Alla inlägg under oktober 2016

Av judi - 27 oktober 2016 06:30

Det har föreslagits att sociala kontakter är en skyddande faktor mot kognitiv försämring. Således kan neurodegenerativa processer i samband med ALS motverkas genom positiv känslomässig aktivitet i det sociala livet, "skriver forskarna .

Baserat på resultaten, föreslår teamet som en kompenserande mekanism sker i patienter med ALS. Även friska människor använder minneshämtning att korrekt kategorisera känslouttryck, kan ALS-patienter kompensera för underskottet med ökad aktivitet i den del av den som deltar i att imitera ansiktsuttryck i hjärna.

Laget identifierade minskad aktivitet i en hjärnregion som kallas hippocampus, som är involverat i minnes hämtning. Samtidigt, ökades aktivitet ses i hjärnans underlägsna frontal gyrus, som är associerad med emotionella imiterar responser. I den främre gyrus hamnar de så kallade "spegelneuroner" som aktiveras när spädbarn svara på och härma de emotionella ansiktsuttryck av sina mödrar, inklusive leende eller gråta.

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2016/10/21/als-patients-emotion-recognition-problems-improve-positive-social-contact

Av judi - 26 oktober 2016 21:14

ALS är en neurodegenerativ sjukdom som kännetecknas främst av förlust av motorneuron funktion orsakad av degenerering av motoriska nervceller i en hjärna specifika region (hjärnstammen) och ryggmärgen.

 

Andra drabbade områden i hjärnan kan förklara varför 50% av ALS-patienter uppvisar också kognitiva brister, och åtminstone 15% har demens.


Genom använda en studie på möss som återger kliniska tecken på mänsklig ALS,har forskarna bedömt kognitiv funktion innan den allmänna motorneuron cellerna försämrades (presymptomatisk hos möss).

 

De framförde två typer av tester: friland (OFT) och Barnes labyrint (BMT).

 

I det första testet, är varje mus placerad i mitten av en arena och tilläts utforska miljön. Tillryggalagd sträcka och den procentuella tid som tillbringas i de olika sektorerna registreras
Med hjälp av dessa parametrar, har forskarna dragit slutsatsen att presymtomatiska möss visade onormalt spatialt (Rumsuppfattning) minne.

 

Forskargruppen fann att beteendeförändringar var förknippade med förlust av nervceller som är avgörande för neuronala kretsars etablering och hippocampus fysiologi. Den huvudsakliga minskningen av dessa neuroner inträffade före uppkomsten av motoriska symptom

 

Hittat här


https://alsnewstoday.com/2015/02/25/cognitive-impairment-comes-before-motor-degeneration-in-als-study-shows/

Av judi - 25 oktober 2016 21:46

I saw you in my thoughts and dreams long before we met

I believed the greatest love was there for me

and when I'd found it was mine to keep

I would never let it go

I would hold it so hard

but I did not know

that time would cast a spell on us

I remember how we used to talk

we said we'd never be apart

what happened to the love we had

how can something so good feel so bad

I'd forever talk to you

but soon my words

would turn into into something you don't want to hear

Open your heart

and let me know you want me here

show me that you really care

that our love comes first

and I'll open my heart

I'll give you every piece of me

you know I'll love you through eternety

and I always will I always will

Let me tell you one thing you need to hear

If I lose my voice if it disappear it would mean the world to me

but my life would still go on you see

If I loose you now for real I can't imagine how it would make me feel

Our love was everything to me

Open your heart and let me know you want me here

show me that you really care

and that our love comes first and I'll open my heart

I'll give you every breath of me

you know I'll love you through eternety

and I always will oh remember me, like I remember you Oh,

let's go back to when our love was new 'cus I still want you

I want you closer to me It's not lost oh baby

can't you see


Jill Johnssons version av Öppna din dörr

Av judi - 24 oktober 2016 19:00

Alla deltagare fick sina hjärnor skannade med en magnetisk resonanstomografi (MRT) en teknik som kan bedöma omfattningen av vissa områden i hjärnan.


För det första har man jämfört bilder mellan olika patientgrupper och kontrollerat och identifierat drabbade områden i hjärnan. Det blev snart uppenbart att patienter med kognitiva problem visade hjärnvävnads förlust i områden som inte drabbades i andra patientgrupper.


Specifikt endast patienter med kognitiva problem hade grå vävnadsförlust i lillhjärnan och i ett område av hjärnbarken som deltar i kognitiv behandling. Forskarna fann också förlust av vit substans i regioner med  bearbetning av visuella signaler, och i nervbanor som förbinder hjärnan och ryggmärgen.

 

Däremot patienter med beteendeproblem eller "rena" ALS hade ingen signifikant hjärnvolym förlust jämfört med friska kontroller.


Korrelerat hjärnavbildningsdata med neuropsykologisk utredning,fann laget  också att patienter med kognitiva problem hade volymförlust i områden i hjärnan som är involverade i finjustering och samordnar rörelser, inklusive viktiga regioner som förbinder olika områden.

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2016/10/24/als-cognitive-problems-linked-to-brain-damage-in-thinking-areas

Av judi - 24 oktober 2016 06:30

Jag har funderat på en sak nämligen kommunikation  och rullstol . 

 

När jag kunde gå och röra min kropp så som jag ville  kunde jag gå fram till en person och ge en kram som hälsning eller som tröst eller för mys  krama när jag tyckte det var ok . 

Nu har allting blivit på annat sätt , någon annans villkor  

 

Kommer personen fram och hälsar tar i hand eller får jag en klapp på axeln eller huvudet eller kinden ,tja man vet aldrig hur andra ser mig som sitter i rullstol ,en del ser inte den ,andra ser den som ett hinder och en del tycker synd om mig det sist nämnda är det som jag tycker sämst om  . 

 

Om jag skall mingla bland mycket människor sker det inte längre lika enkelt Jag måste ha golvyta att ta mig fram på samt tid att höja upp rullstolen och då kanske personen som jag skulle prata med har flyttat på sig så det gäller att få ögon kontakt  särskilt när man flirtar med någon .Vilket i sig har blivit svårare ,nu med rullstol . 

 

Jag kommer ihåg första gången en man flirtade med mig efter jag hamnat i rullstol . 

Jag rodnade som en skolflicka och tänkte att ser han inte hur ful jag är med min ALS . 

Men Nej det tycke inte han . 

Det stärkte mig som person men jag måste säga att den delen är svårare än utan rullstol Flirten alltså . 

 

Jag har aldrig tidigare tänkt på att när jag tar kontakt med någon att jag använder hela kroppen att flirta med men det blev jag  varse om när jag hamnade i rullstol . 

 

Det jag försöker säga att kommunikationen med människor är svårare att upprätthålla i en grupp med på benen stående människor och jag i en rullstol samtalet flyter inte i gruppen med okända lika lätt det är svårt att sträcka på halsen och prata uppåt . 

Ljudvågorna går ------------ inte / uppåt . 

 

Av judi - 23 oktober 2016 14:52

              Låt mig åter glädjas över att du räddar,

håll mig uppe,

ge mig ett villigt sinne.


Ps 51:14

Av judi - 22 oktober 2016 21:14

  1.  

    Nicole Scherzinger - Don't Cry For Me Argentina (LIVE)

     

     

    It won't be easy, you'll think it strange
    When I try to explain how I feel
    That I still need your love
    After all that I've done

    You won't believe me
    All you will see is a girl you once knew
    Although she's dressed up to the nines
    At sixes and sevens with you

    I had to let it happen, I had to change
    Couldn't stay all my life down at heel
    Looking out of the window
    Staying out of the sun

    So I chose freedom
    Running around, trying everything new
    But nothing impressed me at all
    I never expected it too

    Don't cry for me, Argentina
    The truth is I never left you
    All through my wild days, my mad existence
    I kept my promise, don't keep your distance

    And as for fortune, and as for fame
    I never invited them in
    Though it seemed to the world
    They were all I desired

    They are illusions
    They are not the solutions they promised to be
    The answer was here all the time
    I love you and hope you love me

    Don't cry for me, Argentina
    The truth is I never left you
    All through my wild days, my mad existence
    I kept my promise, don't keep your distance

    Have I said too much?
    There's nothing more I can think of to say to you

    But all you have to do
    Is look at me to know that every word is true

    Songwriters
    Andrew Lloyd Webber;Timothy Miles Bindon Rice



    Read more: Glee - Don't Cry For Me Argentina Lyrics | MetroLyrics



Av judi - 22 oktober 2016 14:09

Årsdagen för Kronandådet uppmärksammas med manifestation

Trollhättan Ett år har gått sedan dådet på Kronan.
I kväll uppmärksammas det med en manifestation mot rasism och för allas lika värde.
 
                     Trollhättan

TTELA finns på plats och bevakar hela kvällen. Vi uppdaterar kontinuerligt med bilder och rapporter om vad som händer. Följ oss på webben.

Manifestationen arrangeras av Trollhättans stad och inleds klockan 18 med ett fackeltåg från Lextorpskyrkan till Kronan. 


Hittat Här

http://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3%A4ttan/%C3%A5rsdagen-f%C3%B6r-kronand%C3%A5det-uppm%C3%A4rksammas-med-manifestation-1.3881323


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards