Alla inlägg under augusti 2017

Av judi - 13 augusti 2017 21:04

Ny forskning l­yfter frågan om själen är odödlig

 

       

 
Livsstil

Att vid dödsögonblicket färdas genom en tunnel mot ett ljus är ett fenomen som många hört talas om.Psykologen, läkaren och författaren Raymond Moodys bok ”Livet efter Livet”från 1975 berättar om många människor som delar upplevelsen.

 

Sedan dess har ytterligare många böcker skrivits i ämnet. Bland annat Don Pipers ”90 minuter i himlen”, Mary C. Neals ”Himlen tur och retur”, Todd Burpos och Lynn Vincents ”Himlen finns på riktigt” om en pojkes detaljerade berättelse om sitt besök i himlen.

 

Hittat Här

http://www.dagen.se/livsstil/ny-forskning-l-yfter-fragan-om-sjalen-ar-ododlig-1.361027

 

Av judi - 13 augusti 2017 00:00

Nana Mouskouri - Only Love (Lyrics)  

Only love can make a memory
Only love can make a moment last.
You were there
And all the world was young
And all its songs unsung,
And I remember you then,
When love was all,
All you were living for,
And how you gave that love to me

Only then I felt my heart was free,
I was part of you and you were all of me.
Warm were the days and the nights of those years,
Painted in colors to outshine the sun.
All of the words and the dreams and the tears
Live in my remembrance.

Only love can make a memory,
Only love can make that moment last,
Life was new
There was a rage to live,
Each day a page to live,
And I remember you then,
When love was all,
All you were living for,
And how you gave that love to me.

Only then I knew my heart was free,
I was part of you and you were all of me.









 





Av judi - 8 augusti 2017 17:36

När Dagmar Munn diagnostiserades med ALS 2010,Använde hon sig av sina yrkeskunskaper vilket i  nästan 30 års tid hjälpt andra att nå och uppnå sina hälsomål. Hon följer inte bara sin egen hälso- och fitnessråd utan inspirerar och lär andra att göra detsamma genom hennes ALS och Wellness Blog. Dagmar tycker om att hitta humor i livets situationer och tillbringar sin fritid med kreativa projekt inom fiberkonst.

ATT upptäcka hur man förflyttar sig igen
Efter att ha tillbringat det mesta av sitt liv med gymnastik och dans, att kunna förflytta sig med balans och symmetri  . Det innebar att hennes kropps vänstra och högra sida var starka och flexibla tillsammans så att  kunna balansera på ett ben var lika lätt som med två.

Så frestande som det kunde vara att bara ge upp vid den tiden ,så gjorde hon inte det.
Istället tänkte hon tillbaka på sina tidiga dagar i dans, och hur nya och komplicerade stegmönster fick henne alltid att känna sig ,som om hon hade två vänster fötter.

Men med tillräcklig övning och tid fann hon framgång. Hemligheten var att bryta ner steg mönstret i mindre bitar, träna i slow motion och relatera allt tillbaka till fundament. Grundläggande som steg till-steg, rockrock.


Hon visste det inte då, men detta slog in hennes  hjärna till neuroplasticitet. Enkelt uttryckt är neuroplasticitet vår hjärnas förmåga att växa, lära och förändra - oavsett ålder.

 

Hon visste att med ALS skulle hennes  tidigare sätt att uppnå graciösa rörelse aldrig komma att återvända. Men hon hoppadas att kunna använda neuroplasticitet för att lära hennes hjärna att arbeta med den kropp som hon har nu - för att hitta en ny känsla av att förflytta sig bra, medan hennes nya balans blir med hjälp av en rullator.

 

Hittat Här

  https://alsnewstoday.com/2017/08/08/als-and-steps-to-discovering-how-to-move-again/

Av judi - 6 augusti 2017 11:16

Att plocka körsbär i grannens trädgård 

är som att stjäla kyssar av sin brors

fru 

Det ger livet en smak av sötma  

fyller magen med

välbehag 

 dock i samvetet tanken mal 

sönder druvorna  

till bitter eftersmak 

Att tro  detta är livets

vatten 

är ett liv utan samvetskval  

Om du med dig själv kommer

till rätta  

i detta hjärtats val 

glöm då inte  denna sanning 

Att två är ett par där den

tredje  

ensam blir kvar   

Om avståndet dig ej avskräcker 

räkna då inte åren utan dagarna  

tills du din kärlek i famnen

har  

Se varje kyss innan dess som

ett  

tillfälle av sorglöst välbehag  

för  att dämpa passionens

eld 

måste man branden

släcka   

Så att den dig inte bränner 

och du i askan står kvar 

För den som sitt hjärta

känner  

Blir mötet med själsfränden 

Kärlek vid första

ögonkastet 

där solens strålar möter månens glans 

I morgon stjärnans ljus 

står körsbärsträdet kvar oplockat 

ännu

Vid Pennan Marjo

 



 

 

 Ann-Christine Bärnsten - Ska vi plocka körsbär i min trädgård?

 Ska vi plocka körsbär i min trädgård
Du och jag, wow wow wow
Plocka allt du törs där i min trädgård
Ta vad du vill ha
Vi kan plocka alla träden kala
Ge och ta, wow wow wow
Men för varje bär får du betala
Det som jag vill ha

Där är gräset skönt och grönt och rart
Och doftar sommardrömmar
Där så kan vi ha det underbart
Bara du och jag

Ska vi plocka körsbär i min trädgård
Jag åt dig och du åt mig
Inget syns och hörs där i min trädgård
Kan jag lova dig

I min trädgård blommar paradiset
Varje dag wow wow wow
Vad som sen för dig kan vara priset
Det bestämmer jag

 

Vi kan klättra allra högst i trät
Och skuffa undan stegen
Sitta där med varsin korg i knät
Bara du och jag

Ska vi plocka körsbär i min trädgård
Som jag sa, wow wow wow
Du kan bli den förste i min trädgård
Om du säger ja
Sen när himlens alla sköna stjärnor
Fått igång, kvällens sång
Kan vi sjunga med och knäppa kärnor
Hela natten lång

Höga häckar växer för vår skull
Och skymmer kärsbärsträdet
Där så kan du plocka famnen full
Jag ska hjälpa dig

Ska vi plocka körsbär i min trädgård
Du och jag, wow wow wow
Plocka allt du törs där i min trädgård
Ta vad du vill ha
Ta vad du vill ha



Av judi - 6 augusti 2017 00:00

fullmånen 2017 Måndag 7 Augusti kl 20.32 till 03.47

 

  

 

Av judi - 2 augusti 2017 22:16

Muskelkramper kan ha en allvarlig inverkan på funktioner och förmåga och livskvalitet för patienter med motor neuronsjukdomar som ALS", säger Björn Oskarsson, MD, försöksutredaren vid Mayo Clinic i Jacksonville, i ett pressmeddelande.

 

"Neurologer konfronteras ofta med en situation där patienten upplever symtom, och nuvarande behandlingar är antingen ineffektiva eller har potentiellt begränsande biverkningar.

Flex Pharma FLX-787 kan ge ett bättre tillvägagångssätt för detta utmanande problem. "

 

FLX-787 verkar genom aktivering av två proteiner, TRPAl- och TRPVl-jonkanalerna.

Tidigare studier har visat sin förmåga att stoppa muskelkramper inducerad av elektrisk stimulering hos människor.

 

Medicinen reducerade också krampfrekvens och smärta hos individer med nattliga kramper.
Förra månaden fick FLX-787 (snabb spårstatus) Fast Track status  av U.S Food and Drug Administration (FDA) som behandling av svåra muskelkramper hos ALS-patienter

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2017/08/02/flx-787-investigated-treatment-cramps-als-patients/


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards