Alla inlägg under mars 2017

Av judi - 19 mars 2017 06:30

Gud är vår tillflykt och vår styrka, en hjälp i nöden, som aldrig svikit.

Vi som lever i fred och ro vet ofta inte mycket om detta, men människor som levt sig igenom dödsskuggans dal och uppfattat Gud som sin enda tillflykt har ofta fantastiska och inspirerande berättelser om att Gud verkligen inte sviker ens i den svåraste nöd. 

Av judi - 19 mars 2017 00:00


Il Divo - Nights In White Satin              

Av judi - 18 mars 2017 06:30

Resan  

Jag har ansökt om rehabilitering för 6 månader sedan .Det är så det ser ut man måste söka minst 6 månader innan. 

 

Jag fick rehab beviljat inte till Vintersol så som jag själv ville för att intensiv träning har ju ingen effekt på mig enligt Uddevalla externremittering . 

Så fult gjort av dom ,jag sökte vintersol detta fick jag inte beviljat däremot Valjeviken vilket är bra ,men det var inte det jag sökte .

 

Helst skulle jag vilja överklaga deras beslut men hur överklagar man något som man inte blivit nekad skriftligt utan per telefon och just med orden att intensiv träning hjälper inte dig (mig med ALS)så därför får du inte åka till Vintersol men du får åka till Valjeviken vilket många tycker om . 

 

Ja tack detta vet jag det är ett mycket bra ställe men själva motiveringen ? Suger definitivt 

Jag tackade ja till detta för faktiskt vågade jag inte tacka Nej .För hur skulle det ha sett ut om jag tackade Nej ? 

 

Till resan tillhör en sjukresa som man måste ansöka om via Regionens hus tidigast 14 dagar innan avresa en enkelresa är och blev gjord i tid Tur och retur går ej att beställa . 

Sedan var det bara att vänta på att Taxi bolaget skall höra av sig innan avresa .Fredag före avresa och man har ännu inte hört av sig Jag ringer till Regionens hus . 

Jag hamnar i Göteborg ,nä någon resa är inte inlagd Den trevliga damen fattade ett nytt beslut och jag fick själv ringa till beställningscentralen . 

 

Problem uppstod genast i samtalet för man ville boka en tid innan min assistent börjar på morgonen .Det går inte att skicka en bil till mig innan jag har fått hjälp med att få på mig kläderna vilket jag inte kan själv . 

 

Min snälla assistent gick med på att ändra sin arbetstid för att jag skulle kunna komma iväg .!!! 

Hennes schema ändrades med 1 timme tidigare på morgonen  

För mig blir detta moment 22 Varför skall ansökan vara inne 2 veckor innan för sjukresan om man ändå inte kan påverka sin egen situation styra tiden som man skall resa . 

'Att alltid vara helt beroende av andra människor tar på självkänslan. 

 

Jag ringde till Vänersborg regionens hus för att höra vad som gått fel och vart jag kunde vända mig för att göra en avvikelse anmälan .Istället gick man i försvar att det måste vara ett tekniskt fel och man hade minsann inte gjort något fel där hade man ingen som man kunde klaga hos eller lämna några synpunkter  .

 

Jag fick till sist tala med chefenden avdelningen  .Alltid något i denna saliga röra . 

Skrämmande samtidigt att tänka ifall jag inte drivit på för att få en bil att åka med eller min assistent inte ändrat sin arbetstid .Skulle jag överhuvudtaget kommit iväg ? 

Av judi - 17 mars 2017 21:05


Diktens namn: KÄRLEKEN OCH SANNINGEN
Författare: marjo syri

  

Kärleken är som sanningen

ibland så avslöjar den något som smärtar.

Kärleken lämnar spår i ditt liv ,vissa ger dig ärr som aldrig läker

kärleken är som en eld om den är sann så värmer den ditt innersta ,

rum .

Men om den är lika sann som sanningen så borde den inte smärta

och bränna ner ditt hus och bara lämna aska

så varför är det så att man sällan ser när sann kärlek uppstår

Men alltid kommer ihåg när sanningen upptäcks

så kom ihåg en gammal anekdot

att låta en groda kyssa dig är dumt

men att låta dig luras av en kyss är ännu dummare

vid pennan Marjo

  

Av judi - 17 mars 2017 20:34


Il Divo - Regresa a Mi (Unbreak My Heart)  

"Un-break My Heart"

Don't leave me in all this pain
Don't leave me out in the rain
Come back and bring back my smile
Come and take these tears away
I need your arms to hold me now
The nights are so unkind
Bring back those nights when I held you beside me

Un-break my heart
Say you'll love me again
Undo this hurt you caused
When you walked out the door
And walked out of my life
Un-cry these tears
I cried so many nights
Un-break my heart
My heart

Take back that sad word good-bye
Bring back the joy to my life
Don't leave me here with these tears
Come and kiss this pain away
I can't forget the day you left
Time is so unkind
And life is so cruel without you here beside me

Un-break my heart
Say you'll love me again
Undo this hurt you caused
When you walked out the door
And walked out of my life
Un-cry these tears
I cried so many nights
Un-break my heart
My heart

Don't leave me in all this pain
Don't leave me out in the rain
Bring back the nights when I held you beside me

Un-break my heart
Say you'll love me again
Undo this hurt you caused
When you walked out the door
And walked out of my life
Un-cry this tears
I cried so many, many nights
Un-break my

Un-break my heart oh baby
Come back and say you love me
Un-break my heart
Sweet darlin'
Without you I just can't go on
Can't go on....




Neil Diamond - I Am I Said


Av judi - 17 mars 2017 06:30

OPINION · ”Det är för oss obegripligt att denna lag – som ses som ett föredöme i stora delar av världen – nu ifrågasätts. Än mer förvånande är att regeringen sprider felaktigheter och medvetna missförstånd om den”, skriver Lars Ohly (V), Maria Lundqvist-Brömster (L) och Anne Marie Brodén (M).

 


1994 trädde lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade i kraft i Sverige efter beslut av en enig riksdag.


Före 1994 gömdes människor på institutioner och personer med omfattande funktionsnedsättningar dog i förtid. Idag kan även personer med mycket stora behov leva ett fritt liv i gemenskap med andra. 


Det är för oss obegripligt att denna lag – som ses som ett föredöme i stora delar av världen – nu ifrågasätts. Än mer förvånande är att regeringen sprider felaktigheter och medvetna missförstånd om den.

 

Hittat Här

http://www.svt.se/opinion/article12843652.svt?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20170316%3Aarticle12843652.svt%3Anyh

 

Av judi - 16 mars 2017 19:45

En nyligen genomförd granskning belyser vikten av populationsbaserade -register över amyotrofisk lateralskleros (ALS) i Europa, som i mer än 20 år har hjälpt forskare att förstå sjukdomens incidens, prevalens, karakterisering och genetik, liksom resultatet av kliniska prövningar .


Översynen, "Den föränderliga bild av amyotrofisk lateralskleros : lärdomar från de europeiska register," dök upp i Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry.


Populationsbaserade ALS register fånga alla fall i ett visst område, oberoende av ålder, hälsa eller socioekonomisk status. De ger också användbar information om sjukdomsfrekvens , förekomst, rumslig fördelning, skillnader i klinisk karakterisering, utfall och riskanalys.

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/news-posts/2017/03/15/als-population-based-registers-provide-comprehensive-disease-european-review/

Av judi - 15 mars 2017 20:51

Forskare har kartlagt de möjliga förändringar i form av ett nyckel protein i amyotrofisk lateralskleros (ALS) protein som blir muterad, en utveckling som skulle kunna leda till att förstå hur mutation bidra till sjukdomens progression.


Kunskapen kan också leda till nya läkemedel för att riktas mot mutationerna .
Proteinet, angiogenin, är närvarande i ryggmärgen och hjärnan. När den arbetar på rätt sätt, bidrar den till att skydda nervceller från celldöd.


Mutationer av proteinet finns ofta hos ALS-patienter med både sporadisk och ärftlig sjukdom, och vid Parkinsons sjukdom. Sporadisk, eller icke-ärftlig ALS, är formen påverkar de flesta människor med sjukdomen.

 

Hittat Här

 

 

https://alsnewstoday.com/news-posts/2017/03/10/Shapes-of-ALS-Mutated-Proteins-Give-Researchers-Clues-of-Disease-Processes/


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards