Direktlänk till inlägg 12 november 2014

ALLA ÄR INTE VÄLKOMMNA

Av judi - 12 november 2014 11:01

Tunga patienter väljs bort i vårdvalet

Patienter med större vårdbehov verkar trängas undan i primärvården, enligt Riksrevisionen. Ojämlikheten i hälsan består.


 Allvarligast är att vi inte kan utesluta att det finns rena undanträngningseffekter i systemet. Primärvården styrs mindre av etiska principer än av patienternas efterfrågan, säger riksrevisor Jan Landahl till Dagens Medicin.


På tisdagen släppte Riksrevisionen sin stora granskning av hur vårdvalet påverkat primärvården. På pluskontot redovisas att tillgängligheten till besök och telefonkontakt har ökat. På minuskontot finns desto flera poster.


Hittat Här

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/allmanmedicin/tunga-patienter-valjs-bort-i-vardvalet/


  

Personligen har detta drabbat mig genom att man har skrivit till min Neurolog att man inte har ekonomiska förutsättningar att  ta emot mig på närhälsans sjukgymnastik i Primärvården .


Jag fick tigga till mig en träningsdag i rehab badet som drivs privat men inte mer för att :Man kan inte motivera detta för VG-Region !!!Tillstånd gavs av Chefen på den mottagningen.


Jag åker även till en annan stad och badar  i grupp för att bibehålla rörligheten.

Att tillhöra en grupp är viktigt rent psykologiskt för en sjuk person eftersom man är mycket ensam med sin sjukdom och skall man bara träna hemma så blir man mer socialt isolerad.


När jag var hos Dr i Primärvården så har det fungerat bra än så länge Hur det blir i framtiden vet jag inte .


Jag har mest problem med att få träna eftersom det saknas kunskap om min typ av ALS och de flesta sjukgymnaster tycker att jag skall ta det lugnt och träna hemma själv .



Konsekvensen av att ta det lugnt blir att stelheten breder ut sig och musklerna lägger av snabbare .


Alla kan sätta sig i en  rullstol för en vecka och se hur dåligt musklerna fungerar ,efter en tids stilla sittande .



Ingen motivations höjande samtal utan Råd om att ta det lugnt .Till saken hör att jag har lättare att träna i vatten ,man blir lite lättare i kroppen och väger inte så mycket Jag är mer rörlig i vatten .


Jag  tycker om att träna på gym men får inte träna där. Alla gym tar inte emot mig utan kräver ett intyg av en sjukgymnast ?


Jag skall min sjukgymnast imorgon och visa upp mitt" hemtränings kort " Sitt gympa på stolen.


Det skall bli intressant att höra vad hon har att säga om mitt krav på remiss till ett gym ?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards