Direktlänk till inlägg 20 januari 2015

ANDNINGSÖVNINGAR FÖR ICKE "TRACKADE"

Av judi - 20 januari 2015 06:30

Detta är en beskrivning på en manuell andningsövning med hjälp av en handdriven ventilator blåsa som används vid första hjälpen

Denna teknik hjälper till att träna diafragman och interkostalmusklerna vi har vid revbenen Personligen har jag aldrig provat denna teknik eller hört talas om detta .Jag har dock översatt en del av materialet på denna hemsida eftersom jag tycker det verkar intressant

  

Ett enkel  sätt att maximera din lungkapacitet är "andnings staplingsteknik" den utförs med hjälp av en manuell ventilationrsblåsa - de som används för lungräddning - anpassad med korrugerad slang och ett munstycke. Här används ventilationsblåsa.


Först fyller du lungorna med luft till sin fulla kapacitet tills det tar stopp.

Genom att dra ett djupt andetag och håller andan i lungorna och försöka att stänga dina stämband så att luft inte sipprar ut.


Sedan skall en hjälpare klämma på ventilationsblåsan som är fixerad vid din mun med ett munstycke .

När du "staplar "samlar inandningsluft ovanpå den första skall du dra in detta i lungorna.

Upprepa detta 2-3 gånger ovanpå varandra utan att andas ut . Håll andan i 3 till 5 sekunder. Efter detta andas ut helt


Efter en serie av med denna procedur som man upprepar dessa andetag , kanske du upptäcker att din andning är lättare och din röst är starkare.


Kombinerat övningarna med avslappnad diafragma andning och "ut hostningar ,och " andningstapling/samling av luft i lungorna i cykler ger en effektiv, lågteknologiska sätt att maximera din lung potential. Du kan hitta en kort video som visar dessa tekniker i "Andnings lektioner."

Hittat Här

http://amyandpals.com/als-and-breathing-101#breathing

 
 
Ingen bild

DDD!

20 januari 2015 22:51

Bra att du tar upp detta ämne på bloggen.

Rubens blåsa är en andningsballong av silikon som kan kopplas via mask i nödsituationer eller till tracheotomi I de fall respiratorn / ventilatorn inte skulle fungera eller batteriet skulle ta slut. Det är en livlina i andnings nödfall.
Målen är att maximera lungfunktion och bibehålla lunghälsan, det är lämpligt att använda hostmaskin och Thorakal mobilisering/Andningsmassage

https://www.google.se/search?q=Rubensbl%C3%A5sa&biw=1014&bih=576&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=_Jy-VO-AJarOygOpm4GIDQ&ved=0CAcQ_AUoAg&dpr=1

https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2012/Oktober/Sjukskoterskorna-kunde-inte-hantera-respiratorn-/
Jag undrar hur många timmar du klarar dig utan ventilator när du inte mår så bra? Jag själv klarar upp till 12 timmar, när mår bra. När jag hade lunginflammation blev jag tvungen att ha andningstöd hela tiden. Om min ventilator går sönder, vad har jag som livlina? Vilken assistent orkar pumpa Rubens blåsa manuellt i timmar till ex. över en helg??? Denna fråga ställde jag till narkosläkaren. Jag har fått svaret: …”Det är inte klokt! Självklart, du måste ha en extra maskin som reserv!” ...Vad är "självklart" frågar jag mig?

Kul att bloggen inspirerar och tar upp relevanta ämnen! Kram DDD!

judi

21 januari 2015 21:49

Ja Rubens blåsa kallas denna handblåsan som man ventilerar manuellt med .Jag klarar hela den vakna tiden från kl 07.30 till kvällen i ca 15 timmar utan bilevel Jag har aldrig funderat på vad som skulle vara eller bli ifall maskinen går sönder Då får jag väl åka till Akuten!

 
demens

demens

23 januari 2015 18:24

När jag jobbade i ASIH hjälpte vi ALS-patienter med hostmaskiner. Är det samma sak kanske? Vi gjorde som patienten sa, men jag tyckte nog att det var lite läskigt, det kändes så våldsamt. Men patienterna var nöjda och det var ju det viktigaste :-)

http://demens.bloggplatsen.se

judi

24 januari 2015 00:58

Nej hostmaskinen fungerar på ett annat sätt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards