Alla inlägg under oktober 2017

Av judi - 24 oktober 2017 22:17

Förekomsten av diabetes är förknippad med en 70 procent mindre risk att utveckla amyotrofisk lateralskleros (ALS), visar nya studier .

Studien med titeln "Pre-morbid diabetes roll vid utveckling av amyotrofisk lateral skleros", publicerades i European Journal of Neurology.

ALS patienter tenderar att uppvisa en förändrad glukosmetabolism; deras celler är mycket hypermetaboliska (ökad metabolism) och uppvisar hög energiförbrukning.

Flera studier har undersökt och upptäckt kopplingar mellan diabetes och ALS, men resultaten är kontroversiella och varierande.
 
Vissa studier har funnit en ökning av förekomsten av diabetes hos ALS-patienter. Emellertid har flera andra studier funnit att diabetes har en skyddande effekt på utvecklingen av ALS.

Inga studier har dock tittat på förhållandet mellan fenotypen av ALS-inverkan (bulbar eller ryggrad) och utvecklingen eller närvaron av diabetes.
 
För det första kan de höga glukosnivåerna som finns hos diabetespatienter hjälpa ALS-patienter att kompensera för deras hypermetabolism i cellerna, vilket kan minska den skada som vanliga ALS-patienter skulle uppleva för sitt motorneuronsystem på grund av det hypermetaboliska tillståndet.

För det andra kan detta uppstå på grund av höga koncentrationer av progranulin, vilket är en molekyl som ökar hos diabetespatienter och har visats i djurstudier för att återställa skador på neuroner.

"Vår studie på ett stort urbant område avslöjade en stark skyddande koppling mellan pre-morbid diabetes och ALS-utveckling, som endast gäller typ 2-diabetes och inte påverkas av ålder eller kön", avslutar forskningsteamet. "Inga relevanta skillnader hittades som fanns  i lagrade analyser av bulbar och spinal ALS start."
 

 
 

Av judi - 22 oktober 2017 22:16

Av judi - 22 oktober 2017 22:04

Den som gör det goda kommer från Gud. Den som gör det onda har inte sett Gud.

Av judi - 20 oktober 2017 15:31

aterad IgårPublicerad 2017-10-18

Nätkampanjen #metoo syns överallt på sociala medier. Facebook uppger för DN att minst 6,5 miljoner användare engagerat sig. Hittills har 11 500 inlägg på Twitter i Sverige delats, enligt siffror som Meltwater tagit fram.

DN:s utrikeskorrespondenter skriver även hur #metoo engagerar runt om i världen.

 

https://www.dn.se/kultur-noje/sa-stor-ar-natkampanjen-metoo-uppenbart-att-kvinnor-varlden-over-fatt-nog/

  

När jag förr gick ut och dansade brukade jag gå ut själv ibland .En av gångerna hade jag arbetat sen kväll på sjukvårds rådgivningen .

Min vana trogen gick jag till baren och beställde en kopp kaffe och ett glas vatten och satte mig på en barstol och lutade mig tillbaka mot väggen och började titta mig  runt i lokalen och ser i ögonvrån att en man stirrar väldigt argt åt mitt håll.

 

Han står och pratar med en kvinna som försöker blidka honom han ser mycket upprörd ut.Till sist går han resolut åt mitt håll,stannar rakt framför mig och börjar skrika och skälla ut mig .

Har du kommit hit för att få dig något för natten ? ??

 

Vad hände där i hans huvud ,jag kände inte honom jag störde ingen ,men uppenbarligen hade jag tagit för mycket plats enligt honom .

Var jag på männens plan halva ?

 

Jag tänker inte analysera mera eller spekulera mer vad som gick runt i den mannens huvud .

Personligen har jag en åsikt om männens sätt att agera eller skulle jag säga hur män är uppfostrade.

 

Att män i de flesta kulturer tillåts att bejaka sin sexulaitet och där har man inte tydligen fått lära sig var gränsen går för god uppfostran.

Medan vi kvinnor i de flesta kulturer har fått lära oss att inte visa vår sexualitet....

 

skulle vi någon gång visa för mycket så har de flesta män svårt att hantera detta och dömmer eller drar för snabba slutsatser om kvinnor som visar sin sexualitet ,vilket inte betyder att det är fritt fram för sex. 

 Mina funderingar Marjo

Av judi - 19 oktober 2017 19:50

Livet är roligt nästan jämt .Trots min ALS så lever jag ett väldigt rikt liv .

Det som blir en guldkant i vardagen är när man dejtar ,det blir vuxen samvaro på ett annat sätt .

Något som i ett äktenskap var vardags mat ,den fysiska kontakten ,sex dagligdags 

 

Måste säga att jag saknar detta,men man kan ju inte vara gift bara för den sakens skull ,i ett äktenskap måste det finnas något mer . 

 

Det är ju inte lika enkelt att göra alla trixen längre ,kroppen hänger liksom inte med .vissa sex ställningar är helt uteslutna idag

 

Ibland har jag tänkt att det är som att vara tonåring på nytt .Lär känna din kropp Hur funkar det idag denna gången med sexet ? Lusten är det inget fel på

 

När jag dejtar en man kan allt gå i stå bara för att jag har en assistent som inte har vett att dra sig undan i vissa situationer,

Deras arbetsplats mitt hem .

Att överhuvudtaget behöva ha hjälp av en annan människa eller att behöva säga att nu får du gå ut en stund ,pinsamt värre en riktig romatik förstörare .

 

Då får man hoppas att det inte är snöstorm ute ...Det där med assistansen arbetsnmiljö !

 

---Mina Funderingar ---

 

23 okt2017

Vilken betydelse har en funktionsnedsättning för sexualiteten? De normer som omgärdar sexualiteten blir ibland till hinder när de kolliderar med en funktionsnedsatt kropp eller stukad självkänsla. Kom och inspireras till att göra sexualiteten till din egen utifrån lust snarare än hopplösa sterotyper.

Föreläsare är Stefan Balogh, leg arbetsterapeut och sexolog och Patrik Forslin, socionom och leg. psykoterapeut på BOSSE - Råd. Stöd och Kunskapscenter pratar om vad sexualitet är och kan vara och om sexualitetens psykologiska dimensioner

 

Hittat Här

http://neuroforbundet.se/lokalforeningar/stockholm/stockholm/kalender/neuroforbundet-stockholm-och-personskadeforbundet-rtp-s-arrangerar-en-forelasning-med-fokus-pa-sexualitet-och-funktionsnedsattning-den-kata-sjalen-och-kroppen-/


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BERG OCH MELTZER

 

Av judi - 18 oktober 2017 19:05

"Stairway To Heaven"

There's a lady who's sure all that glitters is gold
And she's buying a stairway to heaven.
When she gets there she knows, if the stores are all closed
With a word she can get what she came for.
Ooh, ooh, and she's buying a stairway to heaven.

There's a sign on the wall but she wants to be sure
'Cause you know sometimes words have two meanings.
In a tree by the brook, there's a songbird who sings,
Sometimes all of our thoughts are misgiven.

Ooh, it makes me wonder,
Ooh, it makes me wonder.

There's a feeling I get when I look to the west,
And my spirit is crying for leaving.
In my thoughts I have seen rings of smoke through the trees,
And the voices of those who stand looking.

Ooh, it makes me wonder,
Ooh, it really makes me wonder.

And it's whispered that soon, if we all call the tune,
Then the piper will lead us to reason.
And a new day will dawn for those who stand long,
And the forests will echo with laughter.

If there's a bustle in your hedgerow, don't be alarmed now,
It's just a spring clean for the May queen.
Yes, there are two paths you can go by, but in the long run
There's still time to change the road you're on.
And it makes me wonder.

Your head is humming and it won't go, in case you don't know,
The piper's calling you to join him,
Dear lady, can you hear the wind blow, and did you know
Your stairway lies on the whispering wind?

And as we wind on down the road
Our shadows taller than our soul.
There walks a lady we all know
Who shines white light and wants to show
How everything still turns to gold.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last.
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll.

And she's buying a stairway to heaven.
 
 
Är detta rätta vägen
hör du vinden viskar mitt namn 
hittar du spåren i sanden 
eller har vågorna spolat bort mitt namn 
känner du 
förminner du 
mins du mig ännu 
mins du orden
jag följer dig dit du går
vid pennan Marjo
 
Av judi - 18 oktober 2017 18:14

When I find myself in times of trouble
Mother Mary comes to me
Speaking words of wisdom, let it be
And in my hour of darkness
She is standing right in front of me
Speaking words of wisdom, let it be

Let it be, let it be
Let it be, let it be
Whisper words of wisdom, let it be

And when the broken-hearted people
Living in the world agree
There will be an answer, let it be
For though they may be parted
There is still a chance that they will see
There will be an answer, let it be

Let it be, let it be
Let it be, yeah, let it be
Oh, there will be an answer, let it be
Let it be, let it be
Let it be, yeah, let it be
Whisper words of wisdom, let it be

 



Read more: Beatles - Let It Be Lyrics | MetroLyrics

 

Av judi - 18 oktober 2017 17:42

Assistans är fantastiskt när det fungerar .Den självständighet och stöd man får som brukare är svår att värdera i pengar eller utrycka i ord.

Ett företag har sitt uppdrag färdigt via F-kassan ,kan man inte utföra uppdraget har företaget rätt att säga upp avtalet men att skicka brev till människor i livets slutskede att de skall ordna sin hjällp själv är kränkande .

Jag tycker att Humana har totallt missuppfattat sina befogenheter här talar man inte om en övergång till sjukvård utan att hon skall hitta sin personal vikarierna själv .Det dåliga förklaringen som humana gör ger inga pluspoäng .Utan det låter mer som en dålig ursäkt .Att man inte kan förklara vad som gick snett .

 

#BotaALS.NU#

  

ALS-sjuka Britt-Marie måste hitta vikarier själv

Svårt ALS-sjuka Britt-Marie Björnfot kan varken röra sig eller prata och är beroende av personliga assistenter. För två veckor sedan fick hon ett brev från assistansbolaget där de skriver att hon själv måste hitta vikarier som kan hjälpa henne till toaletten.

 

Hittat Här

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/als-sjuka-britt-marie-maste-hitta-vikarier-sjalv

 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards