Alla inlägg under november 2017

Av judi - 6 november 2017 23:22

Regeringen kommer att ändra lagen för att stoppa försämringen av assistansen till personer med funktionshinder.

Detta sedan försäkringskassan varnat för att en ny dom kan leda till att flera tusen förlorar en del av sin assistensersättning.


Domen innebär nämligen att tid för att förbereda en insats, och väntetiderna mellan två insatser, inte längre räknas in i behoven som ger rätt till ersättning.

Försäkringskassan varnade förra veckan om att uppemot 6 000 personer kan få minskad ersättning med den nya domen. En dom som myndigheten måste rätta sig efter


Åsa Regnér kommer att presentera sitt förslag i december och hoppas att få lagändringen på plats till våren. Under tiden kommer den hårdare praxisen från Försäkringskassan sedan domen i juni att fortsätta.

– Regeringen kan varken lägga sig i domar, rättsprocesser eller myndighetsutövning

 #Assistans

Hittat Här

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6814996

Av judi - 6 november 2017 06:30

Rätten till ett värdigt liv med assistans 

 

Jenny Strömstedt skriver i Expressen som krönikör ,om rätten till assistans om att andas inte räknas som ett grundläggande behov . Gå in på länken nedan och läs 

 

https://www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/att-andas-raknas-inte-som-ett-grundlaggande-behov/

Av judi - 5 november 2017 17:55

Med rötter i 700-talet är alla helgons dag ett exempel på en högtid som fått ökad betydelse i Sverige under 1900-talet. Dagen firas mellan 31/10 och 6/11. Och i modern form har den inspirerats av katolsk tradition. Under efterkrigstiden spred sig seden att tända ljus på gravarna.

Bilden: Foto: Peter Segemark, ©Nordiska museet.

Alla helgons dag och alla själars dag

Alla helgons dag firas den lördag som infaller mellan den 31 oktober och den 6 november. Då brinner ljusen på kyrkogårdarna till våra anhörigas minne. Temat i högtiden får sägas vara universellt: döden och att minnas de döda. Vi denna tid på året har det funnits många ritualer med dessa teman, samtidigt som tidpunkten markerar sommarhalvårets slut och vinterns början.

 

Läs mer Här

https://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/alla-helgons-dag

 

Av judi - 5 november 2017 16:55

  

Klockornas klang försvann   

när jag till hades rike mig begav  

vid porten  

fan själv stod och frågade 

tror du, att du gjort allt fel  

att du inte i himlen får plats   

hit har du inte giltigt pass  

det du tror  

är inte synd  

det är att vara människa   

du får resa vidare   

ljuset bländade vid pärleporten  

sankte Per Sa 

din tid är inte inne  

till jorden 

du måste fara tillbaka  

kroppen min  

som tvångströja jag bär  

tills gud mig till sitt rike tar 

vid pennan Marjo

   

Av judi - 3 november 2017 14:43

Många är förkylda  

Även jag och när man hör att någon är förkyld så tänker många att ja då får är det och krypa ner under täcket och dricka något varmt först. Att bara ta det lugnt. 

 

För mig blir en förkylning en skräckhistoria, denna gången var inget undantag. Under hostattackerna kändes det som att jag skulle kvävas. Eftersom det utlöste en kramp i andningsmuskulaturen, det sega slemmet åkte varken upp eller ner utan det var tvunget att dras handgripligen ur med hjälp av servetter  

 

Jag har ju sedan tidigare svårt att andas och lever med hjälp av en ventilator nattetid. Den andas åt mig helt enkelt på grund av att mina muskler är försvagade. 

 

Att ha en näsa som rinner och med hosta mitt upp i allting, och en mask för ansiktet som trycker in luft och drar ut koldioxid, för att jag inte skall hamna i koma. Ja tänk själv det blir ganska trångt och klaustrofobiskt känsla. 

 

Jag har suttit upp och sovit, för att ligga ner har varit för svårt. fick nackspärr på köpet.

Min ena dotter har legat nere på soffan för att lyssna efter ifall jag andas. Vilket jag gör fortfarande, tack gode Gud. Mina döttrar som idag läser på Universitet i Göteborg och pendlar dagligen, lever nattetid med ovissheten ifall jag kan andas eller inte 

Jag kontaktade ALS-teamet som har en röstbrevlåda, dom ringde upp dagen efter. Det betraktas inte som akut ärende när man ringer dit . Jag blev omedelbart hänvisad till sjukvården för mina andningsbesvär. Jag åkte till vårdcentralen. 

Jag fick andas i en Pari-boy, med luftrörsvidgande medicin. Ventoline tror jag, biverkan är att man blir skakig, vilket jag blev och fick hjärtklappning. 

 

Resultatet av denna förkylningen blev att jag kommer att få 2 nya apparater för min andning Den ena och kanske den viktigaste är en hostmaskin-som skall hjälpa mig med att hosta upp slem. 

Samt en Pari-boy som skall finnas till hands när jag är tät i luftrören. Med inhalation av Acetylsystein och ventoline för att vidga luftrören. 

Därmed kommer jag att ha jag 3 st olika maskiner för min andning. För att kunna leva så normalt som möjligt.  

 

 

  

 

 

Av judi - 2 november 2017 01:59

IL DIVO - Por Una Cabeza

 



By only a head

By only a head of
a pureblood race colt
that just on the finish
had slowed down to shamble;
and upon riding back
it seems to be saying
forget not this brother,
you know that you shouldn't gamble
 
By only a head I
was love struck at first sight
with that one coquettish
and cheerful dame
who by pledging with a smile
a love that she's lying about
she burns all my love
in a blazing flame
 
[Chorus:]
By only a head were
all of the follies;
her lips when she's kissing
the sadness are dismissing
the sourness make jolly
By only a head that
if she forgets me
won't matter if I lose
my life that hurts me;
what is there to live?
 
Lots of disappointments,
by only a head all
thousand times I swore that
I won't fall for this
but each time a passing
look off my feet sweeps me
her burning lips,once more,
I want to just kiss
 
I'm done with the race tracks,
I'm quiting all gambling
a dead heat I don't want
to ever watch again
but if a young filly
looks sure bet on Sunday
I'll gamble all I have,
what can I do then!
 



Carlos Gardel - Por una cabeza lyrics + English translation

Av judi - 1 november 2017 21:53

steg för att göra dina relationer starkare än ALS

ALS

30 oktober 2017 av Rachel Doboga i kolumner, The Mighty Mind - en kolonn av Rachel Doboga.

1. Utbilda dina nära och kära

 

Att se till att de förstår vad som händer med dig betyder att de kommer att känna sig mindre rädda och överväldigade. Dessa känslor tenderar att skapa avstånd i relationer.

Jag gillar att dela den här två minuters videoen med vänner. Det förklarar hur ALS fungerar, vad framtiden håller när det gäller progression, och det slutar med en hoppfull notering med hänvisning till den fantastiska forskningen som för närvarande är igång. Jag mailar det till mina vänner och nära och kära, och jag låter dem veta att jag är glad över att svara på frågor. Videon minskar uppgiften att utbilda människor medan man öppnar dörren för diskussion.

 

2. Tänk på att varje vän kommer att reagera annorlunda

3. Sätt din hälsa först

4. Var beredd när människor frågar om att hjälpa till

5. Försäkra dina vänner om att de betyder något
Påminn din älskade att även om du är sjuk är det fortfarande två personer i relationen.

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2017/10/30/5-steps-to-make-your-relationships-stronger-than-als/


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards