Direktlänk till inlägg 27 juli 2020

KISSETIDER 2

Av judi - 27 juli 2020 18:03

Jag tänkte få hjälp med att  gå på toa innan läggdags . 

Kvällspersonalen slutar 22 00 på kvällen och då blir deras sista besök kl 21.30 . 

 

Det låter lite tidigt för att gå på toa innan natten och ligga till kl 08.00 nästa morgon. 

Så jag sökte hjälp av natt patrullen vilket jag fick beviljat .Deras tidigaste tid de kan komma och hjälpa mig till toa är kl 23.45 ...för att kissa inför natten innan läggdags ..

 

Bedrövligt ..Skall man stå i kö på natten för att få kissa innan läggdags på kvällen Ingen som har tid att komma i tid för en kisspaus .Så besvärligt . 

Hoppas jag kan stå på mina ben när gipset tas .Så att jag inte behöver använda mig av kommunens hemtjänst, så dåligt organiserat. 

 

Jag har ett inkontinens skydd för säkerhets skull .Att ligga i sängen och knipa både nr1 och 2 är hemskt .

 

En dag larmade jag att nummer 2 var på gång ,då svarade larmoperatören att vi kommer om 1 timme  

 

Min rådiga assistent var tvungen och lyfta över mig på toa stolen själv .Jag hjälpte till med mitt svaga ALS -ben riskabelt men det gick bra Nr 2 kom i pottan och inte i sängen eller på golvet .

 

Vän av ordningen tänker att det är väl ändå något  som man kan reglera på annat sätt men ligger man still i en säng med ALS och brutet ben i gips så ligger man ganska still och tarmarna rör sig inte värst mycket utan tvärtom så behövs det xtra starka laxerdroppar som tar sin egen tid och när det kommer ja då kommer det med fart 

 
 
Amisa

Amisa

27 juli 2020 20:57

Det låter verkligen inte människovärdigt att inte kunna få gå på toaletten då man behöver!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

judi

27 juli 2020 21:07

Så ser det ut i dagens Sverige

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards