Alla inlägg under januari 2015

Av judi - 20 januari 2015 06:30

Detta är en beskrivning på en manuell andningsövning med hjälp av en handdriven ventilator blåsa som används vid första hjälpen

Denna teknik hjälper till att träna diafragman och interkostalmusklerna vi har vid revbenen Personligen har jag aldrig provat denna teknik eller hört talas om detta .Jag har dock översatt en del av materialet på denna hemsida eftersom jag tycker det verkar intressant

  

Ett enkel  sätt att maximera din lungkapacitet är "andnings staplingsteknik" den utförs med hjälp av en manuell ventilationrsblåsa - de som används för lungräddning - anpassad med korrugerad slang och ett munstycke. Här används ventilationsblåsa.


Först fyller du lungorna med luft till sin fulla kapacitet tills det tar stopp.

Genom att dra ett djupt andetag och håller andan i lungorna och försöka att stänga dina stämband så att luft inte sipprar ut.


Sedan skall en hjälpare klämma på ventilationsblåsan som är fixerad vid din mun med ett munstycke .

När du "staplar "samlar inandningsluft ovanpå den första skall du dra in detta i lungorna.

Upprepa detta 2-3 gånger ovanpå varandra utan att andas ut . Håll andan i 3 till 5 sekunder. Efter detta andas ut helt


Efter en serie av med denna procedur som man upprepar dessa andetag , kanske du upptäcker att din andning är lättare och din röst är starkare.


Kombinerat övningarna med avslappnad diafragma andning och "ut hostningar ,och " andningstapling/samling av luft i lungorna i cykler ger en effektiv, lågteknologiska sätt att maximera din lung potential. Du kan hitta en kort video som visar dessa tekniker i "Andnings lektioner."

Hittat Här

http://amyandpals.com/als-and-breathing-101#breathing

Av judi - 19 januari 2015 06:30

ALS och Andning 101


Denna sida ger en översikt över hur muskelsvaghet påverkar lungorna hos ALS-sjuka, strategier för att hantera andningssymtom, och förslag för att planera för framtiden. Vecko uppdateringar med detaljer, tips och teknik, behandlingsalternativ, och information om nya FDA-godkänd utrustning för lungexpansion och sekrehantering kan hittas i "Breathing Lessons" kolumnen på  webbplatsen.

Hos  ALS  är de nerver som skickar signalerna från hjärnan till musklerna i andningen som går förlorade. Andningen försvagas med tiden eftersom nerverna i dessa muskler som tar emot signalerna blir allt färre.


Störningarna av neuronal kommunikation från hjärnan till musklerna börjar uppträda redan innan du upplever förändringar i andningen. Friska lungor har betydande reserver, så muskelsvagheten  finns  innan den kan mätas med lungfunktionstest eller upplevs som andnöd.

Djup och fokuserad inandning och full utandning, att styra andetagen till olika delar av lungorna, är bästa sättet att utnyttja din lungkapacitet.

Att ta djupa andetag leder till att musklerna mellan revbenen sträcks ut ordentligt , håller dem smidiga.


Fokuserad andning hjälper till att lindra spänningar, främjar avkoppling, och kan ge dig en känsla av välbefinnande.


Hittat här

http://amyandpals.com/als-and-breathing-101#breathing

Av judi - 18 januari 2015 10:22

Gammaltestamentlig läsning
Andra Moseboken kapitel 33, vers 18 - 23
Mose sade: ”Låt mig få se din härlighet!” Herren svarade: ”Jag skall låta min höghet och prakt gå förbi dig, och jag skall ropa ut namnet Herren inför dig. Jag skall vara nådig mot den jag vill vara nådig mot och barmhärtig mot den jag vill vara barmhärtig mot.” Han fortsatte: ”Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.” Sedan sade Herren: ”Här bredvid mig finns en plats, ställ dig här på klippan! När min härlighet går förbi skall jag ställa dig i en klyfta i berget och skyla dig med min hand tills jag har gått förbi. Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se.”

Av judi - 17 januari 2015 06:30

Nu är alla helger över och jag har kommit in i alla gamla rutiner med bad och träning sopplunch och bibelstudier . 

Livet går vidare med eller utan ALS Det är för mig med ALS Det kan jag inte räkna bort eller skaka av mig ,även om jag skulle vilja detta. 

Jag kan fortfarande gå några steg med stöd ,prata om än sluddrigt och äta och det är jag glad för . 

samtidigt har jag tankar om hur framtiden skall bli med assistans som jag inte fungerar bra med . 

Varför skall det vara svårt att följa rutiner  


Jag har alltid x.tra städning i mitt sovrum för att jag har en ventilator och filtren tvättas också x.tra det gråa filtret var väldigt dammigt i Onsdags Jag har haft problem med nysningar på nätterna  och har använt x.tra Nasonex . 

Jag skall ha en arbetsplatsmöte i nästa vecka och ta upp detta med rutinerna och varför jag måste ha rent i mitt rum dammfritt för att kunna använda ventilatorn utan problem . 


Men om någon  slarvar med dessa rutiner nu när jag kan säga ifrån och det bara blir utfört när jag säger ifrån Hur blir det när jag blir så sjukare ,när jag inte kan prata ,ja hur blir  det då ?


Ärligt talat jag är inte rädd för döden inte rädd för att bli helt förlamad .

Men däremot är jag rädd för människor och den makt dom får över mig vad kommer hända med mig och hur kommer jag att bli behandlad av andra människor skrämmande tanke att vara utlämnad åt andras godtycke. 

Av judi - 16 januari 2015 06:30



Story

Starring Eddie Redmayne (“Les Misérables”) and Felicity Jones (“The Amazing Spider-Man 2”), this is the extraordinary story of one of the world’s greatest living minds, the renowned astrophysicist Stephen Hawking, who falls deeply in love with fellow Cambridge student Jane Wilde.


Once a healthy, active young man, Hawking received an earth-shattering diagnosis at 21 years of age. With Jane fighting tirelessly by his side, Stephen embarks on his most ambitious scientific work, studying the very thing he now has precious little of – time. Together, they defy impossible odds, breaking new ground in medicine and science, and achieving more than they could ever have dreamed.


The film is based on the memoir "Travelling to Infinity: My Life with Stephen," by Jane Hawking, and is directed by Academy Award winner James Marsh (“Man on Wire”).

Av judi - 15 januari 2015 06:30

I måndags sändes två inslag i Sveriges Radio, där åklagare ville kräva lagändring för assistansfusk och om bristande oanmälda kontroller för att stävja fusket och assistansbolagens mutor. Tisdagen fortsatte inslagen som bland annat handlade om hur Försäkringskassan jagade misstänkta fuskare.


Dessutom ställs kostnaderna för människors rätt att leva som andra mot kostnaderna för rikets försvar. På köpet ges en bild av personlig assistans som något slags vård i hemmet. Inget kan vara mer fel!


Jag "lise Lidbäck" frågar mig vad de återkommande mediala attackerna mot assistansreformen egentligen har för syfte? På Neuroförbundet välkomnar vi såväl seriösa granskningar som hårda straff mot de som begår brott. Men det har skapats en svart bild som får personer med svåra funktionsnedsättningar och seriösa företag i branschen att framstå som fuskare som skor sig på dina och mina pengar. Röster höjs också regelbundet om "skenande kostnader" som måste bromsas.

Citat Hittat här

http://www.neuroforbundet.se/opinion/orforandebloggen/fordom-och-ater-fordom/#comment-area17136

Av judi - 14 januari 2015 11:03

 

Hittade detta på nätet en man som har parkeringsproblem och har lagt ut detta på facebook och uppmanar att dela denna bilden .Jag lägger ut detta för att just detta är ett återkommande problem med parkeringar .Jag har personligen råkat ut för detta att handikappsplatsen är upptagen av en bilist som inte har ett parkeringskort som är giltligt för just denna avsedda parkeringen.

  

Jag är glad och positiv i 99% av fallen men när jag blir inparkerad såhär av bilen till vänster om min (som inte ens har handikapptillstånd) då blir jag förbann...ad på riktigt.


Samtidigt blir jag väldigt tacksam att jag kan gå lite så jag lyckas åla mig in i bilen ändå men hade jag varit helt förlamad hade det bara varit att ta taxi hem från stan. Ni människor där ute som har som ovana att ställa er på handikapplatser även att ni inte har tillstånd (eller kanske lånar er gamla mormors) - snälla sluta med det. Handikappplatserna finns till av en anledning. Snälla hjälp mig att dela så att vi får folk att förstå!

Av judi - 11 januari 2015 09:49

Postat av en man som har haft ALS i över 5 år. Vad dina vänner med ALS vill att du ska veta (men är rädd för att säga)

  Personer med ALS förväntas att vara heroiska.
  Vi kämpar med en sjukdom som skrämmer alla.
  Vi är starka för att våra kroppar försvagas och förlorar all funktion och tankens kraft måste vinna
  Vi är modiga, eftersom vi vet att det inte finns någon behandling, men väljer livet trots lite hopp.
  Verkliga  livet med ALS är väldigt annorlunda än de inspirerande människor med ALS vi ser på TV och i berättelser.
  Sanningen är att om du älskar någon som har ALS, så skall du veta att de förmodligen inte kommer att vara helt öppna om vad de går igenom, eftersom de försöker så hårt för att vara starka.
  För din skull.
  Men om de kunde vara riktigt ärlig och sårbar, skulle de berätta:
  1. Vänta inte att jag skall ringa dig och be om hjälp om jag behöver något. Utan ring mig regelbundet istället  under en tid med regelbundna datum.

Jag vet att du sa till mig att ringa om jag behövde något, men det är konstigt att be andra att umgås med mig eller hjälpa mig med saker jag brukade kunna göra på egen hand. Det gör mig svag och broende, och jag är också rädd för att du ska säga "nej".
2. Låt mig uppleva riktiga känslor. Även om livet med ALS ibland kan påverka mitt utseende så har jag fortfarande normala stämningar och känslor som svar på händelser i livet. Om jag är arg eller upprörd, acceptera att något gjorde mig arg och skyll inte allt på sjukdomen. Jag behöver uppleva och uttrycka verkliga känslor och är inte betjänt utav att få dem minimerade eller bortrationaliserade.


  3. Fråga mig vad som händer i mitt liv istället för hur jag mår!." Låt oss tala om livet och vad som har hänt snarare än att fokusera min sjukdom.


  4. Förlåt mig ifall  jag inte är mig själv  Utan kan upplevas  vara otålig, abrupt eller sårande. Inget av detta är avsiktlig. ta det inte personligt .


  5. Lyssna bara. Jag gör mitt bästa för att vara modig och stark, men jag har stunder när jag behöver falla sönder. Bara lyssna och erbjud inga lösningar. Att bara få gråta någon gång  släpper en hel del stress och press från mig.


  6. Ta bilder av oss. Ett ögonblicksbild av oss kan hjälpa till att få mig igenom tuffa tider. Ett foto är en påminnelse om att någon tycker jag är viktigt och värt att komma ihåg. Låt inte mig säga "Jag vill inte att du ska komma ihåg mig så här". Detta är jag, vem jag är just nu. Omfamna den nu med mig.


  7. Jag behöver lite tid ensam. Det är viktigt att få samla sina egna tankar ibland , jag behöver spendera tid med dig, och nu säger jag er att gå bort. Jag älskar dig, men ibland behöver jag lite ensamhet. Det ger mig en chans att ta av den modiga ansikte jag har burit för länge, och tystnaden kan vara lugnande.


  8. Min familj behöver vänner. Föräldraskap är svårt nog när din kropp är frisk; det blir ännu svårare när du hanterar en ALS diagnos varje dag samtidigt som du skall hantera familjens behov . Mina barn, som inte ännu är mogna nog att förstå vad jag går igenom, måste fortfarande gå till skolan, göra läxor, idrotta, och umgås med vänner. Samåkning och andra datum är tids sparare för mig. Ta hand om mina barn. Jag är tacksam för denna avlastning
  Min make kan också dra nytta av lite tid med vänner. Ta lunch eller spela en runda golf tillsammans. Jag tar tröst i att veta att du bryr dig om de människor jag älskar.


  9. Ta ingenting för givet. Njut av livet du har just nu. Ta dig tid att hoppa i vattenpölar, krama barnen, och känna vinden i ansiktet. Förundras över denna fantastiska värld.
  Även om vi inte kan vara tacksamma för mina ALS, har jag lärt mig mycket om livet och vem jag är. Och om inga behandlingar finns för mig, du vet att jag alltid kommer att vara tacksam för att ha levt mitt liv med dig i det. Jag hoppas att du känner samma sak om mig.


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards