Alla inlägg under januari 2014

Av judi - 31 januari 2014 06:30

Jag kontaktade min handläggare på försäkringskassan angående en frågeställning om mina fritids aktiviteter och engagemang i Neuroförbundet vilket hon i sig inte hade något emot och tyckte att det var bra att jag håller igång lite och att hon hoppades att det skulle göra mig lite piggare . 

Sedan kom kall duschen hon informerade mig om att jag nu snart har varit sjukskriven i snart 4 år och att hon funderat på ifall jag skulle gå över på sjukbidrag alltså sjukersättning eller det gamla sjukpension  

Men att ha sjukpenning utan en  bortre gräns var ju det som hon sa var det bästa för mig sist vi talades vid vart har det tagit vägen ???? 

Personligen vet jag att min sjukersättning kommer att baseras på de 5 sista intjänade åren och ca 64 % av det är sedan sjukersättningen Alltså av min sjukpenning och då är vi på under existens minimum ? Vad skall jag då leva på? Hur skall jag försörja mina barn ? Dom går fortfarande i gymnasiet. 

Just i det ögonblicket när hon sa sjukersättning så kände jag att hon satt den sista spiken i kistan  

när man blir bortrationaliserad till landet ingenstans och det bara genom att en tjänsteman anser att hon utförsitt arbete själv anser jag att det är ren tortyr av en sjuk människa att inte veta vilken inkomst jag har om 6 månader ,ifall jag kan bo kvar i min bostad


Eller måste jag flytta eller kommer jag att dö innan av oro eller en hjärtinfarkt allt detta med ekonomi kan ta livet av de flesta människor Ifall man inte kan försörja sig själv och sina barn vad gör man då ? 

Av judi - 30 januari 2014 06:30

So you're thinking it's ending
But it's only just begun
Your whole life is there right
Right in front of you

Life's a story that is all twisted and turned
All that matters is the lessons we learn

'Cause we're all unfinished songs waiting for
The best part to come along
And we're all pictures that's drawn
We can be anything we want

Now is your time
It's your life
No one's living it but you
In your hands is your chance
To live the life you choose

Life's like music
There's so much still unsung
Make it magic
There's so much to become

'Cause we're all unfinished songs waiting for
The best part to come along
And we're all pictures that's drawn
We can be anything we want

You can write a song and write the story
Living all of this life in all its glory
Take the time to make the time to make each moment count
It's your life, it's your call
Grab the chance, have it all

'Cause we're all unfinished songs waiting for
The best part to come along
And we're all pictures that's drawn
We can be anything we want

'Cause we're all unfinished songs waiting for
The best part to come along
You can write a song and write the story


Av judi - 29 januari 2014 06:30

Ett internationellt forskarteam som letts från Karolinska institutet har tagit fram en metod att framställa embryonala stamceller i stor skala samtidigt som embryot överlever. Metoden innebär, enligt forskarna, ett stort kliv framåt för stamcellsforskningen.

– Vi har lyckats lösa alla praktiska problem när det gäller embryonala stamceller, säger Karl Tryggvasson via telefon från Singapore till SVT.


Han är professor i medicinsk kemi på Karolinska institutet och den som lett forskningen.

Hittills har stamceller hämtats från mänskliga embryon som blivit över efter provrörsbefruktningarna.


Men embryona har efter det också blivit livsodugliga. Det har gjort att motståndet från religiösa grupper varit stort runt om i världen.

I bland annat USA har det därför inte varit möjligt att använda sig av den metoden.


Hittat Här

http://www.svt.se/nyheter/sverige/stamcellsforskningen-tar-ett-stort-kliv-framat

Av judi - 28 januari 2014 06:30

Iyengar Yoga Therapy som en intervention för Kramp Management i Individer med amyotrofisk lateralskleros : Tre fallrapporter.

Ribeiro S.
Upphovsinformation


abstrakt

Mål:

Patienter med amyotrofisk lateralskleros ( ALS ) , en neurodegenerativ sjukdom av motoriska nervceller ,har  kramper enligt erfarenhet i alla stadier av sjukdomen .


Det finns för närvarande ingen effektiv medicin för att kontrollera kramper och ingen enighet om hur man ska behandla symptomen på ALS-patienter .


Ämnen:


Tre individer som diagnostiserats med ALS och rapporterades lida av kramp i olika delar av kroppen , vilket begränsade deras verksamhet eller påverkade deras sömn

De var inbjudna att prova Iyengar yoga .


 Intervention och utfall :


Yoga terapi , som består av stretching , andning och avslappningsövningar , var ordinerat för varje enskilt fall , baserat på de enskilda  fysiska handikapp och förekomst av andra symtom . Trots att två försökspersoner upplevde kramper under den första terapisession , rapporterade samtliga tre  fullständigt upphörande av kramper inom 3 veckor till 8 veckors behandling .


En av deltagarna  fick  kramper  i handen efter avslutad yoga terapi efter 7 månader .

Dock slutade symptomet inom 2 veckor efter  återupptagen yogaterapi.


Slutsats :

Den lindring av kramper hos  dessa tre deltagare  anger möjligheten till att genom yoga för hantering av kramper hos personer med ALS , men ytterligare forskning är nödvändig för att förstå effekten av yogaterapi och att fastställa de övningar som är mer benägna att leda till kramp i vissa ALS individer .

Av judi - 27 januari 2014 06:30

Jag har säkert skrivit om detta tidigare men jag anser att detta med tankens kraft är intressant och viktigt .Här nedan följer en studie i hur man har mätt proinflamatoriska effekter att minska i kroppen genom tankens kraft


Av: Michael Forrester

Med vetenskapliga belägg framstår det att träna sinnet eller förmå vissa former av medvetande till att ha positiva hälsoeffekterforskare har försökt förstå hur dessa metoder fysiskt påverkar kroppen.


En ny studie av forskare i Wisconsin, Spanien och Frankrike rapporterar det första beviset på specifika molekylära förändringar i kroppen efter en period av intensiv mindfulness praxis.

Studien undersökte effekterna av en dag av intensiv mindfulness praxis i en grupp med erfarna meditatörer, jämfört med en grupp som är otränade kontrollpersoner som ägnar sig till att utöva lugna icke-meditativa aktiviteter.


Efter åtta timmars mindfulness i praktiken visade gruppen meditatörer en rad genetiska och molekylära skillnader, bland annat förändrade nivåer av gen-reglering av funktioner och minskade nivåer av pro-inflammatoriska gener, som i sin tur korrelerade med snabbare fysisk återhämtning från en stressande situation.



Läs Mer Här


http://dreamhealer.wordpress.com/2013/12/31/scientists-finally-show-how-your-thoughts-can-cause-specific-molecular-changes-to-your-genes/

Av judi - 26 januari 2014 18:32


Helene Fischer /För att hon sjunger så bra

Lyrics to Nicht Von Dieser Welt :

Es gibt viele Herzen, die brechen,
hab ich so für mich gedacht
aus, vorbei ich wollte stark sein,
und da kommst du und machst mich schwach.

Du hast mir nie den Himmel versprochen,
doch was du tust, das tut mir gut,
du bist kein Freund von großen Worten,
doch du machst mir Mut.
(CHORUS)
Das mit dir ist nicht von dieser Welt,
du schaust in mich hinein,
und irgendwie sagt mein Gefühl,
bei dir bin ich daheim.

Das mit dir ist wie vom andern Stern,
ganz weit von Raum und Zeit
für eine neue Galaxie
bin ich mit dir bereit.

Du musst keine Rosen mir schenken,
weil dein Lächeln alles sagt,
und das Gefühl der Freiheit
schenkst du mir an jedem Tag.

Ich darf meine Träume erleben,
weil es keine Grenzen gibt,
und alle Zweifel gehn zum Teufel -
du hast sie besiegt.
(CHORUS)
Das mit dir ist nicht von dieser Welt,
du schaust in mich hinein,
und irgendwie sagt mein Gefühl,
bei dir bin ich daheim.

Das mit dir ist wie vom andern Stern,
ganz weit von Raum und Zeit
für eine neue Galaxie
bin ich mit dir bereit.
Du bist nicht von dieser Welt.
(CHORUS)
Das mit dir ist nicht von dieser Welt,
du schaust in mich hinein,
und irgendwie sagt mein Gefühl,
bei dir bin ich daheim.

Das mit dir ist wie vom andern Stern,
ganz weit von Raum und Zeit
für eine neue Galaxie
bin ich mit dir bereit,
bin ich mit dir bereit.
 
Av judi - 26 januari 2014 06:30

Poetisk text
Av David.
Tag rustning och sköld, grip in till min hjälp!
Höj spjut och lans mot mina förföljare! Säg till mig: Jag är din räddning.
Skam och vanära må drabba dem som står efter mitt liv. Låt dem som har ont i sinnet mot mig vika tillbaka i smälek.
Låt dem bli som agnar i vinden, när Herrens ängel driver bort dem.
Låt deras väg bli mörk och hal, när Herrens ängel förföljer dem.
Ty utan skäl lade de ut sitt nät och grävde en grop åt mig.
Låt fördärvet överraska dem, låt nätet de lagt ut snärja dem själva och låt dem falla i gropen de grävt.
Jag skall jubla över Herren och glädjas åt hans hjälp.
Hela min varelse ropar: Herre, vem är som du? Du räddar den svage från hans överman, den svage och fattige från plundraren.
Ps 35:1-10




Hopifolkets profetia

Av judi - 25 januari 2014 06:30

Betydelsen av endogena Neuron skydd


Motorneuron celler har viss förmåga att skydda sig mot potentiellt skadliga hot.

Sådana endogena/kroppsegna nervskyddande mekanismer är ofta verksamhetsberoende, det vill säga desto mer aktiva neuron, desto större är dess förmåga att skydda sig själv.


Pico Caroni gav en överblick av sitt arbetet som visar att de mest utsatta motorneuron celler i ALS är den så kallade "snabbt utröttbara" (FF) motorneuron celler.


I studier med möss med ALS-SOD1 .Har FF nervceller börjat visa tecken på patologi redan innan födseln.


Förbättras deras aktivitet/retbarhet ökar deras förmåga att skydda sig mot SOD1-förmedlad toxicitet.


Denna nervskyddande förmåga kräver en signalmolekyl kallad mTOR, vilket tyder på att denna skyddande väg kan vara viktig för ytterligare terapeutiska utforskning.


Läs Mer Här

http://als-ny.org/blog/highlights-from-24th-international-alsmnd-symposium/


Större α motorneuron celler innerverar större,  muskelfibrer som alstrar mer kraft, men dessa fibrer har glesa mitokondrier och är därmed lätt utröttbara. Dessa enheter kallas "snabba fatigable" (FF) motorneuron celler och är särskilt viktiga för korta ansträngningar som kräver stora krafter, såsom löpning eller hoppa


Du kan Läsa mer här om olika typer av motorneuron celler

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK10874/



LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards