Alla inlägg under maj 2013

Av judi - 23 maj 2013 06:30

Hjälpar cellerna  dör först

Nya rön tyder på att oligodendrocyter, som producerar och upprätthåller myelinskidorna som omger nervfibrerna, kanske är viktigare än astrocyter i utvecklingen av ALS.


I juli 2012 rapporterade Jeffrey Rothstein labb vid Johns Hopkins 


Att förutom sin myelin-underhållande  roll, tillhandahåller  oligodendrocyteerna en viktig näringstillförsel till motorneuroncellerna:


De omvandlar blodburen glukos (socker) till laktat-vilket är en föregångare till den grundläggande cellulära energin  molekylen ATP-och transporterar laktat till närliggande motor-neuronfibrerna.


Rothsteins team fann att den främsta bäraren av molekylen som för detta laktatet, transporteras , av MCT1, som är rikligt förekommande i oligodendrocyter


När dessa funktioner störs, hos nervceller som normalt tar emot dess grundläggande näring , leder det till att nervcellen dör ut efter hand .


Forskarna noterade också att oligodendrocyters 'MCT1 nivåerna reduceras hos möss med ALS- i studier samt hos ALS patienter  


Kanske en cutoff av laktat utbudet kan vara en viktig orsak till motorneuron död i ALS?


Läs Mer Här

http://www.dana.org/news/brainwork/detail.aspx?id=42808

Av judi - 22 maj 2013 06:30

Seattle-baserade företaget Impel Neuropharma har arbetat i fem år för att visa att det snabbt kan leverera läkemedel genom näsan, direkt till hjärnan, för behandling av sjukdomar i centrala nervsystemet. De studier som är baserade på djurdata har hittills varit uppmuntrande, men nu har företaget fått beviljat att den kan prövas på människor


Impel, ett University of Washington spinoff, meddelar idag att man har fått dessa positiva resultat från en studie av sju patienter, som fick stöd av en av dess farmaceutiska sammarbetspartners.


Fullständig information sparas för en peer-reviewed publikation, men Impels chefsforskare John Hoekman säger att bolagets från näsan till-hjärna läkemedel studie kunde pasera en liten peptidmolekyl via  de övre näsgångarna och till hjärnstammen i större koncentration än en vanlig nässpray.


Läs Mer Här


http://www.xconomy.com/seattle/2013/04/18/uw-spinoff-impel-neuropharma-passes-key-nose-to-brain-clinical-trial/

Av judi - 21 maj 2013 06:30

En oligonukleotid (Medicin ) har designats för att förhindra ett enzym som orsakar amyotrofisk lateralskleros


I en fas ett studie med resultat från  kliniska prövningar har ,

denna behandling prövats och verkar säker.


Detta har redovisats i maj i Lancet Neurology.

även på Alz forum i december vid ett Internationelt Symposium on ALS / MND (se ARF relaterade nyheter story), gjordes en prestation för antisense-RNA terapi samt administration sätt av läkemedlet .


Forskare gav en infusion av antisensoligonukleotiderna i cerebrospinalvätskan eftersom föreningarna misslyckas med att passera blod-hjärnbarriären (se ARF relaterade nyheter historia).


Denna behandling, som kallas SOD1Rx, effekten av medicinnen undertrycker alla versioner av superoxiddismutas 1 (SOD1),proteinet  som är muterad hos ca .2 procent av personerna med ALS. Giftiga aggregat av proteinet har också rapporterats i enstaka fall av sjukdomen (se ARF relaterade nyheter story).



Läs Mer Här

http://www.researchals.org/page/news/11126

Av judi - 20 maj 2013 19:45


(MIN FÖRHANDS TIPPADE LÅT VANN)



The sky is red tonight
We’re on the edge tonight
No shooting star to guide us


Eye for an eye, why tear each other apart?
Please tell me why, why do we make it so?
I look at us now, we only got ourselves to blame
It’s such a shame


How many times can we win and lose?
How many times can we break the rules between us?
Only teardrops


How many times do we have to fight?
How many times till we get it right between us?
Only teardrops


So come and face me now
Here on this stage tonight
Let’s leave the past behind us


Eye for an eye, why tear each other apart?
Please tell me why, why do we make it so?
I look at us now, we only got ourselves to blame
It’s such a shame


Tell me
How many times can we win and lose?
How many times can we break the rules between us?
Only teardrops


How many times do we have to fight?
How many times till we get it right between us?
Only teardrops


(Tell me now) What’s come between us? What’s come between us?
Only teardrops
(Tell me now) What’s come between us? What’s come between us?


How many times can we win and lose?
How many times can we break the rules between us?
Only teardrops


How many times do we have to fight?
How many times till we get it right between us?
Only teardrops, only teardrops


Only teardrops
Only teardrops


How many times can we win and lose?
How many times can we break the rules between us?
Only teardrops


How many times do we have to fight?
How many times till we get it right between us?
Only teardrops

Av judi - 19 maj 2013 06:30

Vi kan i Apostlagärningarna läsa vad pingsten betyder för oss troende.

Anledningen till att kristna firar pingst är att den helige Ande blev utgjuten över lärjungarna i Jerusalem så som Jesus hade lovat.

När Jesus hade uppstått ur sin grav visade han sig för många under fyrtio dagar innan han blev upptagen till himlen.
Han visade sig för lärjungarna flera gånger och talade med dem om Guds rike. Vid ett tillfälle när han åt tillsammans med dem befallde han dem att stanna kvar i Jerusalem och invänta dopet i helig Ande.

Tio dagar efter Jesu himmelsfärd blev den helige Ande utgjuten över lärjungarna. Löftet om dop i den helige Ande uppfylldes och har fortsatt att uppfyllas genom århundradena ända till denna dag. Ännu idag utgjuts den helige Ande över de troende.


Läs Mer Här

http://www.brobyggarna.org/167.html

Av judi - 18 maj 2013 06:30

Jag har planerat att åka och shoppa imorgon dels skall jag in i stan för att se en motorcykel utställning och sedan utanför stan till ett shoppingcenter för att  köpa lite specialjord till en rhodorendron som jag tänkt att få planterad .


Men detta lär sig inte göras eftersom den assistenten som kommer imorgon har inte körkort

Och det går inte att åka till olika ställen med färdtjänst på samma sätt som med egen bil .


Jag har begärt att få en assistent med körkort men det är inget som man i den kommunen jag har som anordnare anser att man måste ha .Utan samordningen tyckte att då får ni väl göra något annat !

Mitt liv och det jag har planerat göra i helgen faller pladask

allt utifrån assistentens förmåga ......för att hon inte har körkort


Så jag säger till samordningen att då får hon väl klippa gräset i helgen då !

som svarar ,men snälla du det vet du väl att assistenter inte få göra .


Varför skall jag slösa mina timmar om den assistenten (ej ordinarie ) inte får göra det som jag tycker är viktigt

 

Hade jag fått information om vem som är assitenten i helgen ,så hade jag bytt arbetsordningen så att städningen blivit på helgen och andvänt mig av assitenten på fredag med körkort för shopping

 

Men jag blir aldrig informerad och kan inte planera utifrån vilka egenskaper assitenterna är bra på utan jag får anpassa mig synd att jag planerade denna veckan och trodde att jag kunde göra det i mitt liv åter igen hänvisad till andra människors godtycke

 

 

Som ni säkert förstår så lever jag i en ohållbar situation

Jag har haft kommunen som anordnare i 2 år avtalet är uppsagt det kommer av helt naturliga att bli en privat företag som tar över assistansen

Av judi - 17 maj 2013 06:30

som tur är så har jag inte haft några smärt episoder denna vintern däremot så har jag varit förkyld 3 gånger  

och jag vet inte ifall det har något med ALS att göra att jag blir så lätt förkyld nu för tiden men jag tycker att man borde respektera en persons önskan om att slippa och träffa förkylda personer men dess värre så fungerar det inte så i livet ….

 

Jag har blivit smittad 2 gånger av en av  mina assistenter men lustigt nog inte av mina barn ,kanske jag är van vid deras baciller och virusarts eller så är det så enkelt  att det är mina assistenter som lagar maten, efter dom snutit sig så petar dom i mat och har inte tvättat händerna och spritat dom och på så vis spridit smitta  

Att en sådan enkel sak skall vara så svårt att informera om att ingen som är förkyld får hantera den mat som jag skall äta  

Ibland undrar jag ifall assistenterna tänker att hon är en riktig "Bitch " men ex vis i en skolmatsal  

där det är utbrott på ont i halsen eller annant som magsjuka så får ungarna tvätta händerna och sedan sprita och det är färre som insjuknar . 

Nu hör det till saken att assistenterna inte själva har känt sig sjuka men under dagen insjuknat och då hunnit att smitta mig med förkylning  

Det är ur jobbigt att vara förkyld när man har ALS det går inte att andas riktigt  

svårt att prata med förkylning talet är sluddrigt ändå av just ALS och sedan tät i näsan och kanske hes ja då hörs man nästan inte . 

Efter denna våren har jag upptäckt att jag är mycket tröttare än vanligt och också har jag ramlat mer än vanligt och det är ett säkert tecken att jag är sämre i min ALS att jag ramlar mer än tidigare då har det hänt något i kroppen som måste anpassa sig till nya förhållanden ,och det är ett  tecken på att hela kroppen har försämrats ,att man ramlar ofta ,benen fungerar inte så bra längre och så gör det väldigt ont i ena höften när jag går.

händerna fungerar sämre ,

Ja hela kroppen lägger av mer eller mmindre sakta men säkert ........försvinner jag

Eller så kanske inte ifall jag får vara med i den nya läkemedel studien

vilket jag hoppas på .....Spännande och samtidigt lite skrämmande efterom det inte har prövats på ALS sjuka i Sverige tidigare .

Mer om detta när jag får skriva om det eftersom alla läkemedel studier är förbundna med tysndas plikt ,tills studien är avslutad

Av judi - 16 maj 2013 06:30

Hur spårar man hjärn celler som blir angripna av ALS ? Här nedan följer en studie på hur forskare har isolerat och följer hjärnceller  innan de blir angripna av ALS


En liten grupp av svårfångade nervceller i hjärnans cortex (Hjärnbarken )spelar en stor roll i ALS (amyotrofisk lateral skleros), som är en snabb och dödlig neurodegenerativ sjukdom som förlamar sina offer.

 

Dessa nervceller har alltid varit svåra att studera eftersom det finns så få av dem och de liknar andra nervceller i hjärnbarken.

I en ny preklinisk studie, har en Northwestern Medicine ® forskare isolerade de motoriska nervcellerna i hjärnan som dör i ALS och, för första gången,genom att ge dem en  grön fluorescerande jacka. på detta sättet är de omöjliga att missa och lätta att studera.

Cellerna har denna neon jackanär de föds och fortsätter att bära dem när de blir äldre och blir sjuka. Som ett resultat av detta , kommer forskarna nu att kunna spåra vad som går fel i dessa celler och orsakar deras död studien utförs för att kunna söka efter effektiva behandlingar.

"Vi har utvecklat verktyg för att undersöka vad som gör att dessa celler blir utsatta och sjuka," säger Hande Ozdinler, huvudansvarig för studien och biträdande professor i neurologi vid Northwestern University Feinberg School of Medicine. "Detta var inte möjligt tidigare."

 

Läs Här

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130430194318.htm


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards