Direktlänk till inlägg 5 januari 2015

MITT HEM DIN ARBETSPLATS

Av judi - 5 januari 2015 06:30

Att vara assistent är säkert ett svårt yrke Det kan jag konstatera efter att jag har haft assistans i över 

3.5 år . 

När jag anställer en ny assistent  frågar jag alltid ifall personen i fråga som tar arbetet eller kommer till intervju  kan vanligt hushållsarbete ? 

Ja svarar alla ! 

Men efteråt kan det visa sig att assistenten inte kan stryka eller laga mat ? 

vad skall jag göra då för att få den assistans jag behöver ? 

vissa personer är också väldigt känsliga man kan inte fråga eller undra ifall de inte kan utföra vissa sysslor för då blir kanske någon ledsen kanske rent av känner sig mindervärdiga. 

Jag utgår ifrån mig själv när jag vill ha min assistans utförd Men långt ifrån alla kan utföra så många olika sysslor som jag har gjort i mitt liv . 

Ja jag blir förvånad ??????När jag tar fram en jul duk och ber assistenten stryka den och hon lägger den ostruken på bordet och sätter sig på soffan och zappar med sin mobiltelefon . 

Eller när assistenten inte kan få in rullstolen i bilen ?? 

Jag kommer inte dit jag skall  

Så finns det människor som från första dagen kör in rullstolen fast de aldrig har gjort det förut och kan laga mat utan att ha gjort just dom rätter  jag har gjort !!! 

Det tar väldigt mycket energi för mig att introducera nya assistenter visa hur jag vill få maten lagad och hur jag tvättar …....... 

Assistenten och jag är utlämnade åt varandra på gott och ont . 

P.S Julängel är ihop limmad och jag vet fortfarande inte hur den gått sönder . 

Det gör inte mitt liv enklare att inte veta vem eller hur den gick sönder .Tråkigt att behöva fråga folk detta . 

Skulle jag varit tyst så jag slapp göra någon ledsen  

Mitt hem din arbetsplats. 

Jag upplever att jag måste ta mycket hänsyn till olika sorters människor och jag känner mig inte hemma i mitt eget hem. 

Jag och flickorna avstår från vissa diskussioner för att det finns en assistans i huset Jag väntar alltid tills de har gått hem Så jag kan känna mig lite fri i mitt hem . 

Inga gräl i familjen så assistansen blir ledsen ,inga tonårs utbrott , inga negativa  känslor , inga onödiga frågor för då kan assistansen bli ledsen.  

Snart vet jag inte hur jag skall förhålla mig ??????? 



  

 
 
Ingen bild

ida

6 januari 2015 22:31

Rak information och klara besked. Den som inte vill inordna sig i dina regler jobbar inte hos dig. Eller är det så att det finns så få assistenter att du måste kompromissa i det oändliga för att överhuvudtaget få någon att ta jobbet? Svår situation för dig och ett ständigt dilemma men ... hur är det på andra jobb? Jag kan inte göra hur som helst på mitt jobb utan måste följa den ordning som gäller. Varför skall det vara annorlunda för en assistent?

judi

7 januari 2015 21:24

Ja Ida varför skall det vara annorlunda som assistent. Det är inte alltid första dagen man märker hur olika människor är i sitt sätt Jag måste vara mer tydlig

 
Anneli

Anneli

13 januari 2015 22:18

Men det är klart att du måste fråga om dom kan vanliga hushållssysslor för det är ju det du behöver hjälp med.. Du ska inte behöva tänka på att det kan vara känsligt för dom.. Dom ska jobba för dig, dom ska hjälpa dig, dom får Betalt !!!
Det är så tråkigt för idag får man inte säga vad man tycker o tänker utan att någon ska bli stött o må dåligt. Men nu är det så att du är beroende av deras hjälp.
Jag blir ledsen av att läsa om din sjukdom, det finns inga ord. Als är i mina ögon en mardrömssjukdom o jag är livrädd att få den.
Jag har fibromyalgi men sista året har min värk känts väldigt annorlunda men läkaren skyller bara på min fibro o jag kan inte riktigt nöja mig med hans svar.
Ni som har Als är väldigt starka människor. Kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

judi

14 januari 2015 11:03

Tack för ditt inlägg och uppmuntran hoppas att det löser sig för dig med din smärta i fibromyalgi

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards