Alla inlägg under januari 2013

Av judi - 11 januari 2013 06:30

Jag har varit i Göteborg hos min läkare och prata om mina andningsbesvär och åkt färdtjänst alltid lika trevlig att få komma till Sahlgrenska  

Diskussionen om Track fortgår  

 

Nu var det en instruktör med och visade trackarna  

och det vet jag ju hur dom ser ut sedan tidigare jag tog hand om min första track patient för över 30 år sedan och nu är jag snart en trackpatient själv det är en utveckling på livet som man inte tänker sig och tur är det att man inte vet vad som komma skall . 

 

Vid nästa besök skall jag besluta ifall jag även skall ha ventilation på tracken och efter det hur länge jag skall ha track ….....och det var just den springande frågan track utan ventilator och track med ventilator och så hur länge man vill leva med track ja det beror på hur länge jag känner mig behövd som mamma kanske längre än jag tror men ja det vet man inte  

i förväg  

 

Men en sak vet jag.Mitt liv är som en riktig schizofren värld  

Dubbel roller .Sakligt och metodiskt skall jag planera och genom föra ,för allt som blir en försämring i mitt liv .. 

Se till att få all hjälp som erfordras....... 

och så skall jag klara av ett s,k vanligt liv som mamma och se till att sköta hus och hem med allt vad det innebär  

all planering som tur är har jag assistenter  

Annars skulle inte mitt liv fungera  

Tröttsamt att tänka på det här med track .tar på den psykiska energin ….

   

 

Track= Trackeostomi

   

 

 

Galenskaparna med Truckdriving song

 


 

Av judi - 10 januari 2013 06:30

Med risk för att ha skrivit detta tidigare men jag måste ändå skriva det som är positivt och om dom studier som pågår i ALS Så håll till godo

  

 

 

SOD1 i cerebrospinalvätska kan vara en markör som svarar för SOD1-sänkande terapi

Antisensterapi som påverkar SOD 1 till lägre nivåer i hjärnan och ryggmärgen har blivit en lovande terapeutisk strategi för ALS.

 

Antikropp-baserade anti-SOD1 strategier är också under utveckling. En viktig utmaning för alla terapi inriktning på SOD1 är att kunna mäta minskningen i proteinet över tiden och att särskilja denna nedgång från naturlig variation i SOD1 nivåer inom det centrala nervsystemet.

Eftersom cerebrospinalvätska är lätt-tillgänglig och relativt säker att få i förhållande till hjärnan eller ryggmärgens vävnad, försökte forskarna att avgöra om CSF SOD1 skulle kunna tjäna som en markör för respons på antisensterapi mot SOD1.

 

Studien leddes av Timothy Miller, MD, PhD, av Washington University i Saint Louis, som finansierades delvis av ALS Association.

För att ta itu med den utmaningen, har forskare i uppgift att fastställde först antisensterapins tillförlitlighet med bestående sänkta SOD 1 i CSF i SOD1-transgena råttor parallellt med minskade proteiner i CNS-vävnad.

De fann att hjärnan protein minskade med 48%, samt minskade CSF-protein (Spinalvätskan ) med 42%, resultat som "starkt antyder att mätningar från human CSF prover kan vara ett lönsamt alternativ  för påverkan i den mänskliga hjärnan och ryggmärgen."

 

läs mer här

http://www.alsa.org/research/journal-news/november-2012.html#feature

Av judi - 9 januari 2013 06:30

Ytterligare Genetiska Möjligheter
Forskarna försöker kartlägga de exakta gener som är ansvariga för andra ärftliga fall av ALS. Man har hitta olika familjer med sjukdomen i flera generationer detta har lett forskarna till att undersöka platser på olika kromosomer där genetisk förändring  kan finnas . Dessa misstänkta delar är olika på olika kromosomer,vilket inkluderar de numrerade 16, 18, och 20 (människan har 23 kromosompar).

Liknande kliniska scenarier
ALS är anmärkningsvärt lika oavsett om det ärvs eller visas i en person spontant utan hereditet för sjukdomen. Det är därför forskare så är uppmuntrade av att ha hittat  mutationen i SOD1. Terapi syftar till att hantera konsekvenserna av förändringen i detta protein kan leda till behandling för alla fall av ALS.

 

År 2001 tillkännagav forskarna en mutation i en gen som kodar för ett protein som de heter Alsin. Denna gen förändras i en familjär form av ALS, juvenil ALS 2. Denna form av ALS förekommer hos relativt unga människor. Proteinprodukten av genen finns i alla celltyper, inklusive motomeuroner. . Mutationen resulterar i förlust av dess normala funktion. ALS Association-finansierade forskare försöker skapa djurmodeller som speglar hur genen förändras och för att upptäcka hur  Alsin fungerar i normala fall, och hur den producerar sjukdom när den förändrats.

År 2004 var det forskare som finansierades delvis av ALS Association rapporterade att en mutation i en gen på kromosom 9 kodar för ett protein som kallas senataxin är ansvarig för en ovanlig form av ALS hos unga . Den exakta funktionen av senataxin är okänd.

 

Senast i 2009 upptäckte ett konsortium av forskare organiserad och finansierad av ALS Association en ny gen, ALS6 (smält i sarkom), som ansvarar för cirka 5 procent av de ärftliga ALS fallen

 

Läs mer här

http://www.alsa.org/research/about-als-research/genetics-of-als.html

Av judi - 8 januari 2013 06:30

Vad är ALS genetik ?

Kärnan i en cell innehåller kromosomer, som är de gener som består av DNA som kodar för proteiner, de viktigaste ingredienserna i levande varelser.

Liksom i Alzheimers och Parkinsons sjukdomar, kan ALS ärvas, men oftast visar det sig hos människor utan hereditet för sjukdomen. Och med ärftliga sjukdomar, är orsaken en förändring i generna, så kallad mutation. Förändringen i DNA återspeglas i fel vid framställning av en protein. Antingen bildas proteinet inte på rätt sätt, eller så kan den inte utföra instruktionen alls ifall instruktionerna förkortats med den genetiska förändringen.

Gener finns på kromosomerna, förpackade i kärnan i varje cell. Instruktionen i den genetiska koden preciserar hur den skall bygga proteiner, som är byggstenarna i allt levande material. Varje gen kodar för ett enda protein. Proteiner är de enzymer som styr cellens kemi, de molekylära motorer som förmedlar proteiner till sina platser, de molekylära fibrerna som drar i hop muskler, de signaler som dirigerar en cells verksamhet.

I vissa fall av ALS, kända mutationer i SOD1 enzymet göra en förändring i detta protein. I en annan mutation, kopplat till en mycket sällsynt, juvenil form av ALS, är ett protein som kallas Alsin inte tillverkas

Vid vissa sjukdomar har forskare räknat ut exakt hur mutationen ger ett problem. Ofta trots vetskap om en mutation, så saknar forskare fortfarande en tydlig förklaring till sjukdomen. För ALS, även om mutationen är känd för vissa ärftliga fall så arbetar, forskare fortfarande hårt för att lösa hur mutationen på verkar motoriska nervceller och deras omgivande celler och förändrar dess funktion och dö.

 

läs mer här

 

http://www.alsa.org/research/about-als-research/genetics-of-als.html

ALS
Av judi - 7 januari 2013 06:30

Som ni säkert har läst så jag inte de senaste studien med Dexpramacol den effekt man hade hoppats på  

och självklart så påverkar det oss alla med  ALS - Ytterligare ett nederlag  

med att hitta den rätta medicinen  som skulle kunna bromsa ALS

Kommer vi aldrig att få den medicin vi så väl behöver ? 

Alla frågor ,om framtiden?  

Vilken studie skall vi nu hoppas på ? 

Hur ,När . 

Skall vi med ALS få den behandlingen som vi så 

väl behöver  

Vad skall vi göra för att föra fram våra röster.    

Om en bättre Vård av ALS  

Behandling .Nu  mot ALS

Det kan inte vänta mer vi har samma önskan som alla andra människor att existera

 




I mina skor

Ja, jag äger inga slott och herresäten

och på banken har jag ingen enda vän

Jag planerar ingenting för morgondagen

jag är bara glad om jag får se en sån igen

 

Och jag väntar inga under från vår herre

och jag gör vad jag kan för att ha det bra

Och jag halkar till ibland

men det kunde var´t värre

för sån är världen nuförtiden och sån är jag

 

Och jag bryr mig inte om

vad du tänker och vad du tror

Du kan börja med att gå några mil i mina skor

 

Och vi kom ju hit en gång med tomma händer

och man får ingenting ta med sej när man går

Och tiden rullar på, en dag i sänder

och det är lång lång väg från vaggan till en bår

 

Ja, jag väntar inga under...

 

Och jag bryr mej inte om...

 

Dadadada dadi dada...

Du kan börja med att gå några mil i mina skor



Av judi - 6 januari 2013 06:30

Nu firar vi Trettondedag Jul med avslöjandet av Guds härlighet i Kristus. Berättelsen om de österländska stjärntydarna handlar enligt traditionen om de tre vise männen, Kaspar, Melchior och Baltazar.

 

Berättelsen börjar med att de vänder sig till den politiska makten. Kung Herodes tillfrågas om vägen till det nyfödda kungabarnet. Det slutar med att stjärntydarna  i drömmen uppmanas att ta en annan väg hem. Och så blir det. De tar en annan väg hem, en annan väg än via den förtryckande makten.

 

Läs mer här

 

http://blogg.svenskakyrkan.se/teologifestivalen/

 

Varför firar vi trettondagen

 

Från början firades 6 januari som Jesus dopdag och födelsedag. När kyrkan flyttade födelsefirandet till 25 december blev trettondagen , den dag då man firar att de österländska stjärntydarna kom till Jesus.

 

Trettondedag jul, trettondedagen eller trettondagen är en kristen högtid som infaller på den trettonde dagen ijulhögtiden, det vill säga den 6 Januari. Trettondedagen firas bland kristna till åminnelse av uppenbarelsen av Jesus som Guds son i västlig Kristendom firar på trettondedagen i huvudsak, men inte uteslutande, de tre vise männen som denna dag skall ha kommit tillJesus  med rökelse, guld och myrra.Östlig Kristendom firar istället trettondedagen till minne av Kristi Dop, vilket också var en del av det man i den västliga kristendomen ursprungligen firade.

 

 

Av judi - 5 januari 2013 06:30

EMPOWER -STUDIEN

EMPOWER var en randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad fas 3-studien som rekryterades 943 personer med ALS vid 81 olika,anläggningar i 11 länder. Patienterna randomiserades i en ett-till-ett-basis för att få antingen dexpramipexole eller placebo.

 

Det primära effektmåttet var en gemensam rank analys av funktioner och överlevnad, känd som sammantagna bedömningen av funktioner och överlevnad (CAFS).

Utöver CAFS, studien utvärderar individuellt funktionell nedgång, överlevnad och respiratorisk nedgång bland andra åtgärder.

 

 

Biogen Idec Rapporter top-line resultat från fas 3 studie som undersökte dexpramipexole Hos personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS)

- EMPOWER studien har inte visat effekt i primära och viktiga sekundära effektmått -

Weston, Mass - (BUSINESS WIRE) - Januari 3, 2013 - Idag Biogen Idec (NASDAQ: BIIB) rapporterade top-line resultat från Empower, en fas 3 studie som har prövat dexpramipexole hos personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS).

Studien uppfyllde inte det primära effektmåttet, en gemensam rank analys av funktion och överlevnad, och ingen effekt sågs i de enskilda komponenterna i funktion eller överlevnad. studien har inte heller visa effektivitet i de viktigaste sekundära endpoints.

 

Ytterligare analyser av flera subpopulationer har inte kunnat påvisa någon effekt bland dessa grupper. Baserat på dessa resultat, kommer Biogen Idec avbryta utvecklingen av dexpramipexole i ALS.

 

 

Läs mer här

http://www.biogenidec.com/PRESS_RELEASE_DETAILS.aspx?ID=5981&ReqId=1770780

Av judi - 4 januari 2013 06:30

Metoden, som redovisas i elva av varandra oberoende studier i Science Translational Medicine, går ut på att transplantera nervstamceller in i ryggmärgen.

 

I försök kan forskarna visa att transplantationer bromsar sjukdomsutvecklingen hos möss som lider av als, men framför allt att överlevnaden förlängs kraftigt. I de aktuella försöken överlevde 25 procent av mössen ett år eller längre, det vill säga tre till fyra gånger längre jämfört med obehandlade möss.

 

- Detta är ingen bot, men studierna visar stamcellernas potential för att förbättra livskvaliteten och förlänga livet hos patienter med als, säger Yang Teng vid Brigham and Womens Hospital i USA.


Hittat här

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nervsjukdomen-als-gar-att-behandla_7769968.svd


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards