Direktlänk till inlägg 28 oktober 2016

SOCIALA AKTIVITETER OCH ALS

Av judi - 28 oktober 2016 06:30

När jag läser forskningsrapporter så blir jag glad ibland .Jag har rent instinktivt gjort rätt saker  

När jag beslutade att göra roliga och positiva saker, som gör mig glad och umgås med människor som gör mig glad ,Jag trodde till en början att jag skulle dö fort och tänkte jag skall vara så social som jag kan så länge som möjligt  

 

Med tanke på sociala aktiviteter och kognitiva besvär hos ALS sjuka .Visse jag inte att det beslut som jag fattade då för flera år sedan skulle vara bra för mig i långa loppet Att just positiva saker stärker den kognitiva egenskapen hos mig som ALS sjuk eller att det försvinner inte lika fort  

 

Samtidigt är det lite skrämande eftersom medvetenheten sätter verkligen fokus på det roliga i livet .allt negativt skall sopas bort och så är ju inte verkligheten utan den är mycket gråare medvetenheten om min ALS ,kommer ibland och allt som oftast  kapp mig och trycker verkligen till mig . 

 

Jag är inte längre den samma som före ALS diagnos På något sätt så har jag verkligen tvingats att se vem jag är med mina starka och svaga sidor i min person


Samtidigt har jag blivit en bättre människa mer tolerant och tillåtande mot andra men också mer krävande och mer fokuserad på mina behov eller dom som ALS styr mig att prioritera då kan ju sådana saker som vad tycker andra och hur jag uppfattar andra hamna i skymundan

 

Hur mycket energi har jag att lägga på andras humör -sinnes stämningar när förväntningen är alltid att jag och min ALS går först ?  Det  betyder inte att jag inte ser andra människor .

Utan jag ställer frågan ifall jag orkar ta in för mycket intryck utifrån

Eftersom jag upplever att jag är väldigt naken utan hud utan skydd sedan min diagnos med ALS

Tja Kognitiva symptom kan jag prata mycket om jag kommer säkert att få anledning att återkomma till ämnet .  

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards