Alla inlägg under juni 2017

Av judi - 29 juni 2017 06:30

Forskare upptäckte att Hsp104 drar felveckade proteiner in genom en central kanal för att bearbeta dem på ett sätt som leder till att proteinerna återvecklas på rätt sätt.

Proteiner innehåller komponenter som kallas polypeptider, och Hsp104 hämtar en polypeptid åt gången från en klump av felveckade polypeptider.

 

När Hsp104 frigör polypeptiden är det fritt att återställa  på rätt sätt, eller att cellmaskinen kan bryta ner den.

 

Shorter's lab skapade de mycket renade Hsp104 enzymerna som användes i forskningen.

Southworths lab använde cryo-elektronmikroskopi för att leverera den tydligaste bilden av Hsp104 hittills. Det visade hur enzymet bryter ner proteinaggregat.

 

"Studien hjälper oss att förstå hur celler kan bryta isär giftiga proteinaggregat för att återställa proteinfunktionen," sa Shorter.

 

"Slutligen har man en klar bild av denna anmärkningsvärda nanomaskin som kommer att ge våra konstruktioner till terapeutiska versioner som fungerar hos människor.".

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2017/06/28/als-related-researchers-get-an-almost-atom-level-view-of-how-misfolded-proteins-are-fixed/

Av judi - 28 juni 2017 06:30

Metallnivåer i blod, urin och hår kan tjäna som ALS biomarkörer, föreslår studie

22 juni 2017 av Joana Fernandes, doktor i nyheter.

Flera metaller kan vara kopplade till risken för amyotrofisk lateralskleros (ALS), enligt resultaten av en liten studie i Italien. Resultaten anger att nivåer av metaller och andra väsentliga spårämnen i blod, urin och hår kan fungera som biomarkörer för att diagnostisera och följa upp ALS.

I blodprover ökade halterna av kalcium och koppar signifikant i ALS-patienter jämfört med friska individer. I hår ökade selen och zink signifikant i ALS-patienter. Urinivåerna av magnesium och selen minskade emellertid signifikant hos dessa patienter.

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2017/06/22/als-biomarkers-may-be-determined-by-trace-elements-in-blood-urine-hair-italy-study-suggests/

Av judi - 27 juni 2017 06:30

Nivå av neurofilament i cerebrospinalvätska kan bekräfta ALS-diagnos,
Studier har visat att ALS-patienter har en hög grad av neurofilament i cerebrospinalvätskan som omger hjärnan och ryggmärgen.

 

Denna koncentration kan härröra från sjuka neuroner som släpper ut trådarna, säger forskare.
De belgiska och tyska forskarna ville bestämma huruvida neurofilamentnivåer i cerebrospinalvätska kunde hjälpa till att diagnostisera ALS.

 

De undersökte nivåer av två neurofilamentproteiner i vätskan. En var fosforylerad neurofilament tung kedja (pNfH) och den andra neurofilamentlätta kedjan (NfL).

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2017/06/26/study-suggests-neurofilament-levels-in-cerebrospinal-fluid-can-confirm-als-diagnosis/?utm_source=ALS+News&utm_campaign=20b11e8d3d-RSS_MONDAY_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_0593028b75-20b11e8d3d-71419721

Av judi - 26 juni 2017 06:30


 
I pirouette in the dark I see the stars through me Tired mechanical heart Beats til the song disappears Somebody shine a light I'm frozen by the fear in me Somebody make me feel alive And shatter me So cut me from the line Dizzy, spinning endlessly Somebody make me feel alive And shatter me! Shatter me! Somebody make me feel alive And shatter me! If only the clockworks could speak I wouldn't be so alone We burn every magnet and spring And spiral into the unknown Somebody shine a light I'm frozen by the fear in me Somebody make me feel alive And shatter me So cut me from the line Dizzy, spinning endlessly Somebody make me feel alive And shatter me! Shatter me! Somebody make me feel alive And shatter me! If I break the glass, then I'll have to fly There's no one to catch me if I take a dive I'm scared of changing, the days stay the same The world is spinning but only in gray If I break the glass, then I'll have to fly There's no one to catch me if I take a dive I'm scared of changing, the days stay the same The world is spinning but only in gray Somebody shine a light I'm frozen by the fear in me Somebody make me feel alive And shatter me So cut me from the line Dizzy, spinning endlessly Somebody make me feel alive And shatter me! Shatter me! Somebody make me feel alive And shatter me!"

Av judi - 25 juni 2017 20:44

Må himlen fröjdas och jorden jubla, havet brusa och allt det rymmer, marken och allt den bär må glädja sig.

Psaltaren 96:11 Hur många bilder på skapelsens enastående rikedom delar vi inte under en lång och solig sommar? Låt dem bli en påminnelse om Guds slösande nåd mot oss, sina barn, och en bekräftelse på Guds förblivande kärlek även i klimatkrisens tid.

Av judi - 25 juni 2017 00:00

Sissel Kyrkjebø - One Day - 2001              

 



One Day
(Sissel/Mikkel S.E./Hallgeir Rustan/Tor Erik Hermansen)

Here I am, on my own again
All alone but not afraid
Here I stand, nowhere near the end
Time to go a different way

Cause another day will come to those who dare
Believe in something new

When you follow your shining star

Leave all your fears behind
You will find love no matter where you are
And all your heart will say – one day

When you're down, and you haven't found
Where you think you want to go
Do you search for higher ground
Deep inside you really know

Cause another day will come to those who dare
Believe in something new

When you follow your shining star
Leave all your fears behind
You will find love no matter where you are
And all your heart will say – one day

I know it's hard to leave
The future seems so far away and,
Believe that all you need will come to you – one day

Follow your shining star
Leave all your fears behind
You will find love no matter where you are
And all your heart will say
You will find love no matter where you are
And all your heart will say – one day

Read more: https://www.letssingit.com/sissel-kyrkjeb%C3%B8-lyrics-one-day-8d3mhfj#ixzz4kwQtxDxQ
LetsSingIt - Your favorite Music Community


 

Av judi - 24 juni 2017 19:02

Sissel Kyrkjebø - Somewhere

 




There's a place for us
Somewhere a place for us
Peace and quiet and open air
Wait for us
Somewhere

There's a time for us
Some day a time for us
Time together
With time to spare
Time to learn
Time to care
Someday
 
Somewhere
We'll find a new way of living

We'll find a way of forgiving
Somewhere

There's a place for us
A time and place for us
Hold my hand
And we're halfway there
Hold my hand
And I'll take you there
Somehow
Some day
Somewhere



Lyrics found <a href="http://www.elyrics.net/read/w/west-side-story-lyrics/somewhere-lyrics.html">here</a>

Av judi - 24 juni 2017 06:30


Il Divo - Amazing Grace              


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards