Direktlänk till inlägg 31 augusti 2019

Den ALS fria timmen

Av judi - 31 augusti 2019 21:45

Den fantastiska timmen utan ALS. Den ALS fria timmen, som försäkringskassan har skapat i mitt liv. 

Tänk om alla sjuka kunde få samma tjänst från F-kassan

 

Jo jag vet att en del blir utförsäkrade från kassan, friskförklarade, men att man som ALS sjuk inte har tillräckligt med medicinskt underlag för att få assistans 24 timmar. ett helt dygn.

 

Det är i sig helt underbart att inte ha assistans. Eftersom jag innerst inne, inte vill ha assistans.  

Om jag fick bestämma skulle jag ha 0 timmar, men det är inte vad jag vill som styr.

Utan vad jag behöver ha hjälp med. För att kunna leva ett bra liv, i detta är jag helt utlämnad till andra människors tyckande och troende av andra människors bedömningar i mitt liv. 

Min läkare har självklart inte sagt att jag klarar 1 timme själv utan tvärtom har det skrivits flera intyg där man har konstaterat att jag inte får lämnas ensam.

Försäkringskassans texter är helt outgrundligt svår tydbara .Precis som bibeln du får tolka och gissa dig fram .De uppger att jag skulle ha sagt att jag inte vill ha assistans att jag vill vara ifred Jo det är sant men varför då ta en timme varför inte ta alla timmar Vad som helst kan hända den timmen jag är ensam . Hostatacker ,slemproppar Jag kan ramla när jag går på toa etc samma saker som på övriga tider av dygnet Men det får absolut inte hända för att F-kassan har gett mig en ALS fri timme  

atera 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards