Direktlänk till inlägg 15 december 2012

FÖRVÄNTNINGAR INFÖR JULEN

Av judi - 15 december 2012 05:30

Julen nalkas och det är snart julafton ,tiden går och jag följer med den  

och nu står det inför dörren. 

Vad skall man köpa i Julklapp till släkten är just en sådan där fråga? som man går och funderar på och jag har lite funderingar  

som jag inte kan skriva här 

Men det jag önskar mig är följande min hälsa tillbaka  

att jag vore frisk  

blev helt frisk  

ingen ALS   

 

Att jag kunde stå på ett ben ,hoppa jämfota  

Att jag kunde springa  

Att jag kunde dansa  

Att jag kunde sjunga  

Att jag kunde knäppa knappar  

Att kunna knyta skor själv  

Att kunna det jag inte kunde förut  

Att kunna simma  

Att kunna åka skidor utför 

Att åka skridskor  

 

Det var bara 10 önskningar om hälsa och så har jag några inte lika viktiga angående  

det som är materiellt en egen dator  

det kunde underlätta livet          

 
 
Ingen bild

Bella

15 december 2012 16:22

Hej Judi! Jag hoppas att du kan bli fri från als, men det verkar vara dåligt med mediciner.
Jag har en fråga, hur lång tid tog det för dig från att du fick första symptomen till att du fick en diagnos?
Tog det flera år, innan du inte kunde gå/ta promenader? Du behöver givetvis inte svara på dessa frågor om du inte vill, det kan kännas prvat.
Jag uppskattar din blogg!

judi

15 december 2012 17:46

Tack Bella ja det tog ca 1.5 år innan jag fick diagnos från första funktionsnedsättningen
Jag kan fortfarande gå lite jag har en ALS -sort som har en sakta progress

 
Ingen bild

Bella

15 december 2012 17:15

Även undrar jag om du känt det som att det kliar i huvudet och ryggraden. Pågår det under hela sjukdomstiden med als?

judi

15 december 2012 17:48

Nej jag upplever ingen klåda däremot smärta som går i perioder och klådan i ALS är något som pågår hela tiden till och från för dom som har dessa besvär

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards