Direktlänk till inlägg 12 april 2014

VALFRIHETEN ATT VÄLJA ASSISTANS

Av judi - 12 april 2014 13:30

Vart tog det fria valet vägen med att välja sin assistans anordnare? 

Jag har haft assistans sedan Maj 2011. 

Till att börja med så hade jag Kommunen som anordnare ,det lät så bra   

inga begränsningar på vad en assistent får utföra  . 

Dessutom så hade jag ett kommun beslut så det kändes ganska naturligt att fortsätta med kommunen .Dessutom så ville jag inte ha assistans i början 

Jag upplevde detta som ett intrång i mitt privat liv ,ett intrång  i min integritet 

Efter en viss tids anpassning från min sida så tyckte jag att det var guld värt med en assistent . 

Vilket det är -varje assistent är värt sin vikt i Guld  

Med ökade behov och fler timmar fick jag fler assistenter och samtidigt så växte det ett missnöje från min sida mot kommunen. Det blev fler arbetsuppgifter som assistenten inte fick göra än vad jag upplevde att de fick utföra i sin utövning av assistans

Med det facit i hand så bytte jag till ett privat bolag som sa vi räknar din budget efter 275kr för det  är det som det kostar att utföra assistans år 2013. 

Nu kommer vi till det svåra min kommun betalar bara 235 kr till mitt privata bolag och det har konsekvenser för den assistans som utförs . 

Assistenterna har lägre lön än snittet ,de saknar fortbildning och jag får väldigt låg omkostnads peng Jag kan helt enkelt inte ta med mig assistenterna dit jag vill. 

Skall jag resa så hamnar mitt konto hos assistansbolaget på minus vilket det är idag . 

Det har också blivit så att jag tänkt att nu byter jag bolag och då tänkt att det inte skulle vara ett vinst drivande bolag  . 

Nämligen ett kooperativ-Men då ? Säger dom kooperativ jag frågat Nej , för att det går inte att bedriva assistans med så låg peng som 235kr/timme  som min hemkommun betalar .

 

Konsekvensen av detta blir att jag kan inte välja fritt jag är ingen attraktiv kund för kooperativen som inte är vinstdrivande  . 

Så vart tog min valfrihet att välja anordnare vägen ? 

  

 

  

 
 
Ingen bild

Ingela

13 april 2014 22:30

Jag är lite nyfiken på vad assistenterna inte får göra, med tanke på att de är dina armar och ben, och att du ska få leva precis på det sätt du levde innan. Det låter också som om du behöver ansöka om fler assistanstimmar, de ska ju räcka till att resa, ja, till allt vad du vill göra. Eller har jag inte fattat det här rätt?

judi

14 april 2014 21:43

jo men min hemkommun betalar så lite att omkostnads pengen inte räcker till resa utan allt går åt på bredvid gång åt assistenter. Kommunens assistenter tyckte inte att dom behövde tvätta åt mina barn eller jag menar tvätta mina barns kläder eller skotta snö eller inte heller klippa gräset. Däremot tyckteman att mina barn skulle skotta snö åt deras assistenter

 
Ingen bild

Ingela

15 april 2014 00:10

Vi har också haft diskussioner om detta, men det slutade med att pga att barnen ofta lagar mat åt sig själva och pappan, det som assistenterna annars har som ansvar, så tvättar dom oftast i stället. Tänk att det ska vara så fyrkantigt på vissa områden. Lite sunt bonnförnuft, och empati kommer man långt med. :)

judi

15 april 2014 20:51

Tja man skulle tycka att det vore enklare men så ser det inte ut utan i familjer där det finns en vuxen person till så utför assistenterna bara det som har med den sjuke att göra så den friske personen får vara förälder x2 det blir ingen fördelning på sysslorna och jag som bor ensam med barn får då viss hjälp mer än kanske den som är gift

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards