Alla inlägg under december 2012

Av judi - 31 december 2012 06:30

När jag blev sjuk så trodde jag inte för 4,5 år sedan att jag fortfarande skulle leva idag att jag överhuvudtaget inte skulle kunna gå 

Men jag kan gå ,se,äta ,skratta och jag kan fortfarande känna i mitt hjärta precis som tidigare både ilska .besvikelse och sorg och smärta över människor som övergivit mig samt kärlek för nya människor i mitt liv .Tack till alla er som finns i mitt liv ,ni ger min hjärtans fågel vingar , och med dessa ord önskar jag alla er ett Gott Nytt År

 

 


"I'm Alive"

Mmmmm ... Mmmmm ...
I get wings to fly
Oh, oh ... I'm alive ... Yeah

When you call on me
When I hear you breathe
I get wings to fly
I feel that I'm alive

When you look at me
I can touch the sky
I know that I'm alive

When you bless the day
I just drift away
All my worries die
I'm glad that I'm alive

You've set my heart on fire
Filled me with love
Made me a woman on clouds above

I couldn't get much higher
My spirit takes flight
'Cause I am alive

When you call on me
(When you call on me)
When I hear you breathe
(When I hear you breathe)
I get wings to fly
I feel that I'm alive
(I am alive)

When you reach for me
(When you reach for me)
Raising spirits high
God knows that...

That I'll be the one
Standing by through good and through trying times
And it's only begun
I can't wait for the rest of my life

When you call on me
(When you call on me)
When you reach for me
(When you reach for me)
I get wings to fly
I feel that...

When you bless the day
(When you bless, you bless the day)
I just drift away
(I just drift away)
All my worries die
I know that I'm alive

I get wings to fly
God knows that I'm alive

  


HJÄRTANS RÖST
När daggen ligger kvar som ett täcke
över den sovande marken
Bryter solens strålar natt till dag in i gryningen
Strilande genom trädens bladverk
stiger morgonen in genom fönstret
och kysser mina ögon smeker min kind
och väcker hjärtans lust genom sin beröring

Så för ett ögonblick är jag ett med naturen
hela famnen fylld av solens lekande strålar
det berör mina hjärtans boenden , ger min röst vingar
att flyga upp i höjder ovan molnen
svävande ,ridande på solens värmande energi
vänder jag min blick mot skyn
och följer min glädjens fågel bortom horisonten ,ifrån mig

Endast min kropp är fjättrad till marken
med stela leder armar och ben som inte fungerar
Sakta vaknar smärtan i mitt bröst till liv
det syns ingen tår det väter ingen kind
endast mitt hjärta som gråter och sörjer den hälsa som försvann
en sorg och ilska som lämnar svarta spår i själen och väcker mina demoner
med solen försvann glädjens fågel som dansade i soluppgången min hjärtans sång

 

Vid Pennan Marjo

Av judi - 30 december 2012 06:30

Till min Gud  

 

En bön från mitt hjärta en önskan från min själ befria mig från smärta 

 

Befria mig från ångest 

 

Ge mig styrka att leva med ALS  

 

Giv mig mod att vakna varje dag med ALS 

 

Giv mig tid att följa mina barn och se dom växa upp och bli vuxna  

 

Giv mig sinnesfrid i själen  

 

Giv mig hopp inför det nya året 

 

Giv mig ro i själen 

 

 

  


Barn och stjärnor föds i mörkret utan skydd av våld och vapen, Gud är hos oss, ljus i natten, för att hjälpa oss att våga." (Sv. Ps. 744). Läs generalsekreteraren för Kristna Fredsrörelsen, Sofia Walans, tankar inför söndagen efter jul.

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=956854

 

Tema

 

Guds barn

 

 

 



Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är
Fjärran lockar du min syn
lik en diamant i skyn
Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är

När den sköna sol gått ner
strax du kommer fram och ler
Börjar klar din stilla gång
glimmar glimmar natten lång
Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är

Vandraren på nattlig stig
för ditt ljus, han älskar dig
Han ej hade sett att gå
om du inte glimmat så
Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är

Ofta du med blick så fin
tittar genom min gardin
Sluter ögat ej förrän
solen visar sig igen
Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är

Av judi - 29 december 2012 06:30

Årets sista dagar fylls alltid av nostalgi med tankar över vad som har passerat detta året  

Det som har stått mest i fokus har varit assistenter  

Det tycks som jag har hamnat rätt nu med den assistansen jag har  

Det ligger ett psykologiskt arbete i att acceptera hjälp  . 

Jag har även fått utökad tid och skall nu få en bedömning utav Försäkringskassan  

i nästa år . 

Kommunen har gjort sitt beslut som är nytt ,så tiden kommer att utökas till att innefatta längre dagar och varannan helg . 

min ALS står sig ganska lika det  händer inte så mycket med progressen över lag utan det är dom små förändringarna som blir stora i det att jag faktiskt blir sämre hela tiden sämre balans och att händerna fungerar sämre  

När det gäller hemmet har jag fått gjort lite förändringar med hjälp av bostads anpassning  

i köket och med ytter-dörrar samt med el-rullstols garaget 

 Framöver skall jag koncentrera mig på  att få gjort en dusch på nedre plan och tvättstugan skall flyttas upp.    

Jag har även fått en ny säng men den madrassen jag har funkar inte optimalt  

så jag kommer att skaffa mig en annan madrass  

Så här vid årets slut tittar jag alltid framåt också och vill och önskar mig nya saker  

och nya människor in i livet en del gamla vänner har lämnat mig och jag har funnit nya vänner  

Allt har tydligen sin tid            

Av judi - 28 december 2012 06:30

Det är härligt att ta lite ledigt att inte göra något speciellt 

livet går sakta men säkert vidare ändå 

Just nu är jag ledig från träningen  

 

Det känns som att det inte har förflutit någon tid och ändå är julen över ,tiden går så fort tanken flyger sin väg jag har just  planerat julen och nu är den över .. 

resan och planeringen med klappar och tiden med färdtjänsten och assistenten  

hemma hos Mamma   

 

Tiden rinner ifrån mig mellan fingrarna på något sätt  

När jag var ung visste jag aldrig hur jag skulle fylla min tid  

Men nu mera så vet jag inte varifrån jag skall få tillräckligt med tid  

Ju äldre jag blir desto mer tid vill jag ha . 

ibland önskar jag mig att det vore 36 timmar på varje dygn .. 

 

Dagarna går väldigt fort ..men det gör det när man mår bra och har roligt för roligt kan man ha fastman inte är frisk min ALS står ganska still  

det är inga stora förändringar i Livet 

 

  

 

Ticking away the moments that make up a dull day
You fritter and waste the hours in an offhand way.
Kicking around on a piece of ground in your home town
Waiting for someone or something to show you the way.

Tired of lying in the sunshine staying home to watch the rain.
You are young and life is long and there is time to kill today.
And then one day you find ten years have got behind you.
No one told you when to run, you missed the starting gun.

So you run and you run to catch up with the sun but it's sinking
Racing around to come up behind you again.
The sun is the same in a relative way but you're older,
Shorter of breath and one day closer to death.

Every year is getting shorter never seem to find the time.
Plans that either come to naught or half a page of scribbled lines
Hanging on in quiet desperation is the English way
The time is gone, the song is over,
Thought I'd something more to say.

Home, home again
I like to be here when I can
And when I come home cold and tired
Its good to warm my bones beside the fire
Far away across the field
The tolling of the iron bell
Calls the faithful to their knees
To hear the softly spoken magic spells.

 

Av judi - 27 december 2012 09:33

Mellan dagarna är alltid dagar som betyder resor och en massa vätt samt

att springa på mellandags rea.

 

Vi kom hem igår från julfirandet i Blekinge och har haft det bra med färdig dukat Julbord

det är skönt för mig som har det så eftersom jag är sjuk

 

Resan till och från gick också bra

idag blir det fortsatt tvätt ,och fortsatt shopping på mellandags rean .Posten skall sorteras..

mycket måsten skönt att få sova i sin egen säng ..

 

Mamma hade köpt en xtra säng för mig jag fick ont i ryggen av detta

Men visst syrran som  var min assistent gav mig massage och det hela löste sig utmärkt med healing och massage

Önskar alla läsare en god fortsättning på det gamla året


Av judi - 26 december 2012 06:30

Av judi - 25 december 2012 06:30

Av judi - 24 december 2012 06:30

JAG ÖNSKAR EN GOD JUL TILL ALLA MINA LÄSARE

 

 

 

 

"Happy Xmas (War Is Over)"



So this is Christmas
And what have you done
Another year over
And a new one just begun
And so this is Christmas
I hope you have fun
The near and the dear ones
The old and the young

A very merry Christmas
And a happy New Year
Let's hope it's a good one
Without any fear


And so this is Christmas
For weak and for strong
For rich and the poor ones
The war is so long
And so happy Christmas
For black and for white
For yellow and red ones
Let's stop all the fight


A very merry Christmas
And a happy New Year
Let's hope it's a good one
Without any fear


And so this is Christmas
And what have we done
Another year over
And a new one just begun
And so happy Christmas
I hope you have fun
The near and the dear ones
The old and the young


A very merry Christmas
And a happy New Year
Let's hope it's a good one
Without any fear


And so this is Christmas
And what have we done
Another year over
And a new one just begun

 

   

 

 

JULNATT


Ensam jag lyssnar till julnattens stillhet

ordlös är hjärtats språk

stjärnornas glans klär natten

snön ligger som en slöja över marken

och bär upp julnattens skrud

ack om jag vore lika ren  som dess vita färg

granens glitter glimmar i skymningen

julnattens stilla frid berör mitt inre

så som jag vore en del av universum

Längtansfullt jag öppnar mina sinnen

och när evigheten speglar sig i mitt hjärta

och mitt sinne lyser klart

Ja då är det jul och guds nåd lever åter

Vid pennan

Marjo

LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards