Direktlänk till inlägg 28 oktober 2016

ASSISTANS

Av judi - 28 oktober 2016 14:03

Den senaste tidens skriverier  i massmedia om assistans skrämmer mig  ,det gör att jag har blivit rädd och funderar på att inte visa mig så mycket i det sociala rummet. Kan försäkringskassans spariverdrabba mig . Tycker dom kanske att jag är för frisk i min ALS, för socialt aktiv  med ALS? 

 

kan jag förlora min assistans helt eller delvis ? Detta är frågor som återkommer i mina tankar oftare nu än förr . 

 

Jag känner stark oro för framtiden Jag upplever också att min oro blir bekräftad av att se hur andra med assistans blir behandlade av Försäkringskassan .

 

När man följer debatten så verkar det vara helt slumpmässigt vilka som har fått sin assistans indragen helt eller delvis och det på helt ofattbara grunder. 

Mannen som haft assistans i 30 år erbjuds nu ett boende med service åtaganden  

Har vi som funktionshindrade inte valmöjligheten ifall jag vill vårdas hemma eller på ett boende ?  

Kvinnan som dog på toaletten klarade inte besöket själv ,men tog en chans att prova själv i samband med en social aktivitet . 

 

Hur viktigt är inte det sociala livet för att ge en mening till just livet att få delta i samhället och att få ta plats i de allmänna rummen att få vara med  i vardags livet. 

 

Tillgängligheten skall inte bara innefatta  den fysiska miljön men också i den psykiska miljön  (önskar att det fans )en tillåtande miljö att vistas i med funktionshinder  

Idag tar man ifrån människor möjligheten att finnas till på sina villkor . 

 

Den enskilda individen blir begränsad av att förlora assistans  

För det allmänna välbefinnandet  som stärks vid sociala kontakt ,blir det ett slag i magen för enskilda  individer och leder till att det blir svårare att orka kämpa mot kroniska sjukdomar . 

Kanske socialministern har missförstått vad LSS -lagens intetioner var från början.  

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards