Alla inlägg under juli 2017

Av judi - 14 juli 2017 22:02

Inflammation i ryggraden kan förklara varför Motor Neuroner dör i ALS,föreslår forskare 

Inflammation i ryggmärgen, åtminstone delvis påverkad av en molekyl som kallas PGE2, som sannolikt bidrar till sjukdomsprocesserna för amyotrofisk lateralskleros (ALS), föreslår forskare från Nihon University i Japan.


Deras studie, publicerad i tidskriften Neurochemistry International, föreslår att molekylen signalerar genom en av dess fyra receptorer för att driva på sjukdomen, vilket ökar i motor neuroner i djurstudier i tidig stadie av ALS.


Denna inflammation, enligt  argumenten, kan förvärra neuronskador i ALS och förklara varför motor neuroner är mer känsliga för sjukdomen än andra nervceller


Motor neuroner är mer känsliga för sjukdomen än andra nervceller.
För att nå denna slutsats, använde studien, "Pathophysiological role of prostaglandin E2-induced up-regulation of EP2 receptor in motor neuron-like NSC-34 cells and lumbar motor neurons in ALS model mice," used both a mouse model of ALS and Lab-odlade celler för att studera faktorn.

 

Med hjälp av laboratorietillväxta motorneuronliknande celler visade gruppen vidare att PGE2-signalering utlöste celldöd och ökade produktionen av EP2-receptorn, vilket gör cellerna ännu mer mottagliga för celldöd genom signalering av PGE2.

 
 

 

 

 

Av judi - 14 juli 2017 21:23

If you have the time to share the road with me
If you can imagine we could both be free,
What I long to do is give my heart to you
So that you can always hold it close to you
Holding you, holding you
It's in you,
The river flows in you
Slowly now, slowly now
It's in you,
The river flows in you

If you have the time to share the road with me
If you can imagine we could both be free,
Holding you, holding you
It's in you,
The river flows in you
Slowly now, slowly now
It's in you the river flows in you

If you have the time to share the road with me
If you can imagine we could both be free,
What I long to do is give my heart to you
So that you can always hold it close to you

Songwriters
Yiruma,

Published by
Lyrics © EMI Music Publishing, Sony/ATV Music Publishing LLC

Song Discussions is protected by U.S Patent 9401941. Other patents pending.



Read more: Jasper Forks - River Flows In You Lyrics | MetroLyrics

 

 

 

Av judi - 13 juli 2017 22:13

som katten 

med nio liv  

Spinnandes

mitt sjätte år 

mitt i livet 

med ALS 

lurarandes

döden   

I sommarnatten 

 Ber jag till Gud 

Ta min ångest  

Inte mitt liv  

i sommarnatten

vid pennan Marjo

 


Vikingarna.Livet går ej i repris

Ref
Lev varje dag som det snart vore slut
Gör allting sånt som du drömt om förut
Lev och var lycklig, strö ros inte ris
Livet går ej i repris

Jag har en dröm som jag vill ska bli sann
Tänker på dig, hur jag dig fann
Idag ska jag säga – Jag älskar dig så
Vill du så kan du mig få

Ref

Har du en ovän, säg bara förlåt
Enkla små ord, inte så svårt
Gör någon lycklig idag om du kan
Njut av livet med varann

Ref

Av judi - 13 juli 2017 06:30

Mitsubishi Tanabe Pharma America (MT Pharma America) har registrerat mer än 700 vårdplatser i sitt nyligen skapade National Infusion Center Directory för att hjälpa läkare att identifiera lokala infusionscentrum för amyotrofiska laterala skleros (ALS) patienter som ordineras Radicava (edaravon).
Radicava är en intravenös (IV) infusionsbehandling som godkändes i maj av U.S Food and Drug Administration (FDA) för behandling av ALS. Läkemedlet ska vara tillgängligt för amerikanska patienter i augusti.

 

När Radicava är tillgängligt, administreras det via IV, vilket patienter kan få på ett polikliniskt centrum, hemma eller på vårdcentralens mottagning , beroende på patientens hälsoplan.


Patienter uppmanas att planera ett avtal med sin vårdgivare innan Radicava är tillgängligt för att avgöra om de är berättigade till behandlingen och att identifiera lämplig infusionsplats, baserat på deras behov.

 

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2017/07/06/700-sites-enrolled-in-infusion-center-directory-for-als-patients-prescribed-radicava/,

Av judi - 12 juli 2017 17:59

Idag är en tråkig dag. 

Jag sitter nästan orörlig, sträckte ryggen när jag tränade och kan nästan inte röra mig "ryggskott" 

kallas det också för. 

Har man som jag sedan tidigare en funktionsnedsättning så blir det värre med ett ryggont. 

Det blir svårt med att kompensera med andra muskler,som fungerar dåligt. 

 

Lagt kort ligger och det är väl det som jag känner sitter där jag sitter. Kan inte röra mig. 

Denna veckan går dansbands veckan på Lane Loge jag hade tänkt mig en nostalgitripp dit. 

Det får dessvärre vara. 

Retsamt vet nu inte heller hur mycket av träning jag tappar, med mitt stilla sittande. 

 

laddar ner lite danz musik för kvällen håll till godo.

 

 

 

 

Av judi - 12 juli 2017 06:30

Du som sitter i rullstol och skall besöka någon som bor i ett hus utan hiss.

Det som krävs är att man har manuell rullstol och inte väger mer än 90kg.

 

Dessa trappklättrare finns i vissa färdtjänstbilar , alla bilar är inte utrustade med trappklättrare .Man måste uppge detta när man beställer färdtjänst att man har behov av en trappklättrare ,Det finns dock en begränsning den klarar inte svängda trappor .Här kan du se hur det fungerar.



Av judi - 11 juli 2017 06:30

Låga D-vitaminnivåer utgör en förbisedd och allvarlig riskfaktor för en lång rad kroniska sjukdomar, skriver Bejerot och Humble.

 

De skriver: "Att D-vitamin är nödvändigt för ett välfungerande immunförsvar och att D-vitaminbrist ger upphov till värk, muskelsvaghet och kognitiva nedsättningar är väl känt. Möjligen är det mindre känt att D-vitaminbrist också är överrepresenterat vid ms, Alzheimerdemens, Parkinsons sjukdom, barndiabetes, tjocktarmscancer, schizofreni, fetma, autism, utvecklingsstörning och depression".

 

Och vidare påpekar de att D-vitaminbrist under graviditeten kan bidra till en autismutveckling hos barnet eftersom D-vitamin krävs för en normal hjärnutveckling.

De lyfte fram undersökningar där man upptäckt att D-vitaminnivåerna hos barn följde deras etniska ursprung - de lägsta nivåerna uppmättes hos personer med rötter i Afrika och Mellanöstern.

 

Hittat  Här

  https://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/19/forskare-ryter-till-om-d-vitamin

 

 

 

 


Av judi - 10 juli 2017 06:30

Prisade sexsamtalet ”Ligga eller inte ligga – det är en fråga om assistans”

  • Datum: 17-07-08, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / Reflex NeuroMedia

"Ligga eller inte ligga – det är en fråga om assistans" var den prisade Almedalsrubriken för ett viktigt seminarieämne, för alla som är inblandade i personlig assistans. DHR var arrangör och federationen Lika Unikas ordförande Maria Johansson var på plats. Poddradioreportage!

 

http://neuroforbundet.se/PageFiles/70163/Sexliv%20med%20personlig%20assistans%20-%20hett%20Almedalsseminarium%20som%20vann%20rubrikpris.mp3


Jane Birkin et Serge Gainsbourg - Je T'aime,...Moi Non Plus              

 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards