Direktlänk till inlägg 5 januari 2020

Insulin

Av judi - 5 januari 2020 17:11

Diabetes är något som bromsar ALS progress enligt studier .Jag har nu fått insulinbehandling  ,vilket inte är  lätt att hantera . 

Mycket blodsockertagningar ,fingrarna ömmar .Insulinet tas i låret. Mina assistenter  

har erfarenhet av insulinbehandling, som tur är . 

  

Det är bara att acceptera läget Det nya året  har kommit för att stanna Jag hoppas att min Diabetes blir bättre och att jag kan gå ner i vikt och kan slippa Insulinet . 

Det är som att stå mellan pest och kolera .Ifall jag går ner i vikt är risken stor att min ALS tar över .Båda sjukdomarna förstör nervsystemet . 

 

Ifall jag inte får ordning på min vikt så blir det bekymmer med diabetesen .Ögon och njurar tar stryk av höga blodsocker värden .Hjärta och kärl händelser ökar med stilla sittande .Neuropatier är också en av komplikationerna av Diabetes  

 

Som ALS sjuk och sittandes i rullstol är det mycket svårt att påverka vikten med motion Även om jag tränar nästan dagligdags med cykel och bad en gång i veckan . 

 

Känns sådär lagom roligt med framtids scenariot .Ser dock framemot detta nya år som blir det nionde sedan Diagnos med ALS .2009 var det år jag var hos Neurologen.Nu gäller det att tänka positivt och hämta styrka från goda minnen och goda tider i livet

  

 

 

 

 
 
Amisa

Amisa

5 januari 2020 21:55

Har du människor i din omgivning som stöttar dig?

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

judi

7 januari 2020 10:01

Ja och ibland Nej

 
Ingen bild

Susanne Lindgren

22 januari 2020 16:29

Du fixar det. Styrkekram

judi

22 januari 2020 20:11

Tack snälla Ja Jag har inget val .

 
Ingen bild

Pia

15 juli 2020 12:30

Jag är diabetiker sen 25 år. Och rullstolsbunden. Jag tappade 30 kilo genom att äta LCHF.
Jag äter mig mätt på kött/fågel/fisk och smör, grädde, ost, majonäs, bearnaise och så mycket överjordsgrönsaker som jag bara orkar tugga i mig,
64 år.

judi

18 juli 2020 18:31

Tack för hjälpen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards