Direktlänk till inlägg 4 maj 2011

HÄR OCH NU

Av judi - 4 maj 2011 06:45


 

Förra veckan damp det ner ett tjockt brev från kommunen kände lite i maggropen


men nej dom kan väl inte ha nekat ??

med spänd förväntan skyndade mig att öppna brevet och döm av min förvåning


Jaa, jag blev beviljad assistans enligt LSS -lagen

56 timmar varannan vecka detta blir 23 timmar i veckan enligt lag bör egentligen


Försäkringskassan ta över efter 20 timmar och betala för assistansen

som det är nu så kommer jag att få en assistent varje dag från kl 0900 till 1700

7 dagar i veckan .


Då undrar en del kanske som känner till hur det fungerar varför så många timmar ena veckan och varför inga den andra veckan


Joo, Nämligen det finns ett barnperspektiv i detta jag är ensam vuxen i mitt hushåll med 2 minderåriga

och har ALS


Mina barn har jag hos mig varannan vecka och det finns en lag från 1/1 2010 med ett särskilt barnperspektiv


jag ser verkligen framemot detta min vardag kommer att bli mycket lättare


jag kommer att få stöd i alla mina beslut och inte minst jag får hjälp med städning påklädning att handla och jaa mycket ,

mycket mer .


Jag läste någonstans att det finns två svårighets grader i detta med assistans


det första är att få det den Dett andra är att se till att fylla dagen med assistans på ett vettigt, konstruktivt sätt


Jag får börja med alla saker som inte blir gjorda idag

och göra ett schema



 

 
 
Maria

Maria

4 maj 2011 11:04

Skönt att du äntligen får hjälp!
Kram
Maria

http://www.yesboxalright.blogg.se

judi

4 maj 2011 21:38

Tack för din uppmuntran och för att du läser min sida
Kramiz

 
Spanaren

Spanaren

4 maj 2011 15:13

Stort grattis till att du äntligen får den hjälp du behöver *tumme upp*

Såg du om ALS med Malou igår?

Ha en bra dag/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

4 maj 2011 21:39

Tack för detta Nej jag har inte sett Malous program
skall se om jag hittar det på nätet
Kramiz

 
Åsamamman

Åsamamman

4 maj 2011 17:12

TVÅ ÄR SVÅRIGHETERNA...
1, få den beviljad,
tid, och kraftsödande,
2, Klara av att ta emot Hjälpen....
DET ÄR TUFFAST AV ALLT.
Släppa in någon så NÄRA.
Bokstavligt och Bildligt,
Hjäääälp....

http://moppegalen.blogg.se

judi

4 maj 2011 21:42

Ja hon /han kommer att vara hos mig varannan vecka från 09-1700 varje dag
Jag får göra någon form av schema
skall fundera det är så mycket som inte blir gjort när jag är ensam hemma
Har du assistans?

 
skrivmoster

skrivmoster

5 maj 2011 17:09

Skönt att du får assistans och jag hoppas att det ska bli till hjälp och glädje för dig!
Jag tror också att det är en omställning att "ta emot hjälp" när man alltid klarat sig själv.

Lycka till! Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

judi

6 maj 2011 10:30

Jo det är så man får ta sig an livet på ett annat sätt
Någon har saft att om man ser det som att jag är arbetsledare så kanske det går lättare
det är ju faktiskt så att dett skall gjöras någon form av schema hur assistentens dag skall se ut

 
Åsamamman

Åsamamman

5 maj 2011 18:56

Mmm, assistans har jag.
Sen igår ! ( tre timmar ) Idag ( fyra timmar )
JAG blir inskolad.
Ingen har visat mig beslutet. Men fick veta att jag kommer få sex till åtta timmar/dag. måndag-fredag.
Hörde ASIH och Assistenten prata om framtiden..
Fick nästan "panik"
Helgerna och nätterna tar familjen...
Hitills.
Kram från en "lullig" Jag

http://moppegalen.blogg.se

judi

6 maj 2011 10:40

Vad bra .
du blir du avlastad kan ägna dig åt dig själv och få stöd av din assistans
hoppas jag för det är det som är meningen
Ta hand om dig
Kramiz

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards