Direktlänk till inlägg 31 januari 2014

PÅ RÄTTVISANS VÄG UTAN SKOR TILL LANDET INGENSTANS

Av judi - 31 januari 2014 06:30

Jag kontaktade min handläggare på försäkringskassan angående en frågeställning om mina fritids aktiviteter och engagemang i Neuroförbundet vilket hon i sig inte hade något emot och tyckte att det var bra att jag håller igång lite och att hon hoppades att det skulle göra mig lite piggare . 

Sedan kom kall duschen hon informerade mig om att jag nu snart har varit sjukskriven i snart 4 år och att hon funderat på ifall jag skulle gå över på sjukbidrag alltså sjukersättning eller det gamla sjukpension  

Men att ha sjukpenning utan en  bortre gräns var ju det som hon sa var det bästa för mig sist vi talades vid vart har det tagit vägen ???? 

Personligen vet jag att min sjukersättning kommer att baseras på de 5 sista intjänade åren och ca 64 % av det är sedan sjukersättningen Alltså av min sjukpenning och då är vi på under existens minimum ? Vad skall jag då leva på? Hur skall jag försörja mina barn ? Dom går fortfarande i gymnasiet. 

Just i det ögonblicket när hon sa sjukersättning så kände jag att hon satt den sista spiken i kistan  

när man blir bortrationaliserad till landet ingenstans och det bara genom att en tjänsteman anser att hon utförsitt arbete själv anser jag att det är ren tortyr av en sjuk människa att inte veta vilken inkomst jag har om 6 månader ,ifall jag kan bo kvar i min bostad


Eller måste jag flytta eller kommer jag att dö innan av oro eller en hjärtinfarkt allt detta med ekonomi kan ta livet av de flesta människor Ifall man inte kan försörja sig själv och sina barn vad gör man då ? 

 
 
Ingen bild

ida

31 januari 2014 07:31

Den ekonomiska biten i livet är tärande. Allt hänger på pengar och har man inga så finns det inget förbarmande i det här samhället. Fast det pratas så mycket om "omsorg". Jag önskar jag hade ett bra svar till dig men jag kan i alla fall säga att jag vet hur det känns

judi

31 januari 2014 08:23

ok tråkigt att höra att det finns fler som råkat ut för samma hantering VI KAN GÖRA
REVOLUTION

 
Ingen bild

Anonym

1 februari 2014 01:05

Min anhörige är i samma situation, f-kassan har skickat blanketter till honom ang sjukersättning i över ett halvt år. Han slänger dem. De skickar nya etc etc. Hittills har det fungerat bra :) Förhoppningsvis håller detta ett tag till, de kan ju knappast tvinga någon att skriva på, eller..

judi

1 februari 2014 08:33

jo en prövning av f-kassan kan göras utan mitt medgivande i saken om jag är arbetsför det man prövar är ifall jag kan arbeta och jag kan få min sak om-prövad ,hör och häpna till f-kassan men får förmodligen inte rätt jag har varit i kontakt med Neuroförbundet och man har därifrån gått ändan upp till kammarätten (i ett annat ärende)och begärt en omprövning av f-kassans beslut neuroförbundet anser att det finns inget att göra mot f-kassans beslut Jag som person är och förblir omyndigförklarad i lagens mening är jag dock inte det men i praktiken blir jag det för min rätt är inte rätt

 
Ingen bild

Ingela

1 februari 2014 13:15

För mycket kyla, empatilöshet och framförallt maktmissbruk i alla dess former. Ja, vi gör revolution.. På något sätt!

judi

1 februari 2014 19:18

Ja hur skall vi göra revolution

 
Ingen bild

Ingela

2 februari 2014 01:02

Genom din blogg, genom upplysning och genom att sprida orättvisor och samhällsfelaktiigheter, genom att bråka och vägra låta oss reduceras till dörrmattor. Någon med tid och energi skulle ta sig an detta, driva exempel på missförhållanden. En facebookgrupp tex. Det finns grupper på Facebook som faktiskt lyckas påverka, det senaste ex var samtyckeslagen. Folk har varit upprörda över detta, spridit sitt missnöje och gjort sina röster hörda. Och fler och fler ansluter sig. Tyvärr är det ju så att sjuka människor inte riktigt orkar, eftersom de har fullt upp med att klara sin psykiska och fysiska hälsa, samt kämpa för sina rättigheter. Vi anhöriga har också fullt upp med att hålla huvudet ovanför vattenytan. Att inte tex neuroföreningen gör mer är synd. Inte blir det någon större revolution av detta men det är en början.

judi

2 februari 2014 08:38

Ja vad skall vi kalla den facebook gruppen?Mot ett rättvisare samhälle ?eller rätvisare samhälle ? Nej till förvaltningarnas maktmissbruk =statens ?Nu är vi 2 st till att börja men Att slåss mot staten är som att slåss mot väderkvarnarna Är jag pessimist rätt som du säger det borde vara någon med mera ork och driv i sig .Gruppens namn ta bort förvaltningarna det är revolution

 
Ingen bild

Ingela

2 februari 2014 11:22

Feministiskt Initiativ driver just dessa frågor. Om orättvisor på arbetsmarknaden för utsatta grupper, bland annat de med funktionsnedsättningar. Kanske räcker det att rösta rätt. Ang Facebookgruppen, bra namnförslag. Och om nu inte vi orkar, så tror jag bestämt att det snart kommer någon samhällstrött men ilsk person som har kraften att ta tag i detta. Jag ska leta på Facebook så att det inte redan finns några stackare som kämpar med sin grupp.

judi

3 februari 2014 20:12

ok ja jag har faktiskt tänkt att rösta på feministiskt initiativ. Man vet aldrig vad som händer i framtiden

 
Spanaren

Spanaren

3 februari 2014 12:05

Jag har sjukersättning och får ut 65 % baserad på en låginkomstlön så jag förstår din oro. Förstår inte heller hur snett allting är i Sverige ... de rika ska ha mer ... de sjuka mindre?!?! Beklämmande läsning och du har nog med ditt och så detta till allt?!?! Fast nog måste väl sociala kunna hjälpa dig när du har skolbarn hemmaboende eller ...
Tänker på dig ofta vännen /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

3 februari 2014 20:15

jo socialen hjälper säkert till men deras norm är så lågt satt och mina barn bor halva året hos mig så ?de räknar bara ett barn då och jag vet inte hur det blir

 
Spanaren

Spanaren

4 februari 2014 10:16

Bra att du får något i alla fall!
/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

4 februari 2014 20:07

ja va det nu blir jag har 2 tonåringar att försörja

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards