Direktlänk till inlägg 3 april 2014

RULLSTOLAR?

Av judi - 3 april 2014 09:11

Jag har varit i kontakt med min arbetsterapeut och här i VG-regionen får man inte 2 st rullstolar inte ens en arbetsstol som man kör elektriskt .


Utan nu gäller för mig att prova ut en rullstol som jag skall ha inne och ute samt anpassa om bilen och hemmet för en ny rullstol åter igen tillbaka till ruta 1 ??


Jag upplever att allt går runt med samma saker från 1-10 om och om igen ,samma cirkel ingen vila ingen ro med anpassningarna och jag får väldigt lite tid till att sköta min ALS.
Att få bilen anpassad efter en ny rullstol igen är ingen självklarhet man skall uppfylla fyra eller ett av 4 krav det gör jag inte längre


Så vad blir resultatet? Att jag ingen ny rulle får/kan ta emot ?
eller att jag måste stå för den nya bil anpassningen själv ?


Jag är i behov av en mindre rullstol inne med bra komfort för ryggen och en lite större ute för att kunna ta mig fram i is och snö.


De flesta rullstolar som är att använda både inne och ute har små däck .så jag frågade min arbetsterapeut hur det skulle gå till att ta sig fram i snön ?


Hon svarade din assistent får dra dig i snön med rullstol !

så gör man på andra ställen !


skall assistenterna vara tyngdlyftare undrar jag ?????
Detta fick jag inget svar på.

 
 
Ingen bild

I

3 april 2014 10:48

Usch, som vanligt silas mygg och sväljs kameler i samhället. Min anhörige får åtminstone en utomhuspermo, samt en för inomhusbruk. Hur kan det få skilja så mycket mellan olika kommuner? Det borde väl handla om individers behov framför kommunernas olika mer eller mindre märkliga besparingar. Själva har vi en kommunal assistans samordnare. Där varje önskad insatts till brukaren bråkas om, samtidigt som de ryggdunkar sig själva, de går nämligen, som en av få kommuner plus varje år. Upprörande! Men de får väl en till ryggdunk från högre instans för att de snålar till behövande. Ja Judi, man blir trött av att se och förstå hur människor och samhället fungerar och dess märkliga drivkrafter. Vad finns bakom alla de vackra orden.. allt för ofta är det motsatsen. Men livet är en skola. Hoppas du får en bra dag trots allt :)

judi

3 april 2014 20:19

Tack för uppmuntran

ja lite samordning skulle inte skada inom kommunen och inom landet hur det blir för mig i framtiden vet jag inte

 
Ingen bild

Anna Balazsi

7 april 2014 17:35

Jag har precis bytt ut min elmoppe mot en Permobil C300. Hade ett visst motstånd först då jag tyckte den var så mycket större än min arbetsstol. Men den är faktiskt helt ok. Tror att den är en av de nättare på marknaden. I bilen fäster vi den som en manuell rullstol. Hur ser din bil ut?

judi

7 april 2014 19:47

Jag har en Renault Kango fäster min rulle elektroniskt nerifrån i golvet med krokar som kommer upp och fäster i rullstolens axel detta medför kanske ett problem med en annan typ av rullstol Jag vet inte detta i förväg men vi får se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards