Direktlänk till inlägg 29 december 2012

ÅRETS SISTA DAGAR

Av judi - 29 december 2012 06:30

Årets sista dagar fylls alltid av nostalgi med tankar över vad som har passerat detta året  

Det som har stått mest i fokus har varit assistenter  

Det tycks som jag har hamnat rätt nu med den assistansen jag har  

Det ligger ett psykologiskt arbete i att acceptera hjälp  . 

Jag har även fått utökad tid och skall nu få en bedömning utav Försäkringskassan  

i nästa år . 

Kommunen har gjort sitt beslut som är nytt ,så tiden kommer att utökas till att innefatta längre dagar och varannan helg . 

min ALS står sig ganska lika det  händer inte så mycket med progressen över lag utan det är dom små förändringarna som blir stora i det att jag faktiskt blir sämre hela tiden sämre balans och att händerna fungerar sämre  

När det gäller hemmet har jag fått gjort lite förändringar med hjälp av bostads anpassning  

i köket och med ytter-dörrar samt med el-rullstols garaget 

 Framöver skall jag koncentrera mig på  att få gjort en dusch på nedre plan och tvättstugan skall flyttas upp.    

Jag har även fått en ny säng men den madrassen jag har funkar inte optimalt  

så jag kommer att skaffa mig en annan madrass  

Så här vid årets slut tittar jag alltid framåt också och vill och önskar mig nya saker  

och nya människor in i livet en del gamla vänner har lämnat mig och jag har funnit nya vänner  

Allt har tydligen sin tid            

 
 
Ingen bild

DDD!

29 december 2012 23:34

Tack! Det är alltid lika trevligt att läsa din blogg. Önskar dig ett gott slut o ett underbart 2013!! Många kramar från mig! DDD!

*♫•*¨*•.¸¸ GOTT NYTT ÅR! ¸¸.•*¨*•♫*

judi

29 december 2012 23:52

Tack det samma till dig hoppas att vi får ett bättre år nästa år och att det finns bot för oss
Kramar tillbax

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards