Direktlänk till inlägg 30 juli 2018

VÄRMEN

Av judi - 30 juli 2018 00:52

Värmen har gett mig utmaningar .Med minskad muskelmassa har jag svårt att röra på mig utan att svettas i mängder .Precis som alla andra förlorar jag salter Jag måste dricka mer och äta salt . 

Mitt recept har varit lättsaltade potatis chips och vatten. Salt lakrits har jag också testat ,något av detta är inte så nyttigt .Det bästa är väl resorb tabletter .vilket jag inte köpt ännu ,men borde eftersom värmen fortsätter. Det har blivit ett springande till toaletten ,med rullstolen ,man dricker mer vatten . Vilket jag upplever bökigt . Det är svårare med att dra av sig byxorna när man är svettig/klibbig  och trött av värmen. 

 

Samtidigt som jag vill vara ute i solen så klarar jag inte av det lika bra som förr, men där är jag nog i gott sällskap .Man svettas på ryggen och bak i rumpan mest .när man sitter i rullstol .Jag har fått finnar på ryggen ,vilket jag aldrig haft förut. 

 

Jag känner mig svettig och äcklig .Själva dynan luktar också när man svettas mycket ,ytterligare en sak att hålla efter .

Som det inte räckte med sig själv och kläderna utan utrustningen jag använder måste också hållas rena.  

Dynorna framför allt är viktiga att tvätta så dom inte stinker .

Utformningen av dynan är viktig  ,för att undvika trycksår i rumpan.  Min arbetsterapeut gillar inte att  jag säger att min rullstol är den bästa solstolen jag haft .Faktum är att det är sant .Den kan höjas och sänkas ,tilltas i sätet och ändras i fotstöden . 

 

Däremot är det svårare att hitta skugga med rullstolen .den tar mer plats .Jag måste be om hjälp oftare för vatten och toabesök samt hjälp med att komma i skuggan .På vintern är det besvär med att få rullen att fungera i snö och på sommaren blir armstöden skållheta och stolen en svett fålla. 

Det är i sig faktorer som jag aldrig tänkt på innan jag fick rullstol .Tiden som rullstols användare lär också att uppskatta den som ett hjälpmedel. Fördelarna med en Elektrisk rullstol kan man aldrig underskatta även om den i sig med för xtra arbete . 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards