Inlägg publicerade under kategorin JAG OCH MIN GUD

Av judi - 16 oktober 2016 16:16

Idag var en söndag av många när jag gick till kyrkan som vanligt var Prästens predikan viktig att lyssna på jag har ofta känt att hennes ord träffar mig personligen i djupet av mitt hjärta .Idag var inget undantag med bibelcitat om flyktingar från Moseboken och om främlingskap  Idag bad vi extra mycket för Aleppo och dess invånare . 

 

Vi ber för att detta inbördeskrig skall ta slut och för alla människors lika värde. 

Vi är många och oliktänkande men ändå lika med samma behov av trygghet värme och gemenskap . 

 

Rätt till ett hem ,människovärdigt boende och bemötande oavsett vilken religion vi tillhör. 

Oavsett var vi kommer ifrån och vart vi är på väg så vill vi bli bemötta med respekt  

Själv brukar jag tänka att det finns bara en gud och det som är lika i alla religioner är individens förhållande till gud och individens förhållande till andra människor utifrån det som står i den heliga skriften . 

 

Att detta skall misstolkas till att det är rätt att döda i guds namn är för mig obegripligt  

Att död går före förlåtelse och samförstånd när alla religioner alltid  predikar fred och samförstånd  

 

Europa har glömt vad som hände under andra världskriget  

Det är dags att vakna och ta sitt ansvar  

 

Av judi - 2 oktober 2016 15:27

MÅNE OCH SOL MED CAROLA

Av judi - 15 november 2015 18:02



Bildresultat för franska flaggan i ett hjärta med ljus

Böner för fred 
______________________________________ 
Herre, tag hand om vår fruktan och ängslan över vad som händer i vår värld, du som kom till oss vapenlös men starkare än all världens makt. 
Visa oss och världens makthavare på vägar att verka för fred och försoning utan våld och vapen. Låt din kyrka få vara ett tidens tecken och använd oss - om du så vill benåda oss. 
Herre, var hos dem som drabbas av terror och våldshandlingar, var hos barnen och förtvivlade mödrar. Var hos militärbefäl och pojksoldater, som inte vet av annat än att lyda.   Herre, kom med vishet till dem som har att fatta avgörande beslut som rör hela skapelsens framtid. 
Herre, ge oss fred. Herre, förbarma dig!  
         ~Caroline Krook~~

Hittat Här

http://www.skr.org/wp-content/uploads/2012/09/B%C3%B6ner-f%C3%B6r-fred.pdf

Av judi - 18 oktober 2015 14:07

Öppet brev till ledare i världen från en biskop i Jerusalem, tillika flykting

 

Jerusalem den 1 september 2015

Kära ledare i världen och människor av god vilja!

Jag skriver till er från Jerusalem med anledning av den allvarliga flyktingsituationen i Mellanöstern som nu också påverkar Europa. Jag är själv flykting tillika biskop. Både min tro och min historia gör att jag vill tala för dessa kvinnor, män och barn som flyter upp på Medelhavets stränder, hittas kvävda och förruttnade i lastbilar vid motorvägar, genomkorsar landgränsernas taggtrådshinder och knappt överlever i tillfälliga läger.

De senaste veckorna har det inte bara varit en ökning av antalet flyktingar utan även en ökning i tragiska händelser. Detta är en skam den internationella gemenskapen inte kan bortse ifrån. Alla måste inse att flyktingar inte är semesterfirare. De lämnade inte sina hem på jakt efter äventyr. De har tvingats fly på grund av fattigdom, våld, terror och politisk konflikt. Förtvivlan och rädsla har fått dem att riskera sina liv och besparingar för att söka säkerhet och en fristad där de kan leva i fred med en framtid för familjen.  Vi måste påminna oss att det inte är ”vågor”, ”massor” eller ”horder” – det är människor som förtjänar att mötas med värdighet och respekt.

Som flykting och biskop för den Evangelisk Lutherska kyrkan i Jordanien och det Heliga landet har jag två budskap till världens ledare:

1. Jag tror att världssamfundet, inklusive EU - Europeiska gemenskapen, måste ha en tydlig policy i att välkomna och härbärgera främlingen. ”Välkomna främlingen” är ett dokument skapat av religiösa ledare tillsammans med FN:s flyktingkommissarie, där finns utvecklat hur man tar emot främlingen i en god modell att följa. De flesta av världens religioner uppmanar sina anhängare att visa gästfrihet och ta emot främlingen bland sig. I Matteusevangeliets 25:e kapitel säger Jesus att världens nationer kommer att bedömas utifrån hur fattiga, hungriga och migranter bemöts. ”När såg vi dig hemlös och tog hand om dig? Kungen skall svara dem: Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.”

2. Alla politiska ledare är ansvariga för den nuvarande pågående flyktingkrisen, antingen direkt eller indirekt. Den är resultatet av ett globalt system, inte bara en lokal kris. Det internationella samfundet har inte försökt lösa konflikterna i Mellanöstern och Nordafrika, inklusive den israelisk palestinska konflikten. Ekonomiska och politiska intressen har prioriterats framför dialog och att skapa fred. Vår region har blivit så kaotisk att dörrarna öppnats för extremister och terrorister; våra folk har blivit desperata. Mellanöstern behöver rättvisa och fred, inte bara ett slut på flyktingströmmen, utan att de som tvingats fly skall kunna återvända hem i värdighet och leva i fria demokratiska stater.

Mina ord kan verka hårda. De kan upplevas för direkta och raka. Men denna mänskliga kris kräver ändå tuffare handlingar. Det är våra bröder och systrar som gråter: ”Vem tar emot och välkomnar oss? Var finns rättvisa?”Gud hör den fattiges, den förtrycktes och flyktingens rop. Jag ber att politiska ledare och myndighetspersoner i den globala norden snart också skall höra deras rop. Det visar de när de som ledare ser på flyktingarna inte bara som ett problem att lösas utan ser dem som medmänniskor, Guds barn, som förtjänar omsorg, värdighet och mänskliga rättigheter.

Därför uppmanar jag världens ledare och människor av god vilja att agera och handla skyndsamt, för vår gemensamma mänsklighets skull.

+ Dr Munib Younan

Biskop för den Evangelisk Lutherska kyrkan i Jordanien och det Heliga landet.

 

Hittat Här

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1308520

 

Av judi - 2 augusti 2015 13:31

Epistel
Petrus första brev kapitel 4, vers 7 - 11
Men nu är slutet på allting nära. Var då samlade och nyktra, så att ni kan be. Framför allt skall ni älska varandra hängivet, ty kärleken gör att många synder blir förlåtna. Var gästfria mot varandra utan att knota.

Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds nåd i dess många former. Den som talar skall komma ihåg att han får sina ord från Gud, den som tjänar att han tjänar med den styrka Gud ger. Låt Gud förhärligas i allt detta genom Jesus Kristus. Hans är härligheten och makten i evigheters evighet, amen.

Av judi - 31 maj 2015 18:26

Vi talar ibland om treenigheten som om vi talar om en matematisk beräkning. Fader + Son + Ande = ?

 Men Gud inte är en ekvation som ska lösas utan upplevas. Det finns en Gud som envist söker sig till våra längtande och irrande hjärtan, skriver prästen Fredrik Beverhjelm i tankar inför helgen.

Hittat Här

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1278203


  

Personligen har jag svårt att greppa  just begreppet anden ,han blev kvar när jesus dog på korset ,som hjälparen och livgivaren.Han har funnits från tidens begynnelse  ?

Någon har sagt att han är som H2O .tre delar i olika former is ,vatten och ånga .

Gud fadern och jesus och den heliga anden.



Av judi - 26 april 2015 15:15

Jag har genom mitt förra äktenskap kommit i kontakt med människor som är ättlingar till människor som har överlevt "svärdets år" Mina egna barn är ättlingar till Syrianer Det är hög tid att Sverige oxå erkänner att det var ett folkmord på Kristina för 100 år sedan Varför är detta så svårt att förstå att även kristna är förföljda ? Än idag sker samma  sak i mellan östern av IS Stoppa förföljelserna och erkänn folkmorden !


  

Åren 1915–16 dödades mellan 800000 och 1,5 miljoner människor (det råder osäkerhet om de exakta siffrorna) i det sönderfallande Osmanska riket.


Huvudsakligen riktades våldet mot armenier, men även andra kristna som assyrier/syrianer, kaldéer och pontiska greker mördades dessa år.


http://www.svd.se/kultur/understrecket/saren-fran-folkmordet-annu-olakta_7079609.svd

Av judi - 22 mars 2015 09:09

Epistel
Till de kristna i Rom kapitel 8, vers 1 - 4
Nu blir det alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus. Ty den andliga lag som gäller för livet i Kristus Jesus har gjort mig fri från syndens och dödens lag.


Det som lagen inte kunde göra, eftersom den kom till korta inför vår köttsliga natur, det gjorde Gud. Då han lät sin egen son bli lik en syndfull människa och sände honom som ett syndoffer, dömde han synden i människan.


Därmed kunde lagens krav på rättfärdighet uppfyllas hos oss som lever efter vår ande och inte efter vår köttsliga natur.


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards