Alla inlägg under juli 2013

Av judi - 6 juli 2013 06:30


Det finns så mycket att titta på
när sommaren kommer till oss
Grodor som hoppa i bäck och damm
och kalvar som nyss kommit loss

Barfota utan strumpor och skor
ska jag vandra med dig
ut till sommarn där vindarna bor
till ros och förgätmigej

Jag plockar smultron vid vägens kant
och trär sen upp dem på strån
Det killar så skönt under forten min
jag känner gruset med tån

(Orkestermellanspel 1 refräng)

En svala flyger med svindlande fart
och måsarna skräna i skyn
hästar som gnägga och andra ljud
som hörs när vi går genom byn

Barfota utan strumpor och skor
ska jag vandra med dig
ut till sommarn där vindarna bor
till ros och förgätmigej

Jag plockar smultron vid vägens kant
och trär sen upp dem på strån
Det killar så skönt under forten min
jag känner gruset med tån

Av judi - 5 juli 2013 06:30

Juli började med en smäll jag har sedan tidigare varit kund hos kommunen och fått min assistans via dom i 2 år  

Men för 3 månader sedan sa jag upp detta avtal jag har nu från 1 Juli ett privat bolag och har tagit med mig 2 st assistenter från kommun det blev inte så lyckligt att jag fick behålla båda assistenterna  

Utan en av de fasta har sagt upp sig och skall börja i grann kommunen för att enligt henne  ett arbete i privata bolag är för osäkert ??? 

Tja .man behöver tydligen inte stå fast vid sitt ord som arbetstagare det känns väldigt konstigt eftersom ett av argumenten för att jag skulle gå över i privata var just det att jag fick personalen med mig men en ändrade sig ?


Efter det att jag gick över  i privat regi och visst vi är alla människor gå hemma och vara tillgänglig och få lön när jag är på resa samtidigt som mina barn gör jobbet gratis passar säkert helt utmärkt …...för den som vill ha trygghet  

Men jag tycker att den som utför arbetet skall ha lönen …..

 

Det blir mer rättvist lite friare för mig …...att ha med sin assistent …..när den behövs ….inte tvärtom ... 

kommunen har månads lön och täcker upp med bemanning när så behövs men så får man ta den personal som dom har i min kommun är personalen väldigt kompetent men får inte utföra alla arbetsuppgifter som behövs ex vis alla har inte körkort och kan inte följa med och handla etc åka med och shoppa utan då skall jag stå med färdtjänst …..

 

I privat regi kan jag vara mer specifik med vad som skall göras och vad jag behöver ha utfört  

inga bråk mer om att barnens kläder inte skall  tvättas  ….... 

och


Nej jag kan inte köra bil och ej heller kolla luft trycket i bilen eller  Eller ,jag får inte lyfta det Nej jag får inte klippa gräset eller Nej jag får inte skotta snö ?? etc ….. 

Trött på alla Nej , Man skulle kunna tänka att det borde vara samma regler för både personal privat och i kommunen men så är det inte ???????

 

Det skall även vara tryggt för mig ...Inte bara för Personalen ...och inte på deras villkor ........


DET ÄR JAG SOM BEHÖVER ASSISTANS

. 

 

Av judi - 4 juli 2013 06:30

11th Annual ENCALS Möte: Har TDP-43 ansvaret för att sprida ALS?
12 jun 2013


Gener som är länkade till ALS- inklusive TDP-43, C9ORF72, SOD1, och FUS lyftes fram vid det 11: e årliga mötet för Europeiska nätverket i samtal för behandling och bot för ALS (ENCALS) hölls 31 maj 2013 till 2 Juni 2013 i Sheffield, England.


En av dessa gener, TDP-43, var av särskilt intresse. Dr Johannes Brettschneider vid universitetet i Ulm i Tyskland la fram uppgifter som tyder på att de patologiska proteinaggregaten av TDP-43 sprids inom motoriska nervceller genom att färdas längs axoner.


Men det hindrar inte att det orsakar skador som orsakats av TDP43 där, dessa aggregat kan också resa mellan motoriska nervceller, kanske är de orsaken till att den patologiska sjukdomen sprids i hela kroppen.


Detta är inte första gången som folk har föreslagit att ALS-kopplade proteiner kan "sprida" från en nervcell till en annan. Dr Neil Cashman, professor vid University of British Columbia i Vancouver, Kanada, presenterade några övertygande uppgifter vid den 23: e internationella symposiet om ALS / MND som tyder på att felvikt SOD1can faktiskt sprida sjukdomen från cell-till-cell via en "mall proteiners ansamling "mekanism.


Läs mer om hur felvikt SOD1 kan också sprida sjukdomen här.


http://www.researchals.org/page/4831/11361/

Av judi - 3 juli 2013 06:30

”stimuleringsgift”
I höga doser fungerar glutamat som ett neurotoxin eller ett så kallat excitotoxin. Termen kan närmast översätta med ”stimuleringsgift” och dess effekt är att nervcellerna börjar signalera till varandra på ett okontrollerat sätt.


Effekten av excitotoxiner på hjärnan påminner om centralstimulerande droger som kokain och amfetamin, med den skillnaden att överdosering av glutamat aldrig kan framkalla någon berusning.


Förutom glutamat är aspartat (som finns i sötningsmedlet Aspartam) samt aminosyran L-cystein vanligt förekommande excitotoxiner. (Inga av dessa excitotoxiner kan framkalla berusning.) De olika excitotoxinerna förstärker varandras giftighet.

Att exempelvis dricka en dietläsk som innehåller aspartam när man äter snabbmat som nästan alltid har mycket tillsatt glutamat ökar den totala skadligheten kraftigt.

Människor är mer känsliga för glutamat än alla andra djurarter man undersökt. Om en vuxen människa på 70 kilo utsätts för 10 gram natriumglutamat ökar glutamathalten i blodet till 20 gånger den normala. Om möss får samma dos i förhållande till sin kroppsvikt ökar blodhalten bara fyra gånger och för apor ökar blodhalten inte alls .

Forskarna har visat att möss får direkta hjärnskador om glutamathalten i blodet stiger till 60 – 100 mmol/dl. Om en vuxen människa på 70 kg äter 14 gram natriumglutamat stiger blodhalten till 80 mmol/dl. Detta är alltså samma nivåer som ger direkta hjärnskador på möss.


Försök där människor fått äta glutamat visar att de upplevda överkänslighetsreaktionerna kan uppträda vid så låga doser som 1 gram och ända upp till 12 gram. Att långvarigt utsättas för lägre doser av glutamat ger också hjärnskador, men dessa är svårare att mäta


Glutamat är en av kroppens 20 aminosyror och ämnet behövs i låga halter för att muskler och nervsystem ska fungera samt i hjärnan där det fungerar som en signalsubstans. Om man äter en kost utan glutamat kan kroppen själv tillverka den mängd som behövs.

För att hålla glutamathalten på exakt rätt nivå i vätskan som omger nervcellerna i hjärnan har kroppen kraftfulla skyddsmekanismer för att hindra att glutamathalten blir för hög

Läs mer Här


http://konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm

MAT
Av judi - 2 juli 2013 06:30

GABA - Hjärnans "naturliga valium"

GABA verkar lugnande på kroppen och sinnet samt stöttar minnet.

GABA finns i följande livsmedel:

  • Mandlar
  • Banan
  • Broccoli
  • Linser
  • Valnötter
  • Apelsiner, citrusfrukter
  • Spenat

Egenskaper och funktion av aminosyran GABA, (Gamma-aminosmörsyra) 

40-50 % av alla hjärnans synapser innehåller GABA och tillverkas i kroppen av glutaminsyra . Denna aminosyra är som tillskott ett registrerat läkemedel på recept, men glutaminsyra finns som hälsokost. Även aminosyran l-teanin finns tillgänglig som kosttillskott och omvandlas i kroppen till GABA.

Egenskaper och funktion av aminosyran GABA är bland annat:

  • Stödjer det limbiskasystemet.
  • GABA stödjer kroppens hantering av stress och ångest.
  • Bidrar till bättre sömn.
  • GABA, Gamma-aminosmörsyra

    GABA, Gamma-aminosmörsyra

  • Stödjer kroppens normala nervfunktion.
  • Har betydelse för att man ska känna lugn och kan där med verka positivt vid maniskt beteende, ångest, schizofreni, epilepsy och högt blodtryck.
  • Kan användas vid kronisk trötthet .
  • GABA stödjer den normala funktionen av prostatan.

MAT
Av judi - 1 juli 2013 06:30

Brain Imaging föreslår att Neurotransmitter är i  obalans hos ALS
28 jun 2013

Även om det fortfarande är omöjligt att direkt mäta neurotransmittorer och metaboliter i den levande människohjärnan har radiologer kommi nära genom att använda magnetisk resonans spektroskopi. MRS använder samma utrustning som magnetisk resonanstomografi men kan forskare påvisa specifika kemikalier.


Den 24 juni JAMA Neurology, ledde forskare med författare Bradley Foerster och huvudansvarig Eva Feldman vid University of Michigan i Ann Arbor rapporten att MRS som avslöjar lägre nivåer av GABA hos ALS sjuka än hos friska personer  av signalsubstansen GABA i motor cortex hos människor med amyotrofisk lateral skleros. ALS -sjuka har även förhöjda värden av  glutamat i hjärnan .


Detta är första gången GABA och glutamat i hjärnan har mätts samtidigt av MRS. Uppgifterna stödjer teorin om att förlusten av hämmande GABA aktivitet overstimulates excitatoriska nervceller, vilket leder till glutamattoxicitet vid ALS

Sammantaget visade studien på en förlust av GABA och förhöjda värden av glutamat hos 29 personer med ALS jämfört med 30 friska personer i kontrollgruppen .


Detta bekräftar gruppens tidigare slutsats i en undergrupp av dessa patienter (Foerster et al., 2012).


Forskare tror glutamatexcitotoxicitet är en mekanism som ligger bakom ALS (Rao och Weiss, 2004). "Kanske GABA [reduktion] kan vara en predisponerande faktor för glutamatexcitotoxicitet," Foerster sagt. Dock varnade han att en direkt koppling mellan låg GABA och hög Glx återstår obevisat. "Detta är den första demonstrationen i patienter med ALS som styrker uppfattningen att det finns en relativ obalans mellan en hämmande systemet och det stimulerande systemet ,enligt," Pioro .


http://www.researchals.org/page/4746/11456/0/1/


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards