Alla inlägg under januari 2015

Av judi - 9 januari 2015 06:30

Studien uppnådde sitt primära effektmått vilket visa att NurOwn ™ är säker och tolereras väl vid doser upp till 2 miljoner celler per kilogram administreras intratekalt (IT) respektive 48 miljoner celler administreras intramuskulärt (IM).

Viktigt nästan alla försökspersoner i denna studie upplevde klinisk nytta av behandling med NurOwn ™. Av de 12 patienter med tre eller flera månader av uppföljning, 92% upplevde en förbättring i takt sjukdomsprogression för tremånadersperioden efter administrering av NurOwn


™, mätt med ALS Functional omdömen Poäng-Revised (ALSFRS) eller forcerad vital kapacitet (FVC). Femtio procent hade en förbättring av skalan  ALSFRS poäng, och 67% hade en förbättring av kurvan (Diagram) av procent-predikterad FVC.


Läs Mer Här

http://www.brainstorm-cell.com/index.php/news-events/331-january-5-2015

Av judi - 8 januari 2015 06:30

Naturens egen medicin mot ALS

Umeåforskarna vet sedan tidigare att det finns ett antal fullt friska äldre personer som är bärare av sjukdomsanlagen och har gett dem vidare till sina barn och eller barnbarn. De yngre generationerna har blivit sjuka i ALS, medan de äldre förblir friska.

 

– Både vi och andra forskargrupper har visst stöd för att dessa friska äldre personer har ett eller fler skyddande anlag som motverkar mot sjukdomsanlagen.


Att identifiera dessa skyddande anlag är av allra högsta prioritet. Det är sannolikt den enklaste vägen att få fram effektiva bromsande läkemedel, inte bara mot ALS utan även mot andra svåra hjärnsjukdomar som till exempel Alzheimers sjukdom och Parkinsons sjukdom.


ALS, Alzheimer och Parkinson är alla så kallade felveckningssjukdomar, även om den angripna cellgruppen varierar mellan de olika sjukdomarna


Läs Mer Här

http://www.hjarnfonden.se/nyheter/varldens-storsta-als-forskningsprojekt__1509

Av judi - 7 januari 2015 06:30

För att förstå studien och vad man upptäckt kan man likna cellen vid en fabrik där "Ribosomer är som maskiner på löpande band som kopplar ihop aminosyror på order som anges av den genetiska koden.


När något går fel, kan ribosomen stanna upp och göra en kvalitetskontroll. Rensa upp i röran, även när ribosomen är itu och när  ritningen är kastad, och ändå få utfört sitt arbete där delvis gjort proteinet återvinns ", sade forskarna.

Ändå kan den nya studien visa på ett överraskande roll för en av medlemmarna i kvalitetskontroll teamet, ett protein  man kallar för  Rqc2.

 

Innan den ofullständiga proteinet återvinns, uppmanar Rqc2 ribosomerna att lägga ihop bara två aminosyror (av totalt 20), alanin och treonin, om och om igen, och i ordning.

Tänk på en automatisk monteringslinje som håller , trots att den har  förloradet sina instruktioner. Det plockar upp vad det kan och slår på automatiskt 

signalhorn-hjul-hjul-signalhorn-hjul-hjul-hjul-hjul-signalhorn "

Prof Frost tillade: "i det här fallet har vi ett protein spelar en roll som normalt fylls i av mRNA."


http://health-innovations.org/2015/01/02/scientists-identify-protein-with-the-same-power-as-messenger-rna/


Av judi - 6 januari 2015 14:09

 Eftersom den ryskortodoxa kyrkan går efter den julianska kalendern firas dock julen samtidigt som vår trettondag. För sjätte året ger nu Uppsala Vokalensemble konserten ”Rysk jul”, för att uppmärksamma den undanskuffade högtiden.


1918 förbjöds det ryska julfirandet av sovjetiska makthavare, och tilläts inte igen förrän 1935. Därför har i stället nyår blivit den stora helgdagen i Ryssland och det är då Ded Moroz, eller Fader Frost, och hans dotter Snergurotja, Snöflickan, kommer med presenter till barnen. Först ett par år efter Sovjets fall, 1991, blev julen en statlig helgdag


Varför firar vi Trettondagen lyssna på detta klipp ha tålamod det är lite reklam först (inget religöst)


Av judi - 6 januari 2015 07:00

Läs artikeln

Jag är personligen emot aktiv dödshjälp.

Artikeln tar med en aspekt som inte har talats om tidigare nämligen den samhällsekonomiska vinsten,man har bytt ut gud mot mammon.

Man talar också om att det har skett en libarisering av vilka som kan ansöka och få aktiv dödshjälp beviljad .

Personligen ser jag ett hot emot synen på människan vem är den perfekta människan och vem får leva vem bestämmer detta skall vi ha speciella människor som ger aktiv dödshjälp ,vem skall utföra detta ? Sjukvården ?????

 

Dødshjælp breder sig i Europa: Etisk Råd bekymret

Børn, psykisk syge og demente får nu aktiv dødshjælp i Belgien og Holland, og de erfaringer skal vi bruge i Danmark, mener Etisk Råd.

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2015/01/05/085813.htm

Av judi - 5 januari 2015 06:30

Att vara assistent är säkert ett svårt yrke Det kan jag konstatera efter att jag har haft assistans i över 

3.5 år . 

När jag anställer en ny assistent  frågar jag alltid ifall personen i fråga som tar arbetet eller kommer till intervju  kan vanligt hushållsarbete ? 

Ja svarar alla ! 

Men efteråt kan det visa sig att assistenten inte kan stryka eller laga mat ? 

vad skall jag göra då för att få den assistans jag behöver ? 

vissa personer är också väldigt känsliga man kan inte fråga eller undra ifall de inte kan utföra vissa sysslor för då blir kanske någon ledsen kanske rent av känner sig mindervärdiga. 

Jag utgår ifrån mig själv när jag vill ha min assistans utförd Men långt ifrån alla kan utföra så många olika sysslor som jag har gjort i mitt liv . 

Ja jag blir förvånad ??????När jag tar fram en jul duk och ber assistenten stryka den och hon lägger den ostruken på bordet och sätter sig på soffan och zappar med sin mobiltelefon . 

Eller när assistenten inte kan få in rullstolen i bilen ?? 

Jag kommer inte dit jag skall  

Så finns det människor som från första dagen kör in rullstolen fast de aldrig har gjort det förut och kan laga mat utan att ha gjort just dom rätter  jag har gjort !!! 

Det tar väldigt mycket energi för mig att introducera nya assistenter visa hur jag vill få maten lagad och hur jag tvättar …....... 

Assistenten och jag är utlämnade åt varandra på gott och ont . 

P.S Julängel är ihop limmad och jag vet fortfarande inte hur den gått sönder . 

Det gör inte mitt liv enklare att inte veta vem eller hur den gick sönder .Tråkigt att behöva fråga folk detta . 

Skulle jag varit tyst så jag slapp göra någon ledsen  

Mitt hem din arbetsplats. 

Jag upplever att jag måste ta mycket hänsyn till olika sorters människor och jag känner mig inte hemma i mitt eget hem. 

Jag och flickorna avstår från vissa diskussioner för att det finns en assistans i huset Jag väntar alltid tills de har gått hem Så jag kan känna mig lite fri i mitt hem . 

Inga gräl i familjen så assistansen blir ledsen ,inga tonårs utbrott , inga negativa  känslor , inga onödiga frågor för då kan assistansen bli ledsen.  

Snart vet jag inte hur jag skall förhålla mig ??????? 



  

Av judi - 2 januari 2015 10:00

En grupp forskare har upptäckt hur stelkramp neurotoxinet tar sig  in i nervcellerna. Dessutom tror de att samma väg som giftet använder sig av kan potentiellt användas för att leverera behandlingar till nervsystemet för andra neurologiska tillstånd såsom motorneuronsjukdom.

En grupp proteiner som kallas nidogens som belägger ytan på cellerna är direkt inblandade Stelkramp neurotoxin fastnar på dessa proteiner och är en port in i cellerna som hjälper till att skyffla in bakterien  . Väl inne, börjar neurotoxinet sedan sprida sig och orsaka skador i hela nervsystemet.


Genom denna process har man börjat fundera på
Ett nytt sätt att leverera behandlings

För studien, publicerad i Science och finansieras av Vetenskapsrådet, forskarna hämmade interaktionen mellan stelkramp neurotoxin och nidogens i studier på möss. De fann att därigenom förhindrades neurotoxinet från att binda sig med nervceller, och mössen i studien skyddades från spastisk förlamning orsakad av stelkramp.

Genom att utnyttja nidogens på samma sätt som  bakterierna gör. Hoppas  forskarna på att nya metoder kan utvecklas som leverera läkemedel direkt till nervsystemet.

Hittat Här

http://www.medicalnewstoday.com/articles/286140.php

Av judi - 1 januari 2015 17:16

Jag kan konstatera att år 2014 mitt första bonus år har varit ett händelserikt år för mig . 

Jag fick D-vitaminer i våras och har känt mig väldigt pigg under året som har gått . 

Min ALS har förstås blivit sämre vad annars är att förvänta sig ,men jag känner mig mera levande än aldrig förr . 

Jag kan fortfarande gå, tala och använda mina händer delvis.Samt äta och jag har gått upp i vikt samtidigt som jag har tappat muskler . 

På assistans fronten har det hänt en hel del Det är det bara 2 stycken av min assistenter som är kvar ,där har jag fått uppleva både trevlig och roliga saker samt  besvikelser. Folk har slutat utan att uppge orsak och en del har gått på utbildning  

Min bil blev skrapad av en assistent och då var det "Inga " som var i farten , nu har en av mina julänglar gått sönder -Vem som tagit sönder den ? Vet jag inte och lär nog aldrig att få reda på heller .Skulle tro att det är "Inga " som aldrig kan erkänna -ibland så säger assistenter ifall de tvättar fel eller tar sönder något men långt ifrån alla ,och då blir det väldigt konstigt för mig . 

När man är beroende av andra så förutsätter det Ett förtroende från bägge sidor Att även när något går sönder att man berättar det men så sker inte !!!!!!!Det blir svårt för mig att lita på min omgivning ifall man inte berättar vad som skett.Jag får hitta på ett sätt att lösa saker och ting . Hur vet jag inte Tröttsamt men nödvändigt tydligen. 

Det roliga med assistenter ? ja dom 2 som är kvar är pålitliga och har stannat och förgyllt min dag  

Jag har varit på Island med en av mina assistenter på ALS-konferens -mycket minnesvärt. Jag kommer att leva på dom minnena länge fram i livet  

Den andra är rolig ,hon har låst mig ute några gånger. Ja i efterskott kan man skratta men när jag sitter i bilen och ropar nycklarna och assistenten stänger dörren utan att ta nycklar med sig (min dörr  låser sig alltid  utan nyckel) Eftersom den är elektronisk . 

Innan dess var det en lång varm sommar, jag har solat mycket och de gjorde även dom assistenter som klarade av det, och fick tid från andra sysslor .Mina flickor fick hoppa in som assistenter plötsligt mycket mer än det som var planerat. 

En av mina semestervikarierande assistenter sjukskrev sig mitt i Juli och bestämde sig för att hon inte ville arbeta med människor . 

Tacka vet jag släkten .Vad skulle jag ha gjort mitt i Juli om jag inte haft mina tjejer????? 

Jag har när det kommer till träningen haft svårt att få det att gå ihop Man tycker fortfarande i VG-Regionen att jag är för dyr och anser att jag kan åka till Teneriffa själv även om det är farligt med bakterier och besvärlig med flygresa i Landstingets regi


Man tycker att det är säkrare ifall jag åker själv och betala resan dit och träna polikliniskt där , men jag kan inte träna polikliniskt i min egen hemstad !!!!!!.Bakvända världen .?????????????? 

Jag har inte gjort någon anmälan till IVO om detta för att jag inte tror att min sak skulle leda någon vart .Där gäller nog bara rena felbehandlingar i vården . 

Att man gör konstiga saker och fattar beslut på felaktiga fakta eller på bristande fakta .Leder till mycket besvikelser för mig som sjuk tar man ingen hänsyn till i vården .Inte heller att man utrycker sig klumpigt . 

Rädslan för vad människor kan ställa till med för en sjuk människa har ökat Med ökad beroende av andra ökar min rädsla vad skall andra fatta för beslut om mig i ÅR 2015 ??????? 

Den stora besvikelsen fick jag när jag fick beskedet att jag inte fick delta i en studie på Mabthera ,för att jag har ventilator och att man anser att jag inte har en inflammatorisk ALS. 

Så framtiden hur ser jag på den ?

Tja, jag börjar år 2015 som mitt andra bonus år . 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards