namn ge personer i böcker  ,så är det just detta att få skriva sin fria åsikt om ett händelse förlopp  det är just  det fina med tryckfrihet    

 

Vilket också ger mig rätt att yttra mig om människor jag träffat  nu tänkte jag inte på dom jag haft som KK utan mera i andra sammanhang

 

Som ex.vis om jag nu skulle  

öppet börja skriva ut namn på människor  myndighetspersoner läkare eller andra personer i kommunen som jag har mött och om hur   jag har upplevt den första Kuratorn --stel och disträ  ohjälpsam ,första läkaren inkompetent ...och bara rycker på axlarna och säger tja dom är vanliga människor .

 

Hur skull de se ut om någon eller jag skulle våga namnge  

myndighetspersoner i deras  yrekesutövande offentligt  skulle dom skadas ? Eller vem skulle det drabba mest så här tror jag  

 

Alla kan göra fel ?? 

 

Som en myra ,beroende av alla andra myror 

 

Vart skulle jag gå om jag inte hade ett stack ,ett bo   

fanns med i ett sammanhang  

 

skulle jag få vård 

på mina villkor  

 

nå mina mål med att få vård  

den typ av vård som jag behöver  

 

om jag klagade  

på den enda som ger mig vård  

 

Nej, irra runt i skogen  

ihjäl trampad utan nåd  

det skulle jag bli  

 

ifall jag klagar på den enda som ger mig vård

Av judi - 16 oktober 2012 06:30

När man har en sjukdom som jag har som förkortar livet avsevärt så funderar man helt naturligt mycket på varför jag lever och vad betyder livet för mig  

 

vad innebär det att leva livet egentligen ? för vissa människor är det att göra en massa saker, för andra är livet en massa upplevelser  

 

Men vissa saker är gemensamma för oss alla oavsett sjukdom eller inte nämligen växlingarna i de olika åldrarna  så som olika årstider med sina växlingar i naturen   

våren som tillhör tiden då allting står i knopp tiden då naturen förbereder sig för att kunna stå i full blom  Våren tillhör barnens och  ungdomens oskyldiga tid då man lekte mamma -pappa - barn för att förbereda sig för vuxen livet   

 

En del människor upplever sjukdom och sorg alla redan då ,dom barnen blir vuxna snabbt andra barn får verkligen ha sina drömmar intakta och går in i vuxen livet med rosa glasögon  

 

sommaren kan jämföras med vuxen livet dit hör hetta och passion  tiden då man bildar familj  

Sedan är det så att när man väl har lämnat tiden då man kunde få barn så kommer hösten och skördens tid  , hösten är den tiden då man borde ha barnbarn och leva upp genom den nya friheten när barnen har vuxit upp och flyttat ut  

 

Men hur har jag gjort ? Hur ser det ut ?

 

precis tvärtom när jag var ung och gift i mitt första äktenskap så var jag fri fågelfri inga barn och mannen han var inte hemma så ofta eftersom han hade ett resejobb och kom bara hem på helgerna 

 

Så jag hade verkligen mycket tid för mig själv och till mig själv så här i efterhand kan  jag se saker som jag kunde gjort annorlunda  Tiden jag skulle gjort mera saker och utnyttjat tiden bättre  

 

Barnen  fick jag i mitt andra äktenskap och är nu tonårs mamma mitt i livet 57 år med ALS  , 

Samtidigt som jag borde uppleva min andra frigörelse den första var i tonåren den andra när barnen är vuxna och flyttar hemifrån så gör jag och upplever jag allt just tvärtom jag blir fången i min egen kropp av ALS och det känns som jag går i ide , samtidigt som jag är tonårsmamma  


 

Jag kan uppleva livet intensivt men jag kan inte längre uttrycka mig på samma sätt som tidigare för att min kropp gått i ide bara jag som bor i den vill leva det är bara ögonen som säger att jag finns här  

 

Så på något sätt blev det vinter för tidigt i mitt liv kroppen går på sparlåga och ger mig inte den frihet som själen önskar    

 

 

VIVALDIS FYRA ÅRSTIDER 

 

 

Av judi - 15 oktober 2012 17:44



Songwriters: DOWE, BRENT / MCNAUGHTON, JAMES AGUSTUS

By the rivers of Babylon, there we sat down
Ye-eah we wept, when we remembered Zion.
By the rivers of Babylon, there we sat down
Ye-eah we wept, when we remembered Zion.
When the wicked
Carried us away in captivity
Required from us a song
Now how shall we sing the lord's song in a strange land
When the wicked
Carried us away in captivity
Requiering of us a song
Now how shall we sing the lord's song in a strange land
Let the words of our mouth and the meditations of our heart
Be acceptable in thy sight here tonight
Let the words of our mouth and the meditation of our hearts
Be acceptable in thy sight here tonight
By the rivers of Babylon, there we sat down
Ye-eah we wept, when we remembered Zion.
By the rivers of Babylon, there we sat down
Ye-eah we wept, when we remembered Zion.
By the rivers of Babylon (dark tears of Babylon)
There we sat down (You got to sing a song)
Ye-eah we wept, (Sing a song of love)
When we remember Zion. (Yeah yeah yeah yeah yeah)
By the rivers of Babylon (Rough bits of Babylon)
There we sat down (You hear the people cry)
Ye-eah we wept, (They need that ???)
When we remember Zion. (Ooh, have the power)

Av judi - 15 oktober 2012 06:30

Washington, 13 oktober (ANI): I en ny studie har forskare tagit de första stegen för att skapa neuron-liknande stamceller från muskelvävnad hos djur. 

 

Skelettmuskelvävnad, som utgör 50 procent av kroppen, är lättillgängligt och biopsier av muskler är relativt ofarliga att utföra , så vi tror att det kan vara en alternativ källa till neuron-liknande celler som potentiellt skulle kunna användas för att behandla personer med hjärn - ryggmärgsskador , neurodegenerativa sjukdomar, hjärntumörer och andra sjukdomar, även om fler studier behövs i nuläget, enligt "Delbono . 

 

 

I en aktuell forskning, isolerade forskar -laget neurala prekursorceller (omvandlade till stamceller) in vitro (utanför kroppen ) som var tagna  från vuxna skelettmuskel av olika arter, inklusive icke-mänskliga primater och från åldrande möss, och påvisade att dessa celler inte bara överlevde i hjärnan, utan också migrerat (flyttat sig )till området av hjärnan där neuron stamceller hör hemman  

 

Detta genom att man hade injicerat cellerna under huden och i hjärnan hos möss, och efter en månad på visat goda resultat att det inte föreligger några tumörer. 

 

I tidigare studier har man sett att stamceller har bildat tumörer vilket man har påvisat nu att så inte är fallet i dessa studier . 

 

"Eftersom våra celler överlevde och migrerade i hjärnan, kan vi kanske använda dem som "medicin transportörer" i framtiden, inte bara mot hjärntumörer, utan även för andra sjukdomar i det centrala nervsystemet," tillade han. 

 

"Just nu har patienter med glioblastom och andra hjärntumörer mycket dåliga resultat och relativt få behandlingsalternativ, enligt " Alexander Birbrair, som är ledande i studien, 

 

Resultaten av studien har publicerats online i tidskrifter Experimental Cell Research och stamcellsforskning. ANI) 

 

LÄS MER HÄR

 

http://www.stemcell.tv/stem-cell-videos/stem-cells-from-muscle-tissue-may-help-cure-neurodegenerative-diseases.php

 

 

VAD ÄR PREKURSORCELLER ?

 

Prekursorceller omvandlas till stamceller med ny metod

 

De nya fynden skapar nya möjligheter att i framtiden använda en patients egna celler för terapi.

 

Tidigare har stamcellsterapi handlat om att använda embryonala celler från aborterade foster
vilket är etiskt känsligt.

 

Om nu istället prekursorceller kan användas blir situationen en annan. Oligodendrocytprekursorceller kan isoleras i stor mängd från avlidna, men framför allt är det möjligt att ta sådana celler från en patient för att odla upp och modifiera cellerna utanför kroppen.

 

Därefter kan de framodlade nervcellerna återföras till patienten. Eftersom cellerna är kroppsegna undviker man de avstötningsreaktioner som annars är ett stort problem vid cellterapi.

 

LÄS MER HÄR

 

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2000/temp/pda22102.pdf

Av judi - 14 oktober 2012 06:30

Hur vet jag att jag är på rätt väg ?

och hur vet jag när jag är på fel väg Tja ?

 

Jag hadde en upplevelse här hemma när andra sidan gjorde sig påmind ganska så starkt jag hadde fått kontakt med en man som inte var bra för mig och då började det att spöka på andra våningen och det är inte första gången det gör så ,spökar hos mig det lät som någon hoppade jämfota där uppe och var riktigt arg och stampade med foten

 

Sedan efter att jag slutat upp med att ha kontakt med denna person som inte var bra för mig blev det lugnt på andra plan


Jag brukar skoja och säga att ja det måste till mycket väsen från andra sidan för att jag skall fatta att jag är på fel väg för i det avseende kanske jag är lite naiv just när det gäller andra människor jag tror på vad dom säger och så blir jag sårad när jag upptäcker att allt är lögner och uppdiktade historier

 

 

Johannesbrevet 4

 

1 Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen.

 

2 Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud,

 

3 och varje ande som inte bekänner Jesus, han är inte från Gud.

 

Av judi - 13 oktober 2012 18:14

Kvällen till ära borde det vara så här men jag kan inte dansa längre , knappt gå men i drömmarnas värld dansar jag fortfarande när jag sover säkert för att kompensera det jag saknar
Så alla ni som fortfarande kan röra på benen dansa åt mig också
 
 
Songwriters: GIBB, MAURICE ERNEST / GIBB, ROBIN HUGH / GIBB, BARRY ALAN
My baby moves at midnight
Goes right on till the dawn
My woman takes me higher
My woman keeps me warm

What you doin in the back aah
What you doin in the back aah?
You should be dancing, yeah
Dancing, yeah

Shes juicy and she's trouble
She gets it to me good
My woman gives me power
Goes right down to my blood
[ Lyrics from: http://www.lyricsfreak.com/b/bee+gees/you+should+be+dancing_20015662.html ]
What you doin in the back aah
What you doin in the back aah?
You should be dancing, yeah
Dancing, yeah

My baby moves at midnight
Goes right on till the dawn
My woman takes me higher
My woman keeps me warm

What you doin on your back aah
What you doinon your back aah?
You should be dancing, yeah
Dancing, yeah
You should be dancing, yeah
You should be dancing, yeah
You should be dancing, yeah
You should be dancing, yeah
You should be dancing, yeah
 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards