Direktlänk till inlägg 15 september 2019

ALS OCH KLÄDER

Av judi - 15 september 2019 14:04

När man har ALS i kroppen händer en hel del förändringar i kroppen en av dom är att  fötterna  blir lite större . Jag har gått upp 2 storlekar ,för att få på mig skor överhuvudtaget .På sommaren kan jag inte ha skor på mig alls på grund av svullnaden  i fötterna . 

 

 Det  blir svårare för varje år ,vintern och hösten är värsta årstider med kläder och skor .Att hitta kläder som passar när man sitter i rullstol är bedrövligt svårt A-modell på kappor med kort dragkedja är att föredra skor med dragkedja och snörning är det bästa eller 2 st dragkedjor på vardera sidan Rieker har en del praktiska modeller

 

Jag har inget sponsoravtal med dom ,så jag har ingen anledning att nämna deras märke för mer än att de har en del modeller som är lätta att få på sig .Den bästa kappan jag har köpt hittade jag på loppis .Denna helgen har jag varit på jakt efter en ny höst jacka som är vatten avvisande ,men dessvärre inte hittat någon till lämpligt pris. Det är viktigt att det inte är någon snäv modell för att annars blir det som en tvångströja .

 

Med svaga muskler i kroppen måste man ha kläder som är följsamma .Trikåkläder är de bästa Dom innehåller väl plasttrådar antar jag .De kanske inte är så miljövänliga .Jag kämpar och håller kvar en stil på kläder som jag hade när jag var frisk. Det är svårt att se på sig själv i spegeln utan att vara kritisk magen är stor som en ballong ,vilket i sig förhindrar att kläderna sitter bra En tjock mage förlänger överlevnaden hos AS sjuka  

 

Så vad klagar jag över ?Jag får leva men inte får på mig klackskor och kjol längre så det ser bra ut 

Det skall varmt också  med kläderna .Vindtäta jackor är bra .Jag får fortsätta min jakt  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards