Direktlänk till inlägg 10 april 2017

SLÄKTHISTORIA 3

Av judi - 10 april 2017 19:52

Familjehistoria fortsättning 3 

Min Mormor blev ensam med 3 barn 2 pojkar och gravid med ett barn när hennes man åkte iväg. 

Jag har svårt att föreställa mig hur det var för henne . Hon klagade aldrig ,hon var snäll ,Visade större förståelse för ungdomlig dårskap som jag visade prov på i tonåren ,än min Mamma gjorde . 

Som jag tidigare har nämnt så letade Mormor efter sin lagvigda man som hon inte hittade i USA. Efter hand tog livets vardag över och hon slutade att leta. 

Min morfar gjorde entré det exakta året vet jag inte när så skedde .Han var änkeman med små barn och kom som dräng till Mormors hus . 

Min Mormor var tvungen att vara änkefru i 7 år innan hon kunde gifta om sig Vilket Hon gjorde  Gifte om sig .Mamma föddes  1935  och hennes bror  1939 .Tillsammans hade paret 7 barn . 

Glömd för världen kanske men inte av min Mormor ,var hennes första man .Säkert tänkte hon  ibland över sin första mans öde . Tiden läker alla sår säger man men en dag en solig sommar dag revs allt upp igen  

 

I början av 70-talet när vi var på semester i Finland så som många andra somrar. Kom det ett brev från pastors expeditionen adresserat till Mormor .Där det stod din man XXXXXXX   XXX har avlidit i staterna .Han levde alltså i ca 50 år efter det att kontakten brutits med Mormor !!

 

Att det kom ett brev till Mormor från USA via pastorsexp. var nog för att hennes första man stod registrerad i Finland och kanske han hade uppgett Mormor som nära anhörig gift -äkta maka . 

Min Mormor bröt ihop totalt hennes första reaktion som jag minns  "Vad jag har syndat levt i Bigami hela livet " Min mormor var väldigt religiös .Vad hon tänkte innerst vet jag inte minns bara hennes tårar. 

 

Jag var nog för ung för att förstå Mormors tårar över den man hon älskat och förlorat 2 ggr .Vad som hänt honom ,den första vet jag inte säkert men åter igen att han fick en psykisk knäpp och blev visst inlagd. Sant eller ej vet ingen  Mormor stod nog många gånger och skrek för sig själv .Jag undra vad han tänkte den första mannen ? 

 

Ångrade han sig när livet inte blev så bra -Vågade han inte kontakta eller kunde han inte ? 

Idag behöver man inte lämna någon i Limbo det finns så mycket bra Internet kopplingar Skype och Messenger och ja Youname it. 

 

Så för säkerhets skull i fall jag har lämnat någon utan förvarning .Förlåt .Förlåt Man vet aldrig när ett X dyker upp från "over there ".

 



"Hello"

Hello, it's me
I was wondering if after all these years you'd like to meet
To go over everything
They say that time's supposed to heal ya
But I ain't done much healing

Hello, can you hear me?
I'm in California dreaming about who we used to be
When we were younger and free
I've forgotten how it felt before the world fell at our feet

There's such a difference between us
And a million miles

Hello from the other side
I must have called a thousand times
To tell you I'm sorry for everything that I've done
But when I call you never seem to be home
Hello from the outside
At least I can say that I've tried
To tell you I'm sorry for breaking your heart
But it don't matter. It clearly doesn't tear you apart anymore

Hello, how are you?
It's so typical of me to talk about myself. I'm sorry
I hope that you're well
Did you ever make it out of that town where nothing ever happened?

And it's no secret that the both of us
Are running out of time

So hello from the other side (other side)
I must have called a thousand times (thousand times)
To tell you I'm sorry for everything that I've done
But when I call you never seem to be home
Hello from the outside (outside)
At least I can say that I've tried (I've tried)
To tell you I'm sorry for breaking your heart
But it don't matter. It clearly doesn't tear you apart anymore

[4x:]
(Highs, highs, highs, highs,
Lows, lows, lows, lows)
Anymore

Hello from the other side (other side)
I must have called a thousand times (thousand times)
To tell you I'm sorry for everything that I've done
But when I call you never seem to be home
Hello from the outside (outside)
At least I can say that I've tried (I've tried)
To tell you I'm sorry for breaking your heart
But it don't matter. It clearly doesn't tear you apart anymore



 
 
Ingen bild

ida

10 april 2017 22:57

Så intressant men också sorgligt. Vilka starka kvinnor du har haft i din släkt.

judi

10 april 2017 23:01

Ja dom var tvugna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards