Direktlänk till inlägg 19 juli 2020

SJUKDOM OCH BRUTNA BEN

Av judi - 19 juli 2020 00:07

Juli har varit en händelserik månad .Först fick jag Covid19 beslut på  att jag var Positiv den 2/7 med feber trötthet och snuva .Efter jag återhämtat mig från det (trodde jag ) så ramlade jag ihop i badrummet 7/7 och blev medvetslös och bröt vänster fotled. 

Det gipsades förstås och jag blev inlagd på infektion efter 9 timmars väntan på akuten .Jag antar att det blev infektion för att jag hade COVID –19  

Efter 2 dagar fick jag komma hem Jag fixade dubbelassistans och Skulle röntga mitt ben den 13 Juli . 

Vilket då  inte hade läkt ordentligt utan glidit ur sitt lägen Jag blev inlagd på ortopeden med någon form av shunt i gipset .Vars syfte var att minska svullnaden innan operation .Det första gipset det blå blev borttaget och en platta med en motor sattes in 1 dygn fastande från Tisdag kväll till Onsdag kväll . 

Onsdag kväll blev  en upplevelse i hur man blockerar smärta Först ryggmärgsbedövning .sedan nervblockader både ischias och brachialis nerven samt lokalanestesi Det tog 2 timmar att smärtlindra Sedan 40 minuter med operation ,där en metallplatta sattes in med skruvar och Gips vilket togs bort dagen efter , RTG och nytt gips igen, rött denna gången  .Stygnen skall tas om 2 veckor . 

Jag är mycket imponerad av Anestesi och Ortopedens arbete .Eloge till dom. 

Sedan skulle hemgång planeras .Vilket inte är så lätt i sommartider med kommunen .Som inte verka ha personal och inte vet vad som gäller efter man har fyllt 65år . 

Jag har assistans 24/7 och 30 minuter dubbelassistans i veckan för ALS Nu när det ena benet är brutet så måste jag ha mer hjälp dubbel personal vid förflyttningar Vilket kommunen skall stå för . 

Det verkar svårt med genomförande planen för kommunen .Det kom en liten tjej den 13 Juli 30 minuter för sent och skulle hjälpa mig till toa “för sent “ är ingen hjälp så jag bad henne hjälpa mig med kläderna . 

Detta skulle hon kolla upp med sin chef .Väldigt märkligt beteende att kolla med sin chef efter att missa tiden sedan ifrågasätta det hon kall utföra och sedan stå med en mobil utan att hjälpa mig när jag bad om hjälp . 

Kommunen känns jobbig med sitt sätt Biståndshandläggaren har hört mitt tal på telefonsvarare och bedömer att det är svårt att prata med mig ?? Och tycker att jag skall vända mig till mitt assistans bolag ?? 

Om det vore så lätt efter 65 år så vore det bara så enkelt .Men lagen säger annat .Det är lagen om SOL som gäller efter 65 .Man verkar vara obenägen att ge mig det jag har rätt till .. 

Jag blir så trött . 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards