Alla inlägg under juni 2017

Av judi - 7 juni 2017 06:30

Neuroförbundets fond

Slutsats Neuroförbundets fond

  • Lokalföreningarna kan, med stöd från Neuroförbundets fonder bjuda medlemmarna rehabiliteringsinsatser och träning på deras egna villkor.

Vård, behandling och rehabilitering ur ett patientperspektiv står i fokus för Neuroförbundets arbete.Neuroförbundets fond, NHR-fonden, är förbundets stiftelse för forsknings och utvecklingsarbete, rehabilitering och rekreation. Fondens kapital byggs upp av gåvor och testamenten från allmänheten. Givarna bidrar därmed till framtidens forskning och rehabilitering avseende neurologiska sjukdomar och skador.

 

Hittat Här

http://neuroforbundet.se/opinion/neurorapporten/neurorapporten-2015/neuroforbundets-fond/

Av judi - 5 juni 2017 06:30

Svårt läge för flyktingar med funktionsnedsättning

Den tillfälliga migrationslagstiftningen som började gälla för snart ett år sedan riskerar att drabba flyktingar med funktionsnedsättning särskilt hårt.

Det är en av slutsatserna i en ny statlig studie.

Reglerna för vem som kan få uppehållstillstånd i Sverige förändrades i juli förra året.

 

Till följd av den stora tillströmningen av människor under slutet av 2015 infördes tillfälliga regler som under tre år begränsar möjligheterna för asylsökande och deras anhöriga att få uppehållstillstånd i Sverige. I stället för permanenta uppehållstillstånd är grundregeln nu att den som beviljas asyl får ett tillfälligt uppehållstillstånd.

 

Många myndigheter saknar dessutom ett funktionshinderperpektiv när man genomför insatser mot asylsökande och nyanlända.

I rapporten pekar MFD också på att den nya tillfälliga migrationslagstiftningen riskerar att få särskilda konsekvenser för nyanlända med funktionsnedsättning. Skärpta krav på försörjning och begränsningar i familjeåterföreningen lyfts fram som särskilt problematiska för gruppen.

Hittat Här

http://funktionshinderpolitik.se/svart-lage-for-flyktingar-med-funktionsnedsattning/

 

Av judi - 2 juni 2017 06:30

Du föddes av ljuset.
Som famnade jorden.
När solen steg ur havet.
Den allra första gång.

Som vinden den morgon.
Du fångade dagen.
Och du fick allt att vakna.
När natten varit lång.

Du kallas för livet.
Du ger och du tar.
Så länge som du finns.
Lever hoppet alltid kvar.
Du smeker oss ibland.
Men du slår med samma hand.
Och vägen som vi vandrar.
Genom livet med varann.

Du visar oss vägar.
Som bär genom livet.
Men ger oss inga löften.
Som vi kan lita på.

Vi söker en mening.
I allt de som händer.
De prövningar du ger oss.
E svåra att förstå.

Du kallas för livet.
Du ger och du tar.
Så länge som du finns.
Lever hoppet alltid kvar.
Du smeker oss ibland.
Men du slår med samma hand.
Och vägen som vi vandrar.
Genom livet med varann.

Du kallas för livet.
Du ger och du tar.
Så länge som du finns.
Lever hoppet alltid kvar.
Du smeker oss ibland.
Men du slår med samma hand.
Och vägen som vi vandrar.
Genom livet med varann.

Du föddes av ljuset.
Som famnade jorden.
När solen steg ur havet.
Den allra första gång.

Av judi - 1 juni 2017 18:28


"Summertime"

Summertime, and the livin' is easy
Fish are jumpin' and the cotton is high
Oh, your daddy's rich and your ma is good-lookin'
So hush little baby, Don't you cry

One of these mornings you're gonna rise up singing
And you'll spread your wings and you'll take to the sky
But 'til that morning, there ain't nothin' can harm you
With Daddy and Mammy standin' by

Summertime, and the livin' is easy
Fish are jumpin' and the cotton is high
Oh, your daddy's rich and your ma is good-lookin'
So hush little baby, Don't you cry

One of these mornings you're gonna rise up singing
And you'll spread your wings and you'll take to the sky
But 'til that morning, there ain't nothin can harm you
With Daddy and Mammy standin' by
Av judi - 1 juni 2017 13:59

Sommarn är här och då skall allt vara bra eller hur ? Lättare på något sätt . 

Är mitt liv bra ? Ja skulle någon säga Nej skulle någon annan säga  

Jag har tak över huvudet hjälp med det mesta så att jag får mat i mig dagligen  

Är det ett värdigt liv ? Ja säger dom som inte har det jag har . 

 

Nej säger andra som lägger en ytterligare dimension på livet Att få vara spontan att  välja och resa när man vill vart man vill ,kan jag det ? Nej det kan jag inte jag kan inte ta mig från punkt A till punkt B ifall en enda person bestämmer att jag inte får färdtjänst , 

Om du skall resa till Grekland till exempel och det inte finns några charter resor kvar hos Ving resor så går du till ett annat bolag . 

 

Hur gör jag som sitter i Elektriska rullstolen om Färdtjänst handläggaren säger Nej ? Du får inga fler resor till flygplatsen  

Eller som jag  fick ett beslut en gång med en Sedan bil .Vi fick inte plats med bagaget i bilen  En enda person har en väldig stort inflytande på mitt liv .Hennes beslut (kvinnlig tjänsteman ) styrs av kommunens ekonomi ,inte av min privata ekonomi . 

 

Alltså mina resor mina spontana försök i mitt liv ,eftersom jag är beroende av en handläggare styrs av andra människors beslut  

 

Jag står i en beroende ställning till den myndigheten och det ger mig inga alternativ Ifall det skulle bli ett Nej där så har jag inga alternativa handläggare jag kan vända mig till . 

Jag är rädd att det kan bli så vet ej vad besluten blir från den ena gången till den andra Hittills har jag haft tur Jag har aldrig fått ett Nej

 

Jag vet däremot inte ifall besluten hinner att tas i tid och ifall jag har sökt i tid numera är det 3 veckor innan avresa man skall ansöka Som sagt var spontant … 

 

Är jag bitter ?? Jag gillar inte att stå i en  beroende ställning till någon !  

Jag mår dåligt bara av att tänka att jag skall behöva ringa till den där Kärringen som skällde ut mig en gång när jag ansökte färdtjänst, Sa att jag kostar mycket för skattebetalarna här i Kommunen  

 

Jag vill bara ha tillbaka min friska kropp och rätten att kunna styra över mitt liv på mitt sätt .Det saknar jag  

 

Mitt friska liv var är du  ?

Friheten ,var är du ?

Jag har tanken  

Jag har känslan  

Jag saknar kroppen inte knoppen ! 

 

Av judi - 1 juni 2017 12:15

 




LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards